با وجود وعده‌های مکرر، تولید خودرو یک درصد افزایش یافت/از زیان‌دهی تا رکود

به گزارش جهان صنعت نیوز: در میان این خودروهای ناقص نیز ۱۳ هزار دستگاه متعلق به ایران‌خودرو، ۱۶ هزار دستگاه برای سایپا و ۲۵۰ دستگاه خودروی ناقص نیز سهم پارس‌خودرو بوده است. همچنین تفکیک عملکرد ماهانه خودروسازان در آذر ماه حاکی از آن است که ایران‌خودرو و سایپا حدود ۷۴ هزار خودرو تولید کرده‌اند که از این تعداد، ۱۵ هزار و ۷۳۴ دستگاه تجاری‌سازی نشده است.

از سوی دیگر در شرایطی گفته می‌شود که بیش از ۱۵۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها انبار شده که بدانیم در گروه بعضی از خودروها بحث تجاری‌سازی عملا با چالشی جدی مواجه شده است. به عنوان مثال در حالی آمار تولید دنا در آذر ماه امسال ۴۳۷۰ دستگاه اعلام شده که شواهد نشان می‌دهد ایران‌خودرو توانسته تنها برای ۵۸۱ دستگاه از این خودرو فاکتور فروش صادر کند.

افزایش خودروهای ناقص از ۲۱ هزار به ۹۱ هزار دستگاه

در رابطه با وعده‌هایی که مطرح شده ولی هیچ‌کدام از آنها محقق نشده است، اواخر دی ماه امسال ایران‌خودرو تصریح کرده بود که مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در سه ماهه پایانی امسال ۱۶۰ هزار خودرو روانه بازار کند. همچنین مطابق اعلام این شرکت قرار بوده که تا پایان سال جاری تعداد خودروهای ناقص نیز ۵۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کند. با این حال آمارها نشان می‌دهد نه تنها افزایش تیراژ تولید ۲۳ درصدی در سه ماهه پایانی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت نگرفته بلکه تعداد خودروهای ناقص نیز از فروردین ماه امسال از ۲۱ هزار دستگاه به ۹۸ هزار دستگاه تا شهریور ماه رسیده است. البته در مهر و آبان این تعداد خودروی ناقص به ۹۵ و ۹۱ هزار دستگاه کاهش یافته است!

در این راستا مشخص نیست که چگونه وقتی آمار تولید امسال ۷۳۴ هزار دستگاه بوده و تنها ۱/۱ درصد از مدت مشابه سال قبل افزایش داشته، قرار است روند تکمیل خودروهای ناقص در اسفند ماه به ۶۰ هزار و در طول تعطیلات نوروز به ۴۵ هزار دستگاه کاهش پیدا کند؟

علاوه بر این، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تکمیل خودروهای ناقصی که از گذشته هم در انبارها دپو شده است، جزئی از آمار تیراژ تولید امسال باید محسوب شود یا خیر؟ در واقع در شرایطی که وزیر صمت وعده داده بود که تا پایان امسال تولید خودرو به ۱/۱ میلیون دستگاه خواهد رسید، شواهد نشان می‌دهد که اگر به فرض تمامی خودروهای رسوب کرده در پارکینگ‌ها را نیز به تعداد کل تولید اضافه کنیم، باز هم رقم ۱/۱ میلیون دستگاهی که وعده داده شده بود، محقق نخواهد شد.

وعده‌هایی که محقق نشد

البته در مورد وعده‌های تکراری و عمل نشده در صنعت خودرو شواهد زیادی وجود دارد. به عنوان مثال زمستان سال گذشته علیرضا رزم‌حسینی وزیر سابق صمت چندین بار تاکید کرد که تا خرداد امسال تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. وزیر فعلی صمت هم پس از رای اعتماد از مجلس وعده تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو را داده و گفته بود که تیراژ تولید آنقدر افزایش می‌یابد که قیمت‌ها کاهشی شده و قرعه‌کشی برای سال آینده حذف شود. دقیقا در همان موقع بود که بسیاری از کارشناسان چنین وعده‌هایی را غیرعملی عنوان کردند؛ چراکه آنها معتقدند با توجه به زیان‌ده بودن تولید خودروها که دو خودروساز بزرگ روی آن تاکید دارند، با کدام منطق اقتصادی قرار است تولید یک محصول زیان‌ده افزایش یابد؟

در همین رابطه شاهد هستیم که دقیقا این پیش‌بینی کارشناسی محقق شده است؛ چراکه نه تنها میزان تولید افزایش نیافته و بازار همچنان در رکود و عدم تعادل در عرضه و تقاضا قرار دارد، بلکه در روند قیمت‌ها نیز تغییر قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشده است. یعنی همزمان با اینکه نرخ ارز که گفته می‌شود یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت خودروهاست نسبت به ماه‌های گذشته کاهش داشته، اما روند کاهشی قیمت‌ها بین سه تا پنج میلیون تومان برای خودروهای داخلی رقم خورده است؛ این در حالی است که از مرداد ماه امسال افزایش بی‌سابقه‌ای در قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم به طوری که قیمت پراید در این مدت نزدیک ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 249886
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا