نقش‌آفرینی فکور صنعت به عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز: البته این اولین باری نیست که شرکت مهندسی فکور صنعت تهران به عنوان شرکتی فعال در مسیر توسعه و تکمیل صنایع بالادستی و پایین‌دستی زنجیره ارزش آهن و فولاد، موفق به کسب چنین عنوانی می‌شود بلکه در رتبه‌بندی سال ۹۹ نیز این شرکت موفق به کسب رتبه ۹۹ از ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور شد و رتبه شرکت پیشرو را نیز به خود اختصاص داد. اما در رتبه‌بندی امسال شاهد این هستیم که این شرکت با تمرکز بیشتر بر بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری، رتبه ۹۳ را در میان صد شرکت برتر ایران به خود اختصاص داده است.

بر این اساس و با توجه به اینکه گفته می‌شود صد شرکت برتر کشور با صادرات، ارز مورد نیاز در تامین مواد اولیه رشته فعالیت‌های صنعتی در زنجیره گسترده صنایع کوچک و متوسط کشور را تامین می‌کنند، شرکت مهندسی فکور صنعت تهران نیز نه تنها نقش قابل‌توجهی در این حوزه دارد بلکه در کنار دیگر شرکت‌های برتر ایران به عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور حرکت می‌کند.

تلاش برای شفاف‌سازی قیمت‌ها

شرکت فکور صنعت تهران از جمله شرکت‌هایی به شمار می‌رود که در راستای عرضه کامودیتی‌ها و کالاها در بورس کالا به عنوان مکانیسمی برای شفاف‌سازی واقعی قیمت‌ها بسیار سریع‌تر از شرکت‌های دیگر وارد عمل شده و همواره معتقد بوده است که اگر همه شرکت‌های معدنی در بورس کالا عرضه کنند و عرضه و تقاضا شکل بگیرد، قطعا قیمت سنگ‌آهن واقعی خواهد شد. به گفته محمدوحید شیخ‌زاده مدیرعامل توانمند این شرکت که بارها به عنوان مدیر برگزیده بخش ‌خصوصی صنعت فولاد نیز شناخته شده است، اگر مواد اولیه شمش (سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی) در بورس کالا عرضه شوند، شفافیت کامل در کل زنجیره فولاد ایجاد و سود کاملا عادلانه در زنجیره توزیع می‎شود و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد. در این راستا در دی ماه سال گذشته شاهد ورود این شرکت به بورس کالا برای عرضه کنسانتره سنگ‌آهن به عنوان اولین شرکت معدنی بودیم که در نهایت با وجود تمام مانع‌تراشی‌ها از سوی تولیدکنندگان فولاد، باعث شد قیمت‌ها در رابطه با سنگ‌آهن تا حدی رنگ و بوی شفافیت به خود بگیرد.

این شرکت همچنین با سه دهه فعالیت، نقش بسزایی در تحقق تولید فولاد خام به میزان ۵۵ میلیون تن در افق سال ۱۴۰۴ از طریق انتقال دانش فنی و بومی‌سازی علوم روز دنیا ایفا کرده و با بهره‌گیری از دانش روز در حوزه مدیریت و ضمن به کارگیری ابزارهای تخصصی به کسب تجاربی ارزنده موفق شده است‌. به این سبب پیشتازی در عرصه رقابت را در صنایع حوزه فعالیت، از آن خود کرده است. شرکت فکور صنعت تهران همچنین در مشارکت بین‌المللی با شرکت‌های خارجی معتبر و صاحب فناوری از یکسو و با ایجاد بستر همکاری بین متخصصان شرکت و اساتید و خبرگان دانشگاه‌های معتبر ایرانی و خارجی از سوی دیگر اهدافی را در زمینه‌های بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری، حفاظت از محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در روند توسعه شرکت تعیین کرده است. از سوی دیگر این شرکت با تبدیل شدن به یک پیمانکار عمومی تخصصی و با مشارکت و همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی در قالب مشارکت‌های مختلف، در حال حاضر قابلیت انجام بسیاری از پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور را با اتکا به توان داخلی امکان‌پذیر ساخته است.

کسب رتبه اول بهره‌وری کل توسط چادرملو

در بیست‌وچهارمین همایش شرکت‌های برتر IMI-100 که در محل سالن همایش‌های صدا‌وسیما برگزار شد همچنین شاهد این هستیم که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو رتبه اول از نظر بهره‌وری کل عوامل را در بین شرکت‌های گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی کسب کرد. چادرملو این رتبه را براساس ۳۲ شاخص ارزیابی کسب کرده است. از جمله شاخص‌های ارزیابی، تولید و فروش، توجه به مسوولیت اجتماعی، حرکت به سمت اقتصاد سبز، ایجاد زیرساخت‌های توسعه پایدار، توجه به توسعه مناطق کم‌برخوردار، میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، بهره‌وری تولید و نیروی انسانی، صادرات و اشتغالزایی بوده است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیش از هفت هزار نفر نیروی کار مستقیم و بالغ بر ۴۲ هزار نفر به ‌طور غیرمستقیم نقش قابل‌توجهی در تولیدات اقتصاد کشور ایفا می‌کند و با توجه به تقاضای بالا از چادرملو برای تامین ماده اولیه، خواستار اخذ پهنه‌های معدنی از سازمان‌های ذی‌ربط شد تا پهنه‌های اکتشافی مناسبی را در اختیار مجموعه چادرملو قرار دهند. در این راستا مجوز طرح‌های بزرگ صنعتی شامل، واحدهای گندله‌سازی، آهن اسفنجی، کنسانتره سنگ‌آهن، تولید ورق و فولادهای آلیاژی، اجرام و آجرنسوز، ذوب و کلاف فولادی و نیروگاه خورشیدی مورد موافقت قرار گرفت که در آینده نزدیک در استان یزد اجرایی خواهد شد. این در حالی است که برای اجرای این پروژه‌ها بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است که‌ بخش اعظم آن از محل تسهیلات و اعتبارات بانکی، حمایت سهامداران، درآمد حاصل از فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی موجود و تدابیر و فنون مدیریتی تامین می‌شود.

شرکت‌های برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند

در همین راستا رییس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی در مراسم بیست‌وچهارمین شرکت‌های برتر گفت: شرکت‌های برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته‌اند. مجید درویش اظهار کرد: ملاک فروش و درآمد در کنار ۳۲ شاخص دیگر معیار ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در بیست‌وچهارمین سال متوالی است. بر اساس شاخص‌های کمی که داده‎‌های آن توسط نرم‌افزار استخراج شده است ۵۰۰ شرکت به پنج دسته صدتایی تقسیم شدند.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰۰ شرکت برتر ایران لوکوموتیو اقتصاد کشور است، گفت: ۸۷ درصد فروش و درآمد در کشور توسط صد شرکت برتر در ایران حاصل شده است و بیشترین رشد فروش بین صد شرکت برتر، شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان و شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان جایگاه برتر را داشتند. رییس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی همچنین با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در گروه فلزهای اساسی جایگاه نخست را دارد، تصریح کرد: بیشترین کسب‌و‌کار با توجه میزان فروش بانک‌هاست که ۵/۱۶ درصد سهم دارند و پس از آن گروه پتروشیمی و گروه فلزات اساسی ۵/۱۳ درصد سهم دارند.

وی بانک‌ها در جایگاه گروه‌های صنعتی از نظر دارایی‌ها محسوب می‌شوند، گفت: از نظر اشتغال‌زایی بانک‌ها رتبه نخست دارند و از نظر صادرات پتروشیمی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در جایگاه برتر قرار دارند.

درویش با اشاره به اینکه عمده شرکت‌های بزرگ در تهران، اصفهان و کرمان مستقر هستند، گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی شاخص‌های کمی هستند و مقادیر آنها از صورت‌های مالی حسابرسی و تاییدشده شرکت‌ها استخراج می‌شود. وی با اشاره به ویژگی شفاف رتبه‌بندی IMI-100 گفت: رتبه هر شرکت در هر شاخص به راحتی قابل بررسی و صحه‌گذاری است.

رییس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی همچنین گفت: شرکت صنایع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی نوری و شرکت صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر جایگاه‌های اول تا پنجم را در بیشترین میزان صادرات به عنوان شاخص مهم ارزیابی شرکت‌های برتر دارند.

وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بالاترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است، گفت: شرکت فولاد مبارکه در جایگاه دوم بالاترین ارزش بازار است و شرکت ملی صنایع مس ایران در رتبه سوم قرار دارد. درویش با اشاره به اینکه در سال گذشته اقتصاد ایران یک درصد رشد داشته است، گفت: رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۶/۲۳ درصد بوده است، پس می‌توان گفت که شرکت‌های برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته‌اند.

مجموع فروش صد شرکت برتر، ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی

عضو هیات‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در این همایش گفت که ارزش تولیدات صنعتی کشور بیش از صد میلیارد دلار است که ۳۰ میلیارد دلار ارزبری دارند و صادرات صد شرکت برتر این ارز مورد نیاز را تامین می‌کند.

مهدی صادقی‌نیارکی با اشاره به اینکه مجموع فروش صد شرکت برتر کشور ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی و ارزش‌افزوده این صد شرکت ۱۸ درصد ارزش‌افزوده اقتصاد ملی است، گفت: در دنیا اقتصاد کشورها توسط شرکت‌ها ساخته می‌شود و شرکت‌ها تصویر بیرونی و جایگاه اقتصاد یک کشور را تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمتر از انگشت‌های دست شرکت با فروش بالای یک میلیون دلار در کشور فعال است، تصریح کرد: راهی جز تقویت، حمایت و رفع موانع برای پیشتازان اقتصاد ملی نداریم.

صادقی‌نیارکی با اشاره به ترکیب ۵۰۰ شرکت برتر که حدود ۵۰ درصد آنها کامودیتی (مواد اولیه صنایع از جمله نفت و پتروشیمی، ۳۰ درصد مالی و ۲۰ درصد) ساخت‌محور است، اظهار کرد: مساله امروز ما اشتغال نیروهای متخصص است بنابراین نیاز به توسعه صنایع ساخت‌محور داریم و در این راستا باید خلأ حدود ۳۰ درصدی بین فروش و ارزش‌افزوده پر شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که شاخص پیچیدگی محصول نیز به شاخص‌های سنجش شرکت‌های برتر اضافه شود و گفت: همچنین قانون حداکثر استفاده از توان تولید هم بحث رتبه‌بندی را مطرح کرده و این رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی می‌تواند با قانون تطبیق داده شود تا شرکت‌های برتر از مزیت‌های قانون استفاده کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: ارزش تولیدات صنعتی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که ۳۰ میلیارد دلار ارزبری شامل مواد اولیه، ماشین‌آلات، قطعات و غیره دارند، اما صد شرکت برتر کشور با صادرات ارز مورد نیاز در تامین مواد اولیه سایر رشته فعالیت‌های صنعتی در زنجیره گسترده صنایع کوچک و متوسط کشور نقش ایفا می‌کنند.

عوامل برتری و پایداری بنگاه‌های بزرگ

ابوالفضل کیانی‌بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این همایش در خصوص عوامل برتری و پایداری بنگاه‌های بزرگ اظهار کرد: هوش نوآوری که توانایی شناختی انسان برای مشاهده مشکلات و فرصت‌ها به شیوه‌ای جدید و کشف راه‌حل‌های جدید در پاسخ به چالش‌های پیچیده است، یکی از عوامل برتری و پایداری بنگاه‌های بزرگ است، به عبارت دیگر هوش نوآوری پاسخی به پیچیدگی است و نیاز رهبران در محیط‌های پیش‌بینی‌ناپذیر است.

وی افزود: محیط‌های امروز محیط‌های پرتغییر با پیچیدگی بالا، پرابهام با عدم قطعیت است که عدم اطمینان، تغییرات سریع، ابهام و پیچیدگی را به همراه دارد.

کیانی بختیاری، اشتباهات رایج در این محیط را شامل رویکرد دستوری به نوآوری، ساده‌انگاری مسائل پیچیده، محدود کردن سطح نوآوری به رهبران و مدیران ارشد، نداشتن استراتژی و برنامه نوآوری و ضعف دانشی رهبران درباره نوآوری و شیوه پیاده‌سازی آن عنوان کرد.

کیانی توجه به رویکرد‌های بین‌المللی نوپدید فناورانه و صنعتی را از دیگر عوامل برتری و پایداری بنگاه‌های بزرگ دانست. وی انقلاب صنعتی چهارم (آلمان۲۰۱۱) جامعه ۵ (ژاپن ۲۰۱۶) را فناوری‌های پیشرفته، در راستای منافع اقتصادی، اجتماعی و رفاه شهروندان نامید. نسل پنجم صنعت اهداف و گستره‌ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سودآوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب‌آوری بنا شده است.

کیانی حرکت به سوی پارادایم حکمرانی هوشمند را در گرو اقتصاد چرخشی، اقتصاد کیک، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال دانست. وی همچنین عامل برتری و پایداری بنگاه‌های بزرگ را توجه به رویکرد دولت‌ها در صنعت سبز دانست. سبزسازی صنایع موجود به معنای اصلاح فرآیندهای صنایع موجود (صرف نظر از اندازه، بخش یا مکان) است، به‌گونه‌ای که در تمام مراحل پیش، حین و پس از تولید (محصول یا خدمت) کمترین آثار زیست‌محیطی ممکن ایجاد شود. برخی از اقدامات اساسی در سبزسازی، استفاده کاراتر از منابع، استفاده از منابع تجدیدپذیر، حداقل استفاده از سوخت‌های فسیلی و حداقل تولید گازهای گلخانه‌ای است.

وی در ادامه به تاریخچه بیست و چهار سال متوالی رتبه‌بندی شرکت‌های برتر از سال ۱۳۷۷ پرداخت. در سال آغاز این رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش رتبه‌بندی و معرفی می‌شدند. میزان اثرگذاری یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی با میزان فروش آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین در رتبه‌بندی سال ۱۳۷۷ تعداد شاخص‌های مورد ارزیابی یک شاخص و گزارش نتیجه رتبه‌بندی در یک بروشور چهارصفحه‌ای گنجانده شد. اما مهم‌ترین اهداف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی فضای کسب‌و‌کار است. رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه‌بندی برای کمک به برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور صورت می‌پذیرد.

به گفته کیانی، رتبه‌بندی‌های مشابه IMI-100 در سطح جهان رتبه‌بندی Fortune 500 است که ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا را رتبه‌بندی می‌کند. در سطح منطقه: رتبه‌بندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبه‌بندی می‌کند و در سطح کشوری در کشورهای آمریکا، کانادا، ترکیه، هندوستان و… انجام می‌شود. رتبه‌بندی IMI-100 در سال ۱۴۰۰ شامل ۵۰۰ شرکت است. ۵۰۰ شرکت براساس بالاترین میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند. ۵۰۰ شرکت براساس میزان فروش به پنج دسته صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته براساس ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند. به این نحو شرکت‌هایی با هم مقایسه می‌شوند که از نظر اندازه تا حدودی به هم نزدیک هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 243453
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا