سفر همزمان ماکرون به روسیه و شولتس به واشنگتن برای حل بحران اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس‌جمهور فرانسه پس از انبوهی فعالیت‌های دیپلماتیک که شامل گفت‌وگو با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در آخر هفته و سه تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه بود، به مسکو رفت تا به دنبال کاهش تنش از بن‌بست تنش‌آمیز در مرزهای شرقی اوکراین باشد و به یک راه‌حل تاریخی برای دستیابی به صلح برسد. این تکاپوی دیپلماتیک به اینجا ختم نمی‌شود و همزمان اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز قرار است در واشنگتن با جو بایدن دیدار کند. رهبران دو کشور قدرتمند اروپا در تلاش هستند تا از راه دیپلماسی مانع وقوع جنگ در مرزهای اتحادیه اروپا و حمله احتمالی روسیه به اوکراین شوند.

ماکرون که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد دیروز با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد. امانوئل ماکرون که آخرین دیدار رودررویش با ولادیمیر پوتین به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد پیش از این سفر گفت او و همتای روسش مصمم هستند به عمق مسائل بروند و همه راه‌های تنش‌زدایی را در دیدار با یکدیگر آزمایش کنند.

امانوئل ماکرون در مصاحبه با «ژورنال دو دیمانش» تصریح کرده که همراه با آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان پیشنهاد برگزاری نشست اتحادیه اروپا-روسیه را داده‌اند، اما اروپایی‌ها سال گذشته ترجیح دادند سیاست سکوت را در قبال روسیه دنبال کنند. اما تا صحبت نشود، به‌خصوص وقتی اجازه داده شود دیگرانی به نام ما نظر بدهند که نقشی در تامین امنیت جمعی ما نخواهند داشت، مشکلی حل نخواهد شد.

ماکرون به این روزنامه فرانسوی گفت که هدف روسیه اوکراین نیست، بلکه شفاف‌سازی قوانین با ناتو و اتحادیه اروپاست. او به این روزنامه گفت بنابراین پیشرفت به سوی نظم جدیدی که اروپای ما عمیقا به آن نیاز دارد و بر اصل اصلی برابری حاکمیت بین دولت‌ها استوار است، ضروری است. او اضافه کرد گفت‌وگوهایش با پوتین احتمالا برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی با وجود ارزیابی‌های بدبینانه در بسیاری از پایتخت‌های غربی کافی خواهد بود. ماکرون گفت: گفت‌وگوی ما با روسیه و این سفر به مسکو برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده است. سپس در مورد شرایط تنش‌زدایی بحث خواهیم کرد. ما باید خیلی واقع‌بین باشیم. ما حرکات یک‌جانبه نخواهیم داشت، اما جلوگیری از وخامت اوضاع ضروری است. ماکرون که دیپلماسی‌اش به دلیل ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا تقویت شده است، گفت که او همیشه خواهان گفت‌وگوی عمیق با رییس‌جمهور پوتین بوده است و مسوولیت ما ایجاد راه حلی تاریخی برای مشکل امنیت اروپا است. وی گفت: من معتقدم رییس‌جمهور پوتین برای این کار آماده است.

غرب روسیه را متهم می‌کند که با تشدید آرایش نظامی در مرزهای خود با اوکراین درصدد حمله به این کشور است اما مسکو با رد این ادعا می‌گوید هدفش تنها مطمئن شدن از امنیت خود است. مسکو تامین امنیت خود را مشروط به این می‌داند که ناتو سیاست گسترش خود را در شرق اروپا و در همسایگی با روسیه کنار بگذارد اما این درخواست کرملین پیش‌تر متفقا از سوی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رد شده است.

ماکرون روز یکشنبه و در آستانه سفر به روسیه با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا حدود ۴۰ دقیقه تلفنی بحث و گفت‌وگو کرده است. او همچنین با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و همچنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم تلفنی تبادل نظر داشته است. مکالمه تلفنی با رهبران سه کشور حوزه بالتیک هم از دیگر اقدامات رییس‌جمهور فرانسه طی یکی دو روز گذشته بود. قرار است امانوئل ماکرون روز سه‌شنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین دیدار کند.

کاخ سفید در بیانیه خود درباره این رایزنی تلفنی گفته، رهبران آمریکا و فرانسه درباره راه‌های بازدارندگی در واکنش به اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین و تجمع نیروهای نظامی این کشور در مرز اوکراین بحث و رایزنی کرده‌اند. جو بایدن و امانوئل ماکرون همچنین بر حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده و خواستار تماس نزدیک دو کشور با شرکایشان از جمله اوکراین برای مشورت با یکدیگر شده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند در صورت حمله همه‌جانبه روسیه و محاصره کی‌یف، رژیم زلنسکی ظرف حداکثر ۴۸ ساعت سقوط خواهد کرد. این درحالی است که نخستین گروه از سربازان آمریکایی برای دفاع از کشورهای عضو ناتو شنبه و یکشنبه این هفته وارد لهستان در همسایگی اوکراین شده‌اند.

خودمختاری راهبردی اروپایی

نشریه «پولیتیکو» در تحلیلی در این خصوص نوشت: امانوئل ماکرون در جریان سفر رسمی به مسکو، قصد دارد با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در خصوص موضوع «تهاجم» به اوکراین یک توافقنامه صلح منعقد کند.
طبق این اطلاعات، رییس‌جمهور فرانسه دارای دیدگاه خاص خود درباره خودمختاری راهبردی اروپایی است که بر اساس آن اروپا باید به طور مستقل از منافع امنیتی خود دفاع کند و در شرایطی که واشنگتن و مسکو با یکدیگر مقابله می‌کنند در حاشیه قرار نگرفته و بیکار ننشیند. علاوه بر این، رهبر فرانسه بر این باور است که کشورهای غربی ممکن است مجبور به سازش با روسیه شوند، برخلاف این واقعیت که کشورهای عضو ناتو مطمئن هستند که پوتین تنها در صورت نمایش قدرت و افزایش ارسال تسلیحات به خاک اوکراین از مواضع خویش عقب‌‌نشینی خواهد کرد.

این نشریه با اشاره به اینکه فرانسه نقش ویژه‌ای برای اتحادیه اروپا در مذاکرات مربوط به اوکراین می‌بیند، اضافه کرد: به عقیده ماکرون، دیدار رودر‌رو می‌تواند به درک بهتر مواضع یکدیگر کمک کند تا به نتیجه‌گیری کلی از اوضاع رسید.

تلاش برای کاهش تنش از اوکراین یا حرکت انتخاباتی

به ادعای برخی رسانه‌ها امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه، به طور فزاینده‌ای خود را به عنوان رهبر غیررسمی اروپا معرفی می‌کند. فعال شدن رهبر فرانسه در عرصه خارجی تا حد زیادی در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی شده در ماه آوریل انجام می‌شود. برخی از روسای‌جمهوری فرانسه گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای با پوتین داشته‌اند و دیپلماسی فرانسه سابقه بسیار طولانی در برخورد با موقعیت‌هایی از این دست دارد. نیکلا سارکوزی در سال ۲۰۰۸ به روسیه و گرجستان سفر کرد تا درگیری بر سر آبخازیا و اوستیای جنوبی را حل کند. بنابراین روش‌شناسی در اینجا از قبل روشن است. ماکرون نیز نه تنها اخیرا چندبار با پوتین صحبت کرده، بلکه یکی از نخستین رهبران جهان بود که پس از انتخابش به عنوان رییس‌جمهوری، پوتین را به پاریس دعوت کرد. آخرین بار آنها در سال ۲۰۱۹ در جنوب فرانسه ملاقات کردند. بنابراین روابط آنها کاملا سازنده است و کاملا می‌توان امیدوار بود که این ماکرون است که از این نظر نقش خود را در حل و فصل ایفا کند. کومرسانت در یادداشتی نوشت: اگرچه ماکرون در رتبه‌بندی‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آینده پیشتاز است، اما مایل است موقعیت‌های خوبی را برای فعالیت انتخاباتی خود تضمین کند. او می‌خواهد نشان دهد که اکنون یکی از رهبران مهم اروپاست. جایگاه یک بازیگر مهم سیاسی برای او مهم است.

نخستین سفر اولاف شولتس به واشنگتن

از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که اقدامات اخیر دولتش از سوی برخی به اقداماتی در راستای خشنودسازی کرملین تعبیر شده، برای نخستین بار با جو بایدن در واشنگتن دیدار می‌کند. شولتس در آستانه این دیدار و در گفت‌وگو با نشریه واشنگتن‌پست گفت: با تلاش بی‌وقفه خود سعی کردیم این پیام را به روسیه منتقل کنیم که در صورت حمله به اوکراین بهای سنگینی باید بپردازد. او در ادامه از سیاست جو بایدن در مذاکرات بسیار دشوار دوجانبه بین آمریکا و روسیه ابراز خرسندی کرد. شولتس که برای اعزام نیروهای بیشتر به کشورهای بالتیک و تقویت حضور ناتو در این منطقه اروپا اعلام آمادگی کرده این هفته و پس از بازگشت از آمریکا در برلین میزبان رهبران کشورهای حوزه بالتیک خواهد بود. سپس ۱۴ فوریه به کی‌یف پایتخت اوکراین می‌رود و در نهایت سه‌شنبه آینده ۱۵ فوریه به مسکو سفر خواهد کرد.

شولتس: همه گزینه‌ها روی میز است

اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان در آستانه سفر به واشنگتن، شاهد طرح انتقادها از خود مبنی برعدم تلاش کافی برای حمایت از اوکراین و بازدارندگی در قبال روسیه بوده است.
او در گفت‌و‌گوی خود با واشنگتن‌پست در خصوص اینکه برخی آلمان را در جریان بحران اوکراین یک هم‌پیمان غیرقابل اعتماد توصیف کردند، گفت: واقعیت مهم‌تر از شایعه است. واقعیت این است که آلمان بزرگ‌ترین شریک ناتو در قاره اروپاست و ما به طور مداوم در حال تقویت نیروهای نظامی خود و شریکی بسیار خوب هستیم. ما در حال همکاری با متحدان خود در ناتو و (اتحادیه اروپا) و با آمریکا بر سر چگونگی واکنش به تهدید مطرح‌شده از سوی روسیه علیه اوکراین هستیم. پاسخ سرسختانه ما این است که اگر آنها در اوکراین مداخله کنند هزینه‌های بسیار بالایی می‌پردازند و ما خیلی سخت تلاش می‌کنیم تا از این وضعیت خارج شویم. به نظر من شریک بودن در ناتو و اتحادیه اروپا و انجام وظیفه‌مان بهترین کار برای حل بحران است.
شولتس در پاسخ به یکسری انتقادها از اینکه آلمان نه برای ناتو و نه اوکراین شریکی به اندازه کافی قوی نبوده، گفت: ما قوی‌ترین حامی اقتصادی اوکراین هستیم و همچنان خواهیم بود. این حمایت‌ها تقریبا دو میلیارد دلار آمریکا (از هفت سال گذشته) تاکنون بوده است. ما با هم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آینده کار می‌کنیم؛ چیزهایی که به عنوان تامین‌کننده فرصت انعطاف‌پذیری اقتصادی و مالی برای اوکراین اهمیت زیادی دارند. امروزه آلمان بیشترین بودجه نظامی را در قاره اروپا دارد. ما با به کارگیری هزاران سرباز آلمانی به نیروهای پاسخ‌دهنده در ناتو کمک می‌کنیم و صدها نیرو را به لیتوانی اعزام کرده‌ایم، در حالی که ما در آنجا «حضور خط مقدم تقویت‌شده ناتو» را رهبری می‌کنیم و در حال حاضر چندین جت جنگنده را برای گشت‌زنی به همراه نیروهای متحد در آسمان به رومانی اعزام کرده‌ایم و این کار را در قبال کشورهای حوزه بالتیک نیز انجام خواهیم داد. او در خصوص انتقادهای مطرح‌شده از اقدام اخیر آلمان در ارسال ۵۰۰۰ کلاهخود به اوکراین و صادر نکردن هیچ تسلیحاتی به این کشور گفت: اولا این اوکراین بود که درخواست ارسال کلاهخودها را مطرح کرد و ما به آن واکنش نشان دادیم. دوما، ما از معیارهای سختگیرانه‌ای برای صادرات سلاح به مناطق بحرانی پیروی می‌کنیم. محدودیت‌های آلمان برای صادرات تسلیحات مدت‌های طولانی ادامه یافته‌اند و از سوی دولت سابق آلمان نیز مدیریت شدند و هم‌اکنون این سیاست‌ها همچنان ادامه می‌یابند.
شولتس در خصوص اقدام احتمالی دولت آلمان در متوقف کردن روند راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز نورداستریم ۲ در پاسخ به حمله‌ای از جانبه روسیه به اوکراین گفت: ما آماده‌ایم که با همراهی متحدان خود تمام اقدامات لازم را انجام دهیم. ما یک توافق بسیار واضح با دولت آمریکا در مورد ترانزیت گاز و حاکمیت انرژی در اروپا داریم. ما قبلا نیز توافق کردیم که از اوکراین حمایت خواهیم کرد و در قبال ترانزیت گاز از طریق اوکراین به شدت مبارزه خواهیم کرد و اگر این انتقال گاز به خطر بیفتد، اقدام ما بسیار قوی خواهد بود. همچنین، کاملا واضح است که در چنین شرایطی همه گزینه‌ها روی میز است. لطفا درک کنید که من نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، اما پاسخ ما با اتحاد و قاطع خواهد بود.

او درباره پیشنهاد قانونگذاران آمریکایی برای لغو معافیت‌های مربوط به تحریم‌های مرتبط با نورداستریم‌۲ در صورت حمله روسیه به اوکراین گفت: ما با متحدان خود در ناتو و اتحادیه اروپا بسیار سخت کار کرده تا مشخص کنیم در شرایط خاص (که روسیه دست به حمله بزند) چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. اما ابهام استراتژیک لازم را نیز روشن می‌کنیم. همچنین مهم است این پیام قدرتمند فرستاده شود که چنین کاری بسیار پرهزینه خواهد بود بنابراین آنها نمی‌توانند به سراغ کامپیوترهایشان رفته و حساب کنند که آیا بسیار پرهزینه خواهد بود یا خیر. این چیزی است که آنها باید از آن اجتناب کنند و مداخله در اوکراین هزینه بسیار بالایی خواهد داشت.

او در خصوص اینکه پیامش به پوتین (هنگام سفر به مسکو در ۱۵ فوریه) چه خواهد بود، اظهار کرد: اول اینکه اگر روسیه با نیروهای نظامی خود در اوکراین مداخله کند، هزینه بسیار بالایی پرداخت خواهد کرد و بعد اینکه ما سخت کار می‌کنیم تا از همه کانال‌های گفت‌وگو که اکنون داریم استفاده کنیم. شامل مذاکرات بین آمریکا و روسیه، شورای ناتو-روسیه، سازمان امنیت و همکاری در اروپا و همچنین فرمت نرماندی (شامل اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) که در حال احیا شدن به دنبال اقدامات قوی از جانب امانوئل ماکرون و من است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 246267
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا