ولخرجی دولت برای شبکه ملی اطلاعات

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیشترین درصد تغییر بودجه نسبت به سال ۱۴۰۰ مربوط به وزارت ارتباطات است. دولت برای دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده در مجموع بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته است. مقایسه این درآمد با سال جاری حاکی از افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از وزارت ارتباطات است.

همچنین می‌توان دلیل این افزایش قیمت بودجه را «طرح صیانت» دانست. چنین افزایش قیمتی در بودجه نشان از یک پروژه بزرگ در وزارت ارتباطات است؛ تنها پروژه‌ای که نیازمند چنین سرمایه‌گذاری وسیعی است طرح صیانت است. با توجه به اینکه از سال‌های گذشته تاکنون وزارت ارتباطات منتظر این بود که چنین بودجه‌ای را در اختیار داشته باشد تا زیرساخت‌ها را توسعه دهد و پهنای‌باند را افزایش دهد حالا که چنین بودجه‌ای در اختیار وزارت ارتباطات گذاشته شده، صرف محدودیت و مسدودسازی فضای مجازی می‌شود و توجه‌ای به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش پهنای‌باند نمی‌شود. همچنین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که در سال‌های قبل هم چنین بودجه‌ای را می‌توانستند برای توسعه زیرساخت‌ها و افزایش پهنای‌باند در نظر بگیرند ولی توجهی به آن نشده و در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی سرمایه‌گذاری شده است.

باتوجه به اینکه تنها بخش فعال کشور در حوزه اقتصادی کسب‌وکارهای فضای مجازی است، با در نظر گرفتن طرح صیانت با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند. با این حال مخالفان طرح صیانت در کشور زیاد است و صدای آنها شنیده نمی‌شود. اینکه آینده کسب‌وکارهای فضای مجازی و همچنین کاربران فعال این حوزه استرس زیادی برای آینده طرح صیانت دارند اما همچنان توجهی به آنها نمی‌شود و طرح صیانت با تعداد کمی از موافقان به کار خود ادامه می‌دهد.

اولویت اصلی وزارت ارتباطات توسعه شبکه ملی اطلاعات است

در همین راستا کیوان نقره‌کار مشاور رسانه‌ای در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: چنین افزایش بودجه‌ای در سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها وجود داشته است. اینکه چرا تا این حد افزایش پیدا کرده، جای بحث است. اینکه شفافیت در چگونگی خرج کردن این بودجه‌ها نداریم همیشه موضوعی بوده که در خصوص آن صحبت‌هایی شده است و هنگامی که چنین بودجه‌هایی را در اختیار دارند توضیح کاملی نسبت به نحوه خرج کردن آن ندارند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزیر ارتباطات اولویت اصلی خود را شبکه ملی اطلاعات می‌داند به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این بودجه صرف توسعه و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

نقره‌کار در ادامه افزود: برای توسعه یک پروژه صرفا عدد ریاضی نمی‌تواند تضمینی بر موفقیت آن پروژه باشد. ما پروژه‌های ملی بسیاری در بخش فناوری اطلاعات داشتیم که هزینه‌های زیادی برای آنها شد ولی تقریبا می‌توان گفت که همه آنها ناتمام ماند. نمونه‌ای که هزینه ‌ بسیاری برای آن صرف شد جستجوگر ملی بود که به نتیجه‌ای نرسید. وی در ادامه گفت: وقتی چنین هزینه‌هایی برای پروژه‌های ملی صرف می‌شود و نتیجه‌ای به همراه ندارد اعتماد بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها از بین می‌رود. او افزود: بنابراین ما نمی‌توانیم با توجه به اعداد و ارقام نتیجه‌گیری کنیم که شبکه ملی اطلاعات با موفقیت به راه خود ادامه می‌دهد.

مسدودسازی و محدودیت مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد

کیوان نقره‌کار در ادامه گفت: اگر سیاست‌گذاری درست و دقیقی در طرح صیانت شود شاید بخشی از آن به نفع کسب‌وکارهای فضای مجازی باشد. به طور کلی ذات شبکه ملی اطلاعات این است که برای کسب‌وکارهای فضای مجازی شرایط بهتری را مهیا کند. اگر به سمتی رود که دسترسی‌ها را محدود کند و فضایی به این شکل مدنظر داشته باشد مسلما مثل «تلگرام» بسته می‌شود و آسیب‌های بسیاری را برای کسب‌وکارهای فضای مجازی به وجود می‌آورد. او افزود: بنابراین باید دید که هدف دوستان چیست و چه خواهد بود. متاسفانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر جنبه‌های نمایشی و عجولانه یک کار را دیده‌ایم تا اینکه بخواهد با زیرساخت‌های محکم تمامی ابعاد آن دیده شود. شاید فضای مجازی خوبی‌ها و بدی‌هایی داشته باشد اما صرفا برای درصد کوچکی از بد بودن آن نباید کل این فضا بسته شود. اگر در یک بازه زمانی برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشیم، می‌توانیم یک اطمینان خاطر ایجاد کنیم در غیر این صورت آسیب جدی‌ای به کسب‌وکارها و مخاطبان و کاربران وارد می‌شود.

کیوان نقره‌کار در پایان گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای که از طرح صیانت حمایت می‌کنند، افرادی هستند که دارای قدرت قانون‌گذاری و اجرایی هستند. اما در واقع این نوع طرح‌ها که تاثیر ملی و بین‌المللی دارند باید در سطح بزرگتر و بهتر و با بینش دقیق‌تری مورد بررسی قرار بگیرند. اگر این اتفاق نیفتد این پروژه در یک بازه سه الی چهار ساله شکست می‌خورد.

اولویت‌ها باید تغییر کند

همچنین سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر چالش‌های بسیاری نسبت به طرح صیانت در جامعه وجود دارد. مخالفان و موافقان این طرح نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص طرح صیانت مطرح می‌کنند و به نظر من با توجه به سیل اعتراضاتی که در خصوص این طرح انجام شده و نکات منفی و مبهمی که داخل این طرح وجود داشته، کلیات این طرح به تصویب می‌رسد و شاید بخشی از مشکلات و دغدغه‌های مردم حل شود و بخش عمده‌ای از آنها بدون پاسخ باقی می‌ماند. وی در ادامه گفت: اولویت‌های دیگری در حوزه‌ ای‌تی و فناوری اطلاعات باید داشته باشیم که بتوانیم بودجه را صرف آن بخش کنیم و سرویس‌ها و خدمات مورد نیاز مردم را توسعه دهیم. او افزود: بحث حفظ و مراقبت از فضای مجازی از جمله مقوله‌هایی است که نباید نادیده گرفته شود ولی باید جز اولویت‌های آتی ما باشد. ما نیازمندی‌های مهم‌تر و اصلی‌تری داریم که باید به آنها برسیم و به نظر من اولویت‌ها باید تغییر کند. نیاز به خدمات آنلاین و بستر مناسب برای ارائه این خدمات باید شکل بگیرد و طبیعتا باید بودجه را صرف این بخش‌ها کنیم تا زیرساخت‌ها کیفیت بهتری را دارا باشند.

طرح صیانت مانعی برای رشد کسب‌وکارهای فضای مجازی است

سعید امینیان در ادامه گفت: داستان عجیبی در فضای کشور ما وجود دارد. طرح صیانت به‌گونه‌ای جلوی رشد و فعالیت کسب‌وکارهای فضای مجازی را می‌گیرد. هدف ما باید این باشد که چرخه صنعت و کسب‌وکار مردم به گردش بیفتد و در این مسیر باید تلاش کنیم تا موانع حذف شود و به وجود آوردن موانع جدید مشکلی را حل نخواهد کرد. وی در پایان گفت: مخالفان طرح صیانت به گونه‌ای اعتراضات و دیدگاه‌های خود را به گوش مسوولان می‌رسانند. اینکه این مخالفت‌ها و اعتراضات چقدر اثرگذار باشد مهم است. به نظر می‌رسد این مخالفت‌ها اثرگذار نیست و شاید تنها بخشی از این دغدغه‌ها اصلاح شود و بقیه موارد به قوت خود باقی می‌ماند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 235367
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا