مذاکره از نگاه ما و آنها

به گزارش جهان صنعت نیوز: مواضع طرف‌های اروپایی و اظهارات برخی مقامات آمریکایی نیز بر ناامیدی‌ها می‌افزاید. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در این مرحله نباید بر اساس روایت رسانه‌های طرفین که طبیعتا تحت‌تاثیر خواست و منافع کشور خودشان است، قضاوت کرد و بهتر است که منتظر اعلام رسمی نتیجه بمانیم. نتیجه‌ای که به گفته و باور همین تحلیلگران بعید است به این زودی‌ها حاصل آید.

در آخرین موضع‌گیری‌ها اما علی‌ باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان گفته که «من شخصا نسبت به حصول توافق خوشبین هستم اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند قطعا ساده‌اندیش نخواهیم بود.»

او گفته «گفت‌وگوهای این دور سابقه چندماهه دارد. ما وارث مجموعه‌ای از تلاش‌هایی که در نیمه اول امسال انجام شد، هستیم. وقتی دولت جدید شکل گرفت طبیعی بود در موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی دستورکارهای متفاوت با دولت قبل داشته باشیم اما در مسائل مرتبط با تعهدات بین‌المللی یا مرتبط با منافع ملی باید یک نگاه جامع که بتواند اجماع طرف‌های مختلف در کشور را به دنبال داشته باشد، بر این عرصه حاکمیت کند.»

به گفته رییس تیم مذاکره‌کننده ایران «ابتدا طرف مقابل در برابر نظرات ایران مقاومت کرد و هیچ دلیل منطقی و حقوقی برای این مواجهه نداشتند اما مقاومت داشتند. در نهایت پذیرفتند که دیدگاه‌های ایران که بر اساس مبانی مشترک مطرح شده بود را مورد توجه قرار دهند که ما در چند روز گذشته در وین نشست‌های متعددی را برای تبادل نظر هیات‌ها با طرف ایرانی در مورد پیشنهادها، اصلاحات و تغییراتی که طرف ایرانی در یکی از پیش‌نویس‌هایی که در وین شش وارد کرده بود، داشتیم. برخی از این پیشنهادات پذیرفته شد، برخی اصلاح شد و طبیعی است که برخی از آنها محل بحث است. اگر در سطح کارشناسی دیدگاه‌های ایران مورد پذیرش قرار نگیرد به سطوح بالاتر و مقامات ارشد برای بحث و بررسی می‌آید.»

وی تاکید کرده که «مواضع ما بر اساس توافقی بوده و است که در سال ۱۳۹۴ میان ایران و ۱+۵ نهایی شد و نکات و ملاحظات و خواسته‌های ما مبتنی بر آن توافق است که مورد قبول دو طرف است و یکی از مسایل اصلی این مذاکره این است که آمریکا که خارج شده از توافق و خواستار ورود مجدد به آن است فراهم شود و شرایط لازم برای این کار مشخص شود. از این رو نمی‌توانیم به آن توافق بی‌توجه باشیم و به نظرم نگاه ما به هیچ وجه حداکثری نبوده و نیست.»

موضع روسیه

روسیه که به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات وزن بیشتری دارد و نقش فعالانه‌تری ایفا می‌کند نیز به مذاکرات جاری امیدوار است. این را از اظهارات میخائیل اولیانوف نماینده آنها در وین می‌توان دریافت. او که حسابی در توییتر فعال است، نوشته «در کمال تعجب برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران وضعیت گفت‌وگوهای وین را دراماتیک و «تقریبا به بن‌بست رسیده» توصیف می‌کنند. در این مورد، این طور نیست. پس از یک وقفه مذاکره‌کنندگان به دیپلماسی چانه زنی عادی بازگشتند و رایزنی‌های فشرده خود را ادامه دادند.» اولیانوف در ادامه تاکید کرد که فضای مذاکرات مثبت است.

از نگاه رسانه‌ها

رسانه‌های عربی هم بعضا خبرهای خوبی می‌دهند. مثلا روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط از افزایش جلسات در وین میان هیات‌های اروپایی و ایرانی طی دو روز گذشته و پذیرش متون ارائه‌شده ایران از سوی طرف‌های اروپایی خبر داده است. در این گزارش آمده است: اروپایی‌ها به‌رغم اینکه در ابتدا این دو پیش‌نویس را نپذیرفته و بر این باور بودند که این پیش‌نویس‌ها نمی‌توانند مبنایی برای هرگونه مذاکراتی باشند، اما در نهایت از موضع خود عقب‌نشینی و قبول کردند که آنها را به پیش‌نویس اصلی اضافه کنند؛ پیش‌نویسی که در دورهای پیشین مذاکرات تقریبا ۸۰ درصد آن کامل شده است. این اقدام اروپایی‌ها به این خاطر بوده تا شاید زمینه مشترکی با آمریکایی‌ها برای کامل کردن مذاکرات ایجاد کند.

منابع الشرق‌الاوسط همچنین خاطرنشان کردند که روسای هیات‌های اروپایی به‌تازگی خلاصه نشست‌های وین در دور هفتم مذاکرات را به وزرای خارجه کشورهای خود گزارش کرده‌اند و وزرای خارجه این کشورها با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار داشته‌اند و درخصوص ایران رایزنی کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از منابع اروپایی آمده است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که اکنون در لیورپول به سر می‌برد منتظر است تا هیات ایرانی مواضع خود را نرم‌تر کند تا او نیز راهی وین شود.

نگاه اروپایی‌ها

آنچه مقامات اروپایی می‌گویند اما حکایت دیگری است. مثلا آنالنا بربوک وزیر خارجه جدید آلمان پس از برگزاری نشست گروه هفت در لیورپول انگلیس در جمع خبرنگاران خواستار تسریع روند مذاکرات ایران و گروه ١+۴ در وین برای احیای توافق هسته‌ای شده و گفته که «وضعیت گفت‌وگوها در روزهای اخیر نشان داده است که هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. به دلیل پیشنهادات دولت ایران، مذاکرات به شش ماه قبل بازگشته است.»

وی همچنین تاکید کرده که «زمان برای حصول یک توافق به منظور احیای برجام در حال اتمام است.»

وزیر امورخارجه انگلیس با تکرار مواضع خود درقبال مذاکرات وین گفت که این آخرین فرصت برای احیای توافق هسته‌ای است.

آنچه لیز تراس وزیرخارجه انگلستان در حاشیه نشست گروه هفت گفته هم دست‌کمی ندارد. او با تاکید بر اینکه «این آخرین فرصت ایران است که با پیشنهادات جدی پای میز مذاکره درباره مفاد برجام بنشیند.» گفته «هنوز فرصت وجود دارد اما این آخرین فرصت مذاکره‌کنندگان ایرانی است که با جدیت پای میز مذاکره بیایند. ضروری است که آنها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

دیپلمات ارشد انگلیس بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهداتشان در برجام گفت: «رایزنی‌ها در وین ادامه دارد. ما به‌طور شفاف به ایران اعلام کرده‌ایم که آنها باید به میز مذاکره برگردند و با مفاد برجام موافقت کنند.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 234956
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا