سه سناریوی شاخص کل در سال آینده

علی هدیه *

سناریو‌هایی که تاکنون برای شاخص‌کل از منظر میان‌مدت در نظر گرفته می‌شد، با فرض شروع مجدد سیکل تورمی از سال ۱۴۰۱ بود، زیرا از منظر اقتصادی، علت موثقی برای عدم صعود قیمت دلار به محدوده‌های بالاتر از ۳۲ هزار تومان، وجود نداشت. اما اکنون با توجه به احتمال دستیابی به توافق و تایید آن توسط نمودار قیمتی دلار احتمال شروع سیکل تورمی از سال ۱۴۰۱ بسیار کم شده و حداقل تا سال ۱۴۰۲ نباید انتظار آن را داشت. پیش از این در تحلیل میان‌مدت دلار گفته شده بود که اصلاح قیمتی و زمانی آن می‌تواند تا اواسط سال ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد. به همین خاطر در وضعیت فعلی برای شاخص‌کل باید سناریوی جدیدی را دال بر ادامه رکود حداقل تا اواسط ۱۴۰۱ در نظر گرفت.

بر این اساس در سناریوی اول (سناریوی خوش‌بینانه) در صورتی که الگوی ادامه‌دهنده تشکیل شده در خرداد ۱۴۰۰ مجددا در وضعیت فعلی تشکیل شده و در قالب اصلاح زمانی به مدت حداقل یک هفته در محدوده مشخص شده (قرمز رنگ) به اصلاح خود ادامه دهد، می‌توان پس از آن به رشد شاخص و سناریوی صعود تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد امیدوار بود. اما در صورتی که محدوده مذکور شکسته و نوع اصلاح قیمتی باشد، سناریوی نزول تا محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و شکل‌گیری الگوی سیمتریکال (سناریوی میانه) را باید در نظر گرفت.

در سناریوی سوم (بدبینانه) با توجه به عدم شروع سیکل تورمی جدید تا قبل از سال ۱۴۰۲ (به علت حصول نتیجه مذاکرات) نمی‌توان انتظار شروع موج صعودی جدید را تا قبل از اواسط سال ۱۴۰۱ داشت و روند صعودی بعدی شاخص تا اواسط سال ۱۴۰۱ شکل نخواهد گرفت.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 246894
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا