تحریم صادرات نفت برداشته شده است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  واقعیت تلخی که درآمد نفت‌خام صادراتی را از خزانه دولت ایران دور کرده است در این چهار سال تازه‌سپری‌شده نشان داده و می‌دهد که دولت بدون این درآمد یک تماشاگر ناتوان در بازی پیچیده اداره اقتصاد ایران به حساب می‌آید. در این سال‌ها به ویژه تا پیش از اینکه جو بایدن دموکرات سکان دولت آمریکا را در دست بگیرد معلوم بود که میزان صادرات نفت ایران حتی به صورت قاچاق و پنهان به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه سقوط کرده و بخش بیشتر آن را نیز چین وارد می‌کند و قیمت آن هم پنهان شده است. کوتاه شدن دست دولت از دستیابی به درآمد صادرات نفت بیشترین پیامدش در لایحه‌های بودجه سالانه و نیز در اجرای آن خود را نشان داده است و آن‌طور که مقام‌های دولت سیزدهم می‌گویند کسری بودجه سال ۱۴۰۰ رقمی در دامنه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که بخش اصلی آن از ناتوانی دولت در به دست گرفتن درآمد صادرات نفت است. در حالی که منتقدان دولت روحانی که حالا مجلس و دولت را در اختیار دارند هر روز با توپ و تفنگ و خمپاره به دولت قبلی تیراندازی می‌کنند که کسری بودجه درست کرده است اما انتشار یک خبر در خبرگزاری فارس شگفتی‌ساز خواهد شد اگر در کانون توجه کارشناسان و نیز علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی قرار گیرد و کالبدشکافی شود.

خبر فارس این است: «از وزارت نفت نیز خبر می‌رسد صادرات نفت‌خام از ۵/۱ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و سقف اول بودجه سال جاری را پر کرده است. بنابراین با فرض ۵/۱ میلیون بشکه صادرات نفت‌خام و قیمت ۶۰ دلار به غیر از درآمد صادرات گاز (۵/۳ میلیارد دلار)، ۸/۳۲ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب خواهد کرد. با فرض ۲/۱ میلیون بشکه و قیمت هر بشکه ۶۰ دلار، درآمدی حدود ۲/۲۶ میلیارد دلار ارز در اختیار دولت قرار می‌گیرد.» در صورتی که خبر وزارت نفت درباره میزان صادرات نفت درست باشد و ایران روزانه ۵/۱ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند دولت سیزدهم باید اعلام کند تحریم صادرات نفت ایران در عمل حذف شده است و دولت بایدن بدون اینکه با ایران مذاکره کند تحریم‌ها را برداشته و ایران روزانه ۵/۱ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که با توجه به سهمیه‌بندی اوپک در شرایط کرونایی جهان به اندازه سهم ایران است. به این ترتیب می‌توان تصور کرد مذاکرات وین از نقطه خوبی شروع خواهد شد. از طرف دیگر این پرسش پیش می‌آید که اگر بنا به خبر درج‌شده خبرگزاری فارس این میزان صادرات نفت سقف اول بودجه سال جاری را پر کرده است پس این صداهای بلند کسری بودجه چیست که هر روز شنیده می‌شود؟ مساله بعدی این است که این اتفاق یعنی صادرات ۵/۱ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت از چه تاریخی اجرایی شده و با چه قیمتی فروخته می‌شود و با کدام نرخ تبدیل به ریال می‌شود و آیا این دلارها به خزانه دولت و بانک مرکزی واریز می‌شود؟

اعداد ارائه‌شده در این خبر به طور مثال این عدد که بررسی‌ وضعیت تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد با بهبود اوضاع صادرات نفت حداقل ۵/۲۷ و حداکثر ۳/۳۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از این محل به دست می‌آید از سوی این خبرگزاری که احتمالا بر اساس خوش‌بینی مجموعه تصمیم‌گیران سیاست خارجی و اقتصاد کلان بوده و به سازمان برنامه و بودجه به مثابه متغیر محقق شدنی عرضه شده تا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیاید نشان از سازش در حذف تحریم نفت می‌دهد. لایحه بودجه نشان می‌دهد که ایران و آمریکا در حذف تحریم نفت به توافق رسیده‌اند. البته انتشار این اعداد می‌تواند خیال‌پردازی‌های تکراری برای فرونشاندن آتش در حال شعله‌ور شدن بازار ارز نیز باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 230935
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا