موانع دولتی ساخت‌وساز صنعتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   وجود دغدغه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی ضرورت‌های تازه‌ای را در صنعت ساختمان برای طراحی استراتژی‌های نوین ایجاد کرده است. این درحالی است که سرعت رشد صنایع و علوم و فنون نسبت به سال‌های گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است. به همان نسبت نیز تغییرات در عرصه استانداردها، عملکردها، کاربری‌ها و غیره بیشتر عیان شده و به نظر می‌رسد که ساختمان‌های جدید، باید متنوع‌تر، انعطاف‌پذیرتر و قابل انطباق با هر گونه تغییرات احتمالی آینده باشند؛ موضوعی که تمهیداتی را در طراحی و اجرای سازه‌ها می‌طلبد.

صنعت ساختمان‌سازی تاثیرات زیادی روی محیط‌زیست، اقتصاد، سلامتی و بهره‌وری ساکنان دارد. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در صنعت ساختمان‌سازی، هم‌اکنون تکنولوژی و دانش لازم برای طراحان، سازندگان، بهره‌برداران و مالکان فراهم شده تا بتوانند با ساخت ساختمان‌های سبز، بهترین بهره‌وری اقتصادی و زیست‌محیطی را داشته باشند. منشأ ساختمان سبز فرآیندی است برای احداث ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست و حفظ انرژی. ارزش ساختمان سبز را در چرخه گهواره تا گور یک ساختمان می‌توان مورد بررسی قرار داد، در حالی که با توجه به انتشار آمار توسط آژانس بین‌المللی انرژی ۴۰ درصد سرانه انرژی مصرفی توسط ساختمان‌ها مصرف می‌شود.

سازه‌های سبز

فناوری ساختمان سبز، یک ایده نسبتا جدید برای پروژه‌های ساختمانی است که با هدف حفظ محیط‌زیست، کاهش آلاینده‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها مطرح شده است. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان در حال حرکت به سمت استفاده از ساختمان‌های سبز هستند. مقاومت بالا در برابر نیروی زلزله و آتش‌سوزی، روند سریع اجرایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط‌زیست و طول عمر بالا از ویژگی‌های بارز این نوع سازه‌ها است؛ سازه‌هایی که یکی از کاربردی‌ترین مفاهیم فناوری‌های نوین به حساب می‌آیند که تنها طی سه دهه گذشته از شتاب خیره‌کننده‌ای برخوردار شده‌اند و به عقیده کارشناسان از زمان معرفی جهانی فناوری‌های سبز، یکی از بارزترین مظاهر این دسته از فناوری‌ها به شمار می‌آیند.

ضرورت این گونه ساختمان‌ها در دنیای امروزی به ویژه برای کلانشهرها و کشورهای پرجمعیت، به دلیل توجه به مسائل محیط‌زیست و انرژی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با توجه به تغییرات الگوهای شهرنشینی مدرن، این دسته خاص از فناوری‌های سبز در زمینه طراحی و ساخت سازه‌های مرتفع‌تر نظیر برج‌ها کاربردی‌تر شده‌اند. سازه‌های سبز عبارت از آسمان‌خراش‌هایی در دنیاست که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کنند و کمترین مصرف انرژی را دارند.

اگر بخواهیم اهمیت و مزایای فناوری ساختمان سبز را آشکار کنیم باید از منظر زیست‌محیطی به این مساله بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید بحران انرژی‌های تجدیدناپذیر در جهان، چالش مهمی است. در هر منطقه که پروژه‌های ساختمانی و عمرانی انجام می‌شوند به نوعی از مصالح مختلف استفاده می‌کنند.

نمونه‌های مطرح جهانی

بنا بر گزارشی که سمپوزیوم بین‌المللی ساختمان‌های سبز در نیویورک آن را تهیه کرده است، از برترین و مطرح‌ترین آسمان‌خراش‌های سبز جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برج کاکتوس در روتردام‌، مرکز تجارت جهانی بحرین، برج رودخانه پِرل در گوانگژو، برج کرانه آمریکا در نیویورک‌، برج خانه آفتاب در دوبی، برج منچستر در انگلیس‌، برج هیِرست در منهتن نیویورک، برج انرژی دوبی، برج مسکونی تیستلتون لندن و برج پارک شیکاگو.

اینها برترین نمونه‌های سازه‌های سبز در معماری پایدار در سطح جهان به شمار می‌روند.

اهداف اجرای پروژه‌های فناوری سازه‌های سبز

کارشناسان معتقدند توسعه دانش ساخت بناهای دوستدار محیط زیست و به کارگیری آن در شهرها با هدف ایجاد شهرک‌های سبز می‌تواند به عنوان راهکار نجات‌بخش زمین در دهه‌های آتی به شمار آید.

کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن مصرف مفید انرژی‌های آب، سوخت‌های فسیلی و…، کاهش مصرف مواد اولیه تجزیه‌ناپذیر در طبیعت، کاهش آلودگی و عدم تخریب محیط‌زیست، محافظت از منابع طبیعی، تامین نیازهای زیست محیطی برای نسل‌های آینده، کاهش حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد از تولید ضایعات و مواد بازیافتی، اجرای ساختمان‌های بادوام، زیبا و مجهز به فناوری‌های روز دنیا، کاهش چشمگیر هزینه‌های انرژی در ساختمان‌ها، استفاده هر چه بهتر از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، کاهش هزینه‌های نهایی ساختمان‌های سبز و ورود ساختمان‌های زیباتر به جامعه برای محیط زندگی افراد از اهداف عمده اجرای پروژه‌های فناوری سازه‌های سبز می‌باشند.

مزایای استفاده از فناوری سازه‌های سبز

فناوری ساختمان سبز، ویژگی‌ها و مزایای برجسته‌ای را برای افراد جامعه فراهم می‌آورد که اولین و مهم‌ترین آن را می‌توان در سالم‌تر و زیباتر شدن فضای زندگی، برشمرد.

ایجاد یک ساختمان با حداکثر دسترسی به نور طبیعی و کاهش مصرف برق، استفاده از سیستم‌های تامین انرژی مبتنی بر انرژی‌های نو (سیستم‌های تهویه‌ای، سرمایشی و گرمایشی بر اساس انرژی خورشیدی)، فناوری ساختمان سبز با استفاده از مصالح و مواد اولیه قابل بازیافت با حداقل آلودگی برای محیط‌زیست، خانه‌های مسکونی و اداری با فناوری خود تصفیه‌کنندگی فاضلاب و پساب، تعبیه و طراحی بام‌های سبز برای ساختمان‌ها، استفاده از انرژی باد برای تولید انرژی قابل استفاده در فناوری ساختمان سبز (این ویژگی، بسته به موقعیت مکانی ساختمان‌ها دارد)، کیفیت هوای داخل ساختمان، کیفیت حرارتی ساختمان، بهبود وضعیت روشنایی داخل ساختمان، کاهش آلاینده‌های آلی و فرار در محوطه ساختمان‌های سبز، عدم رشد میکروب‌ها، قارچ و باکتری‌ها در فناوری ساختمان سبز و تهویه هوای ساختمان‌ها به طرز بسیار مطلوب از جمله مزایای فناوری سازه‌های سبز می‌باشند.

حکمفرمایی قواعد سنتی در ایران

سالیان درازی است که در ایران از همان روش‌های سنتی و از مد افتاده قدیمی در عرصه ساخت‌وساز استفاده می‌شود؛ روش‌هایی که در کمتر کشور پیشرفته‌ یا در حال پیشرفتی استفاده می‌شود.

علت اصرار بر استفاده از روش‌های قدیمی و غیرمرسوم و اقدام به ساخت‌وساز بدون استفاده از فناوری‌های روز دنیا در کشورمان را از عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی جویا شدیم.

جواد خوانساری در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص وضعیت صنعت ساختمان‌سازی در ایران گفت: بی‌نظمی‌های موجود در امور صنعتی ایران و به خصوص در حوزه ساختمان به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین مسائل در زندگی انسان‌ها، اثرگذار است.

این پیشکسوت صنعت احداث و حوزه ساخت‌وساز ادامه داد: دنیا با تحولات بسیاری در صنعت ساخت‌وساز رو‌به‌رو بوده است. به عنوان مثال در کشور چین با در نظر گرفتن تمهیدات گوناگونی توانسته‌اند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند. در کشور آمریکا نیز تحولات عظیمی در صنعت ساخت‌وساز رخ داده است.

خوانساری افزود: در ایران اما تصور بر این است که گویا تنها با بتن و خشت و آجر می‌توان ساختمان‌سازی کرد. متاسفانه امروزه این دیدگاه در سطح جهان به طور کلی مردود شده است.

او اظهار کرد: اکنون در جهان ساختمان‌ها متناسب با شرایط اقلیمی و با امکانات و مصالح به‌روز ساخته می‌شود؛ ساختمان‌هایی که کاملا صنعتی‌ساز بوده و با سرعت بالایی نیز ساخته می‌شوند.

خوانساری گفت: امروزه اجزای مختلف ساختمان، در کارخانجات تولید و در محل ساخت مونتاژ می‌شوند. این امر به سرعت‌بخشی به روند ساخت نیز کمک فراوانی می‌کند.

عدم توجه دولت به صنعتی‌سازی و به‌روز‌رسانی

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران خاطرنشان کرد: در ایران حتی امکانات اولیه زندگی در ساختمان‌هایی که توسط دولت برای مردم ساخته می‌شود نیز وجود ندارد؛ امکاناتی از قبیل تامین آب، برق، گاز و یا ایجاد مسیر دسترسی مناسب.

او افزود: بسیاری از واحدهای مسکونی دولتی‌ساز که سال‌ها پیش آن هم در تیراژ بالا کلنگ احداثشان بر زمین خورد، کماکان بلا‌استفاده مانده‌اند.

خوانساری ادامه داد: دولت به علمی‌سازی و به‌روز‌رسانی صنعت ساختمان کشور توجهی ندارد. تغییرات زیادی در جای‌جای دنیا ایجاد شده است، اما در ایران نه.

این پیشکسوت صنعت احداث و حوزه ساخت‌وساز گفت: اخیرا خبرهایی مبنی بر به‌کارگیری شرکت‌های چینی در عرصه ساخت‌وساز ایران در قبال تهاتر با نفت به گوش می‌رسد. به نظر نمی‌رسد این طرح به مرحله عمل برسد، اما چنان‌چه این امر به درستی انجام شود، بدون در نظر گرفتن ضررهای احتمالی وارده به ایران در قبال ارائه نفت به چین، حرکت جدیدی در صنعت ساختمان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: چینی‌ها با استفاده از فناوری به‌روز قادر به ساخت ساختمان‌های بزرگ در مدت‌زمان اندک هستند؛ ساختمان‌هایی بسیار سبک و با امکان بهره‌برداری طولانی و درازمدت.

او خاطرنشان کرد: تحولات زیادی در صنعت ساختمان دنیا شکل گرفته است. چنان‌چه در ایران نیز این تحولات مورد مطالعه قرار گیرد و اجازه به‌کارگیری از آنها را داشته باشیم، اتفاقات مثبتی در این زمینه رخ می‌دهد.

به جای برخی سازمان‌ها به بخش خصوصی تسهیلات بدهید

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران در خصوص وضعیت صنعت ساخت‌وساز در کشور خاطرنشان کرد: این روزها روال بر این است که ساختمان‌ها به هر نحو ممکن ساخته شده و به مردم فروخته شود. شهرداری‌ها هیچ‌گونه نظارت و کنترلی از نظر استحکام، نوع بهره‌برداری و امکاناتی که باید به درستی وجود داشته باشد، ندارند.

خوانساری ادامه داد: چنان‌چه اجازه و امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدید در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار گیرد، قطعا اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه ساخت‌وساز کشور رقم می‌خورد.

او افزود: دولت اگر امکانات و تسهیلاتی را که در اختیار برخی سازمان‌ها و نهادها می‌گذارد، به شرکت‌های بخش خصوصی اختصاص دهد، شاهد دگرگونی در عرصه ساخت‌وساز کشور خواهیم بود.

انجمن‌های ساختمانی چشم‌انتظار دولت هستند

خوانساری اضافه کرد: انجمن‌های مختلفی که در صنعت ساختمان وجود دارند، مانند انجمن‌ برق، انجمن ‌ساختمان، انجمن ‌تجهیزات و انجمن‌ مشاوران چشم انتظار ارائه تسهیلات و امکانات توسط دولت هستند.

این پیشکسوت صنعت احداث و حوزه ساخت‌وساز افزود: با ایجاد شورای هماهنگی، ارتباطات موثر و هماهنگی‌های بالایی میان انجمن‌های مختلف صنعت ساختمان شکل گرفته است. مدت‌هاست انجمن‌های مختلفی که در صنعت ساختمان فعالیت می‌کردند، گرد هم جمع شده و بارگزاری جلسات مکرر و منظم به بررسی و بحث در مورد مسائل مربوط به صنعت ساختمان می‌پردازند.

تولیدات داخل با نرخ‌های بین‌المللی عرضه می‌شوند

خوانساری در خصوص مشکلات شرکت‌های ساختمانی داخلی در حوزه ساخت‌وساز گفت: مشکل اصلی اینجاست که مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان، به‌رغم اینکه از معدن داخل کشور استخراج می‌شوند، با نرخ‌های بین‌المللی به شرکت‌های ساختمانی ارائه می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران ادامه داد: قیمت مصالح ساختمانی در ایران متاثر از قیمت ارز افزایش می‌یابد؛ مصالحی که به هیچ‌وجه وارداتی نبوده و در کشور تولید می‌شوند. در این چند سال اخیر که قیمت دلار افزایش فراوان و جهش‌های بلندی را ثبت کرد، موجب شد تا آهن نیز به صورت نا‌به‌جا دچار افزایش قیمت شود؛ قیمت آهن که تا دو سال پیش کمتر از هزار تومان بود، اکنون به پانزده تا بیست هزار تومان نیز رسیده است.

خوانساری در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نمی‌توان منکر تاثیر منفی این‌گونه مسائل در صنعت ساختمان‌سازی کشور شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 229646
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا