عیسی زارع‌پور موافقت خود را با اجرای «طرح صیانت» اعلام کرد/وزیر فیلترینگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همزمان با مطرح شدن خبر اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی کارشناسان نسبت به آثار تخریبی اجرای چنین طرحی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی هشدار می‌دهند. به عقیده کارشناسان بسیاری از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی با اجرای طرح صیانت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. با این وجود شفاف‌سازی و توضیح دقیقی درباره طرح صیانت نشده و مشخص نیست دقیقا هدف مسوولان از اجرای طرح صیانت محدودیت  است یا حفاظت از حقوق کاربران. از سوی دیگر مشخص نیست در صورت ایجاد محدودیت در دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی معروف جایگزین این ابزارها چه برنامه‌هایی خواهند بود. تجربه چند روز محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۸ نشان داد پلتفرم‌های داخلی که با دریافت وام‌های کلان اقدام به توسعه شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند در جلب رضایت کاربران ناکام مانده‌اند. حالا نه تنها سرنوشت این پلتفرم‌ها در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد بلکه مشخص نیست وزیر ارتباطات برای محدودیت شبکه‌های اجتماعی چه خوابی دیده است.

ظهور بازار انحصاری با طرح صیانت

در همین راستا مهندس کیوان نقره‌کار مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: طبق صحبت‌های آقای زارع‌پور آنچه نمود داشت بحث حاشیه بود و اینکه نمی‌خواهند برای پروژه‌های خود حاشیه‌سازی‌ای به وجود آید. اگر زمانی اشاره کردند که من موافق نیستم و الان می‌گویند که من موافق فیلترینگ و اجرای طرح صیانت هستم، قطعا می‌خواستند از این حاشیه‌ها به دور باشند. وی در ادامه گفت: چقدر خوب بود که وزیر ارتباطات به عنوان بالاترین مقام در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، یک رویه خاص را داشته باشند. چون با این کار اعتماد عمومی سلب می‌شود و اگر برای پروژه‌های بعدی مخالفت یا موافقت خود را اعلام کنند دیگر اعتمادی بین مخاطبان و کاربران وجود ندارد. او افزود: به نظر می‌رسد که آقای زارع‌پور از ابتدا موافق اجرای «طرح صیانت» بودند.

نقره‌کار در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی برای سالم‌سازی فضای مجازی محدودیت ایجاد می‌کنند گفت: اول باید تعریف محدودیت مشخص شود. شاید بعضی کشورها با داشتن قوانینی، فضایی را ایجاد کردند که کاربران تصمیم  بگیرند چگونه از این فضا استفاده کنند. بعضی از کشورها فرهنگ‌سازی کردند و آموزش دادند. همچنین برخی کشورها فرصت‌ها و تسهیلاتی را دراختیار کاربران قرار دادند. تعریف محدودیت اگر به سمت فیلترینگ برود مشخص می‌شود که کشورهای خاصی مدنظر قرار می‌گیرد که کشور‌های توسعه‌یافته به دنبال محدودیت فضای مجازی نیستند و منظور چنین کشورهایی نیست. با توجه به ادبیاتی که آقای زارع‌پور صحبت کردند، من فکر می‌کنم که نگاه وی آن کشورهایی بوده که به سمت فیلترینگ رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما زیرساختی برای اجرای «طرح صیانت» داریم، گفت: وقتی صحبت از زیرساخت می‌شود فقط مسائل فنی و سخت‌افزاری نیست. کما اینکه ما در مسائل فنی و زیرساختی هنوز به آن توانمندی لازم نرسیده‌ایم. اما به هرحال ما باید قوانین و مقررات دقیقی را داشته باشیم. اگر صرفا هدف ما این است که یک پلتفرمی مثل «روبیکا» قرار است جایگزین شود، سوال اینجاست که آیا می‌تواند تمام نیاز کاربران خود را برطرف کند؟ ما دیده‌ایم که در خیلی از موضوعات همین پلتفرم‌ها مشکلات بسیاری داشتند. همچنین یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم اعتماد مردم است که وارد چنین پلتفرم‌هایی شوند. به هرحال باید به مردم حق دهیم که بتوانند تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که اطلاعات خود را در کجا قرار دهند.

کیوان نقره‌کار در ادامه خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی من این است که با اجرای «طرح صیانت» یک بازار انحصاری شکل بگیرد و یک پلتفرم ملی و انحصاری این اختیار را دست بگیرد، آن موقع است که برای کسب‌وکارهای خرد مشکلات فراوانی به وجود می‌آید و برای هر کدام از کسب‌و‌کارها شرط و شروطی به وجود می‌آید. ما می‌دانیم که  فضای مجازی به واسطه وجود رقابت بین نرم‌افزارهای بزرگ دنیا تا حدی باز است و کاربر است که انتخاب می‌کند از چه نرم‌افزاری استفاده کند. وی در پایان گفت: متاسفانه ما در هر حوزه‌ای بازار خود را انحصاری کرده‌ایم، حتی با وجود ورود بخش خصوصی به بازار و  ارائه خدمات باز هم شرایطی به وجود آمده که گاهی اوقات آنها عطای کار بزرگ را به لقای آن می‌بخشند.

می‌خواهید از چه خدماتی صیانت کنید؟

همچنین دکتر اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «‌جهان‌صنعت» گفت: به نظر من اگر بخواهیم به خوبی درک کنیم که سیستم موجود در خصوص وسایل ارتباطات جمعی چه نگاهی دارد و چه سیاست‌هایی را اعلام می‌کند، نمی‌شود در اظهار نظر یک وزیر یا یک مسوول به آن رسید. باید اعمال ۴۳ ساله را در مدنظر قرار داد و اینکه ما از نظر اداره مدیریت وسایل ارتباطات جمعی در دنیا چه جایگاهی داریم؟ متاسفانه در ایران یکی بزرگ‌ترین خلأ‌هایی که باعث می‌شود از تحلیل و درک‌مان از مسائل ضعیف باشد این است که تحقیق و پژوهش در کشور بسیار اندک است. وی ادامه داد: من اخیرا به یک آماری نگاه کردم که اشاره می‌کرد، ایران از نظر آزادی بیان در انتهای جدول حضور دارد و حدود پنج الی شش کشور بعد از ما حضور دارند. من نمی‌خواهم  بگویم که چنین آمارهایی صددرصد دقیق است ولی بدون پایه و اساس حرفی نمی‌زنند و تحقیقاتی صورت گرفته تا به چنین نتیجه‌هایی رسیده‌اند.

او افزود: اینکه می‌گویند ما در طرح صیانت به دنبال حقوق کاربران هستیم باید تشریح و شفاف‌سازی شود و حقوق مردم باید بیان شود. ما چه منبعی را در اختیار داریم که دقیقا حقوق مردم تعریف شده باشد؟ متاسفانه این ادعاها که ثابت کند طرح صیانت به دنبال حقوق مردم است، وجود ندارد. وی در ادامه گفت: ما در زمینه سرعت اینترنت و پهنای باند مشکلات فراوانی داریم. ما چه امکانات و خدماتی به مردم ارائه کردیم که حالا بخواهیم آن را صیانت کنیم؟

قدیمی در ادامه گفت: در همه جای دنیا چند مورد محدودیت وجود دارد. ولی انتقاد از مسوولین، انتقاد از قوانین، انتقاد از سیاست‌ها و عملکردها در همه جای دنیا مجاز است. در مجموع، متاسفانه اظهارنظرات مسوولین هیچ‌کس را قانع نمی‌کند که طرح صیانت به دنبال حفظ حقوق کاربران است. نظارت را همه جای دنیا قبول دارند. در تمام دنیا نظارت‌ها، نظارت‌های سازمان‌های مدنی است ولی نظارت‌های «طرح صیانت»، نظارت‌های سازمان‌های دولتی و حکومتی است. طبیعتا این مشکلات خیلی‌ها را نگران می‌کند. وی در پایان گفت: در «طرح صیانت» نقش مطبوعات آزاد که نماینده مردم هستند و از حقوق مردم دفاع می‌کنند، چیست؟ هر طرحی که تصویب می‌شود باید نماینده‌ای از همه طبقات و صنف‌ها داشته باشد که متاسفانه ما چنین چیزی را نمی‌بینیم و  قطعا با اجرای «طرح صیانت» آسیب‌های بسیاری به مردم وارد می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 236086
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا