اجبار چادرملو به توقف کامل تولید

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در این نامه آمده است که با توجه به شروع فاز دوم محدودیت صنایع فولاد کشور و در راستای کنترل موازنه تولید و مصرف و پایداری جریان گاز مشترکین خانگی و تجاری در سطح کشور چادرملو تا اطلاع ثانوی نسبت به تداوم محدودیت مصرف گاز آن شرکت و رعایت مصرف گاز تا میزان سهمیه ابلاغی ۳۰ هزار مترمکعب در روز اقدام کند.

 با توجه به اینکه به گفته کارشناسان این حوزه، ۳۰ هزار مترمکعب کمتر از یک درصد مصرف گاز چادرملو در شرایط عادی است؛ بنابراین این درخواست وزارت نفت حتی به منزله توقف تولید کچاد به شکل کامل تا اطلاع ثانوی است؛ موضوعی که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به کل زنجیره فولاد وارد کند. بنا به گفته کارشناسان تصمیمات نابخردانه و جهت‌گیرانه سازمان‌ها و مسوولان مختلف در این عرصه گاهی هزینه‌های سنگینی به همراه دارد.

 در جدولی که برنامه وزارت نفت در قطع گاز طبیعی صنایع فولاد در فازهای ۱، ۲، ۳ به تفکیک شرکت‌های فولادی آمده است، دیده می‌شود که برخی از استان‌ها محدودیت کمتری داشته و برخی دیگر بیشتر محدود شده‌اند که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو جزو یکی از آنهاست. بنابر نظر کارشناسان محدودیت مصرف گاز آن شرکت و رعایت مصرف گاز تا میزان سهمیه ابلاغی ۳۰ هزار مترمکعب در روز به نوعی اعلام تعطیلی تولید به شکل کامل است که هزینه‌های زیادی برای اقتصاد کشور دارد.

برخی از کارشناسان وجود چنین تصمیماتی را ناشی از سوءمدیریت دانسته و برخی دیگر نیز چنین تصمیماتی را غرض‌ورزانه ارزیابی کرده و باور دارند که این میزان از سوء مدیریت نمی‌تواند تصادفی باشد و به طور حتم منافع یک عده خاص را دربر دارد!

نگاه گزینشی باعث شکاف منطقه‌ای می‌شود

در این رابطه وحید خلیلی مدیر مجتمع صنعتی چادرملو به «جهان‌صنعت» گفت: از لیستی که به عنوان برنامه وزارت نفت در قطع گاز طبیعی صنایع فولاد در فازهای یک تا سه تهیه شده به طور واضح مشهود است که توقف خطوط تولید فولاد صرفا برای برخی از واحدها از جمله چادرملو قرار است صورت گیرد که روندی ناعادلانه است.

خلیلی خاطرنشان کرد: بر اساس جدولی که آمده، برخی شرکت‌ها به صورت بلند‌مدت متوقف خواهد شد اما برخی دیگر کمتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. او با بررسی وضعیت دو استان کرمان و یزد در این جدول گفت: به طور مثال استان کرمان در مرحله اول و دوم مشمول هیچ‌گونه کاهش تولید نمی‌شوند اما استان یزد باید کل زمستان را در خاموشی سپری کند.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو تصریح کرد: چنین تصمیمات نابخردانه‌ای علاوه بر نابودی بعضی شرکت‌ها باعث ایجاد شکاف‌های منطقه‌ای و تبعیض‌های جدی‌ می‌شود. او همچنین گفت: شرکت چادرملو آماده همکاری با نهادهای مربوطه جهت مدیریت مصرف گاز در زمستان است و انتظار دارد تمامی شرکت‌ها به صورت مساوی مشمول اعمال محدودیت‌ها شوند.

قطعی‌هایی که به ضرر اقتصاد تمام می‌شود

از تابستان امسال مشکلاتی برای فعالان فولادی و سیمانی کشور جهت تامین انرژی ازجمله برق و گاز پیش آمده است که این مساله به شدت روی تولید آنها اثرگذرا بوده است. به طور مثال وقتی برق صنایع سیمانی قطع شد، قیمت سیمان پاکتی تیپ دو تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد و این مساله باعث شد که میزان تولید شرکت‌های سیمانی کاهش یابد. همچنین می‌توان به کارخانه‌های آهن اسفنجی اشاره کرد که تا شهریورماه هر تن آهن اسفنجی را ۵/۸ میلیون تومان می‌فروختند اما این رقم در هفته گذشته به بیش از ۵/۹ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی گازبر هستند درنتیجه با کاهش مصرف گاز ناچار به کاهش تولید شده که این مساله در نهایت قیمت محصولات آنها را افزایش می‌دهد.

طبق تحلیل‌هایی که وجود دارد، ارزش‌افزوده‌ای که صنعت فولاد دارد نسبت به ارزش‌افزوده‌ای که صنعت پتروشیمی دارد بسیار بیشتر است، در نتیجه گاز فولادی‌ها نباید قطع شود. در واقع مسوولان مربوطه در اعلام قطعی‌ها این موضوع را برآورد نمی‌کنند که به ازای هر یک مترمکعب گازی که مصرف می‌شود، چه مقدار ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود! این در حالی است که سهمیه‌بندی‌ها به جای گزیده‌محور بودن بیشتر استان‌محور شده است؛ مشکلی که در آینده می‌تواند استان‌های مختلف را روبه‌روی هم قرار دهد و به جایی برسد که راه‌حلش آسان نباشد.

آهن اسفنجی‌؛ یک کالای استراتژیک

امروز در حالی فشار شرکت ملی گاز روی واحدهای فولادی خصوصا واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی زیاد شده است که آهن اسفنجی یک کالای استراتژیک در حوزه فولاد است و اگر تولید این محصول به حداقل برسد، تولید فولاد نیز عملا متوقف می‌شود.

در سه ماه دوم سال به دلیل محدودیت‌های تامین برق، تولید فولاد نسبت به بهار ۴۰درصد کاهش یافت. طبیعتا این کاهش تولید در برآیند کلی تاثیر گذاشته و تولید فولاد کشور را نزولی کرده است. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد تولید این محصول در ۱۰ ماه سال میلادی ۱۰ درصد کاهش یافته است. نکته مهم این است که با این روند ایران رتبه دهم تولید فولاد جهان را از دست خواهد داد. به طور حتم در صورت تعطیلی واحدهای آهن اسفنجی، تولید فولاد متوقف و تعادل بازار به هم خواهد خورد.

توقف تولید فولاد درصورت قطع گاز واحدهای آهن اسفنجی

در این رابطه وحید یعقوبی معاون انجمن فولاد در مورد آخرین وضعیت تولید فولاد در کشور اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال در تولید فولاد رشد خوبی داشتیم اما در سه ماه دوم سال به دلیل محدودیت‌های تامین برق، تولید فولاد در این فصل نسبت به بهار ۴۰ درصد کاهش یافت.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: طبیعتا این کاهش تولید در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰، در برآیند کلی تاثیر گذاشته و تولید فولاد کشور را نزولی کرده است؛ به گونه‌ای که طبق اعلام انجمن جهانی فولاد تولید این محصول در ۱۰ ماه سال میلادی ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که همچنان ما توانسته‌ایم رتبه دهم تولید فولاد جهان را حفظ کنیم اما اگر قرار باشد قطع برق و گاز تداوم داشته باشد، جایگاه‌مان را از دست خواهیم داد.

مذاکرات وزارت صمت با وزارت نفت

یعقوبی در مورد قطعی گاز واحدهای فولادی گفت: فشار شرکت ملی گاز روی واحدهای فولادی خصوصا واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی بسیار زیاد است. این در حالی است که آهن اسفنجی یک کالای استراتژیک در حوزه فولاد است و اگر تولید این محصول به حداقل برسد، تولید فولاد نیز عملا متوقف می‌شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: مذاکراتی بین وزارت صمت با وزارت نفت به منظور عدم قطع گاز واحدهای تولید آهن اسفنجی در حال انجام است زیرا در صورت قطع گاز این واحدها، بخش تولید فولاد به مشکل می‌خورد.

وی گفت: هر سال واحدهای آهن اسفنجی برنامه‌ریزی داشتند که در حدود ۱۵ الی ۲۰ روز در دی ماه به سمت اورهال و تعمیرات بروند که این موضوع بهانه‌ای نیز برای همکاری با شرکت ملی گاز باشد اما امسال از آذر ماه قرار بر قطع گاز واحدها شده که قطعا وضعیت تولید فولاد را با خطر مواجه می‌کند.

تعطیلی واحدهای آهن اسفنجی

یعقوبی افزود: در صورت به مشکل خوردن تولید آهن اسفنجی و فولاد، علاوه بر برهم خوردن تعادل بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها، تعهدات صادراتی فولادسازان نیز به مشکل می‌خورد. فولادی‌ها از قبل برای ۳ ماه بعد سفارش می‌گیرند و اگر نتوانند آهن اسفنجی مورد نیاز را تامین و فولاد تولید کنند، تعهدات صادراتی را نمی‌توانند انجام دهند و علاوه بر تحمیل زیان به واحدها، اعتبار بین‌المللی کشور نیز خدشه‌دار می‌شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در حال حاضر به ندرت یکی دو واحد فولاد با قطعی گاز مواجه شده‌اند اما به باقی واحدها اخطار داده‌اند و برخی واحدها را به ۵۰ درصد دیماند و برخی را در حد ۳ درصد دیماند رسانده‌اند که عملا به معنای تعطیلی واحدهاست. واحدها در حال مقاومت هستند و با شرکت‌های منطقه‌ای در حال مذاکره هستند.

تمام صنایع باید در محدودیت‌های گازی سهیم شوند

یعقوبی تصریح کرد: مساله مهم این است که محدودیت گازی باید بین تمام صنایع به صورت عادلانه تقسیم شود؛ اینکه بار قطعی‌ها بر دوش فولاد گذاشته شود اجحاف در حق این بخش است.

وی گفت: اگر همه صنایع در محدودیت‌های گاز سهیم شوند، می‌توان محدودیت‌های مربوط به فولاد را نیز کاهش داد که هم تعادل بازار داخل حفظ و هم تعهدات صادراتی انجام شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: در تابستان شاهد این موضوع در مورد قطعی برق بودیم که واحدهای فولادی و سیمانی به چه میزان با مشکل مواجه شدند که البته واحدهای فولادی همکاری زیادی کردند و قیمت فقط ۲۰ درصد افزایش یافت اما سیمان چند برابر با افزایش قیمت مواجه شد.

وی با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی افزایش قیمت‌های داخلی، عقب‌افتادگی تعهدات صادراتی و ورود خسارات زیاد به واحدها خواهد بود، تاکید کرد: باید محدودیت‌های گازی بین تمام صنایع به صورت عادلانه تقسیم شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 232675
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا