خطر فرونشست بافت تاریخی دزفول

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مساله فرونشست بافت تاریخی در شهر دزفول اما ابعاد جدی‌تری پیدا کرده است و باعث شده که رییس اداره میراث فرهنگی دزفول در این خصوص هشدار دهد. برای بررسی بیشتر این موضوع با عباس چراغ‌چشم رییس اداره میراث شهر دزفول تماس گرفتیم؛ وی ضمن تشریح این خطر جدی به پرسش‌های خبرنگار «جهان‌صنعت» در خصوص برنامه‌های وزارت میراث برای معرفی میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهر دزفول پاسخ داد.

خبر خوش اما آنکه رییس اداره میراث فرهنگی دزفول اعلام کرد: قرار است این شهر شمالی استان خوزستان پس از بازدید نمایندگان یونسکو به عنوان پایتخت «کپو» -نوعی سبد حصیری که از صنایع‌دستی دزفول است- در جهان شناخته شود.

وی همچنین ابراز داشت به موجب طرحی که جهت معرفی صنایع‌دستی دزفول پیشنهاد داده، قصد دارد بخشی از شهرک صنعتی شهر را به فعالان حوزه صنایع‌دستی اختصاص دهد.

مشروح مصاحبه «جهان‌صنعت» با «عباس چراغ‌چشم» رییس اداره میراث فرهنگی دزفول در پی می‌آید.

* شما پیش از این صحبت از فرونشست در بافت قدیمی دزفول کرده‌اید. این مساله تا چه میزان جدی است؟

در بافت قدیمی دزفول یک فرونشست وجود دارد و تمام فکرمان درگیر این بحث فرونشست در بافت قدیمی شهر و در اطراف اماکن تاریخی است.

مسجد ملاحاجی دزفول در اثر همین نشست در حال تخریب است و مسجدجامع دزفول ترک‌های عظیمی برداشته است و علت آن هم عدم مرمت نیست بلکه آن است که دارد در زمین فرونشست صورت می‌گیرد. این فرونشست فونداسیون و پی ساختمان را پایین می‌برد و همین امر باعث ریزش بنا می‌شود. سعی ما بر این است که با همکاری فرمانداری و دانشگاه گروهی تشکیل دهیم تا آسیب‌شناسی فرونشست بافت تاریخی دزفول را بررسی کنیم و اگر دولت اعتبار و امکاناتی برای این موضوع در نظر بگیرد و کمک‌مان کند که یک کار علمی انجام دهیم مبتنی بر آن کار علمی می‌توان به نتیجه رسید تا ببینیم برای این مساله فرونشست چه کاری باید انجام دهیم. این اقدام می‌تواند کمک بزرگی به کل بافت تاریخی دزفول که بیشترین ظرفیت آجری را در ایران دارد داشته باشد.

* در اطراف آرامگاه حزقیل‌نبی در سال‌های گذشته گویا شهرداری دزفول عملیات گسترده جاده‌سازی را اجرا کرده است. آیا این اقدامات آسیبی به بنای آرامگاه و بافت تاریخی اطراف آن وارد نکرده است؟

شهرداری در اطراف آرامگاه حزقیل نبی یک خیابان و یک پاساژ درست کرده است و در نتیجه این اقدام تمام خانه‌های تاریخی که در این محدوده بوده متاسفانه از بین رفته و تخریب شده است.

* آیا انجام این کار بدون مجوز وزارت میراث فرهنگی صورت گرفته است؟

من دو ماه است که در این سمت مشغول هستم و از این موضوع اطلاعی ندارم.

* وضعیت خانه‌های تاریخی دزفول مثل خانه تیزنو و خانه سوزنگر چگونه است و در حال حاضر در این خانه‌ها چه خدمات گردشگری ارائه می‌شود؟

در حال حاضر این خانه‌ها هم خانه تاریخی هستند هم بازدید توریست از آنها صورت می‌گیرد و هم به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این خانه‌ها را به بخش خصوصی داده‌ایم تا هم این اماکن را حفظ و نگهداری کنند و هم استفاده بهینه‌ای از آن صورت گیرد. گردشگرانی که دوست دارند در اقامتگاهی باشند که مرتبط با میراث فرهنگی باشد و معماری سنتی دزفول از آجرهای دیوارها تا گچ بری‌ها را ببینند می‌توانند به این اماکن مراجعه کنند.

* شرایط صنایع‌دستی دزفول چگونه است و برای معرفی و ارائه این محصولات که طیف گسترده‌ای از مسگری و نجاری تا ورشوسازی را شامل می‌شود چه برنامه‌ای دارید؟

در دزفول ما یک محصولی به نام «کپو» داریم که از ضایعات و برگ درخت خرما درست می‌شود. کپو در واقع نوعی ظرف است که جنس آن کاملا طبیعی بوده و بسیار هم زیبا است. کپو الان تبدیل به یک برند جهانی شده است و بیشتر تولیدات ما در خارج از کشور صادر و عرضه می‌شود. در خصوص «کپو» ما پرونده‌ای تشکیل داده‌ایم که به سازمان جهانی یونسکو ارسال شده است و تا چند وقت دیگر بازدید نهایی انجام می‌گیرد و دزفول به عنوان شهر جهانی کپو شناخته خواهد شد تا تبدیل به هفتمین شهر جهانی کشور شود.

دزفول در زمینه جاجیم‌بافی، خراطی، مسگری، ورشوسازی و حلبی‌سازی هم فعالیت داشته و صنایع‌دستی زیادی در این حوزه‌ها دارد.

برای معرفی این محصولات طرح پیشنهادی دادیم تا ۵۰ زمین ۱۰۰ متری در شهرک صنعتی دزفول بگیریم. براساس این طرح در سه بخش آموزش، تولید و نمایشگاه، بازارچه صنایع‌دستی دزفول فعالیت خواهد داشت.

* اگر نکته‌ای باقی مانده که دوست دارید به آن اشاره کنید بفرمایید.

من دوست دارم یک بسیج عمومی اعلام کنم تا کمپین خیرین میراث فرهنگی راه‌اندازی شود که این حرکت برای نخستین‌بار در کشور انجام خواهد شد. خیرین مدرسه‌ساز، خیرین سلامت و خیرین فعال در حوزه‌های دیگر را داریم اما خیرین میراث نداریم لذا دوست دارم که کمپینی برای کمک به این موضوع ایجاد کنیم. امیدواریم با تاسیس انجمن خیرین میراث فرهنگی هر شهروند به اندازه یک آجر به این کمپین کمک کند.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 243414
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا