مسیر شاخص کل در هفته دوم بهمن‌ماه

علی هدیه *

 همان‌‌طور که در هفته‌های گذشته نیز اشاره شد، شاخص کل در حال تکمیل آخرین الگوی اصلاحی خود بوده و این موج نزولی انتهایی از منظر قیمتی برابر با ۱۰۰ درصد موج نزولی ابتدایی بوده است. با رسیدن شاخص به محدوده حمایتی یک میلیون و  ۲۰۰ هزار واحدی و واکنش مثبت آن در روز چهارشنبه ششم بهمن‌ماه، در صورتی موج صعودی جدید شاخص را می‌توان آغاز شده در نظر گرفت که در هفته دوم بهمن‌ماه سطح حمایتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت شده و نزول بیشتری برای شاخص رقم نخورد؛ در غیر این صورت نزول شاخص کل تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را می‌توان انتظار داشت.

با شروع موج صعودی مذکور، دو سناریو برای شمارش اولویتی شاخص می‌توان در نظر گرفت. در سناریوی اول (اولویت اول) الگوی اصلاحی Z  را می‌توان با الگوی دیامتریک یا سیمتریکال خاتمه یافته تلقی کرد و انتظار موج صعودی را داشت که رشد قیمتی را تا محدوده‌های هدف یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در مدت زمان دو الی سه ماه رقم خواهد زد. در سناریوی دوم (اولویت دوم) رشد شاخص تا محدوده‌های یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد در قالب موج D  از الگوی مثلث خنثی خواهد بود و بعد از آن، نزول مجددی را تا محدوده  یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد می‌توان انتظار داشت و این نزول به صورت فرسایشی خواهد بود.

در هر صورت (وقوع سناریوی ۱ یا ۲) می‌توان انتظار رشد مجددی را برای شاخص تا بهار ۱۴۰۱ داشت. طبیعتا رشد مذکور متفاوت از رشد ابتدای ۱۳۹۹ بوده و نباید از تمامی صنایع انتظار رشد داشت و صرفا یک یا دو صنعت برای رشد شاخص لیدر خواهند بود و سایر سهم‌ها رشد خاصی نخواهند داشت. همچنین طبعا برای پوشش ریسک مذکور، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF (به دلیل حرکت با شاخص کل) پیشنهاد می‌شود.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 244057
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا