مسیر نوسانی اوره

علی هدیه *

اوره جهانی از آن حیث برای بازار سرمایه ایران بااهمیت است که چهار شرکت بورسی پتروشیمی پردیس، خراسان، شیراز و کرمانشاه از مهم‌ترین شرکت‌های اوره‌ساز داخلی تلقی شده و به واسطه فروش صادراتی آنها، قیمت جهانی اوره تاثیر قابل‌توجهی بر عملیات شرکت و طبیعتا شاخص صنعت شیمیایی خواهد داشت. به همین خاطر در این یادداشت ساختار الگوی اوره جهانی از منظر موج شماری از سال ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفته است.ساختار مذکور را می‌توان در قالب الگوی دیامتریک هفت موجی در نظر گرفت که موج G آن به علت افزایش تقاضای کود‌های شیمیایی در سال ۲۰۲۱ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این ساختار باعث افزایش قیمت اوره از سطح ۲۰۰ دلار تا ۹۰۰ دلار شده است. اما با شروع نزول از محدوده ۹۰۰ دلار، در واقع حرکت پساالگویی الگوی دیامتریک سپری شد و باعث نزول قیمتی آن تا سطح ۵۰۰ دلار شد.

این موج نزولی، آغاز یک روند نزولی بوده است؛ این ساختار حداقل به صورت الگوی سه موجی فلت و یا زیگزاگ خواهد بود. اکنون در موج B از این ساختار هستیم و صعود آن تا محدوده ۸۰۰ دلار کاملا موقت تلقی می‌شود و می‌توان انتظار نزول مجدد را تا محدوده ۵۰۰ دلار داشت. بسته به اینکه الگوی کلی این روند نزولی به چه شکل خواهد بود، می‌توان انتظار شکست یا عدم شکست کف ۵۰۰ دلار را داشت. این نزول تا محدوده ۵۰۰ دلار بسیار محتمل است.

از همین جهت برای اوره‌ساز‌های داخلی نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی را حداقل تا دو ماه آینده داشت و نزول مجدد قیمتی این سهم‌ها محتمل خواهد بود. در تحلیل‌های آتی، نمودار هر یک از نماد‌های شپدیس، خراسان، کرماشا و شیراز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 250173
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا