‌رشد قیمت محصولات فولادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان باور دارند در هفته‌های آتی با حذف بخشی از عرضه فولاد روسیه و اوکراین از بازارهای جهانی، شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها خواهیم بود. طوری که قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ روند صعودی را پیش خواهد گرفت. اما ایران نیز از این روند بی‌تاثیر نخواهد بود. طوری که شاهد افزایش قیمت شمش و اسلب صادراتی کشور خواهیم شد.

افزایش قیمت فولاد

در همین رابطه رییس انجمن سنگ‌آهن کشور گفت: با کاهش عرضه و صادرات سنگ‌آهن اوکراین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قیمت فولاد و محصولات فولادی و مواد اولیه روند افزایشی خواهند داشت.

مهرداد اکبریان افزود: اوکراین یکی از کشورهای تامین‌کننده سنگ‌آهن بخش فولاد است و اگر جنگ روسیه و اوکراین ادامه‌دار باشد، تداوم بحران بر عرضه سنگ‌آهن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها افزایش خواهند داشت.
وی ادامه داد: در واقع با کاهش عرضه سنگ‌آهن اوکراین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قیمت فولاد و مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن افزایش می‌یابد و اگر بحران اوکراین شرایط جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد ممکن است شرایط بازار محصولات فولادی تغییرات زیادی داشته باشد ولی با توجه به شرایط حاضر افزایش قیمت نفت، فولاد و کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت قابل پیش‌بینی است.

برجام قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد

در این میان گفته می‌شود که بر اساس بودجه سال آینده تعرفه‌های گمرکی وارداتی نیز شامل افزایش قیمت خواهد شد و با افزایش تعرفه‌ها به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی، سال آینده شاهد روند افزایش قیمت بر بازار فولاد خواهیم بود. در همین رابطه مدیرعامل یک شرکت تولیدی و صنعتی قیمت محصولات فولادی را در بازارهای جهانی و داخلی، افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: قیمت جهانی محصولات فولادی رو به افزایش است و در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن حدود ۳۰ درصد، بیلت و اسلب حدود ۲۰ درصد و ورق ۱۰ درصد افزایش قیمت جهانی داشته است.

آرش مرعشی افزود: در بازار داخلی و بورس کالا هم بیلت و میلگرد افزایش قیمت داشته است که چنین شرایطی حاصل غالب شدن فضای سیاسی بر بازار محصولات فولادی و بورس کالاست.

این فعال بازار در واکنش به کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار تصریح کرد: کاهش قیمت برخی محصولات مانند ورق اغلب دستوری و برای تحقق شعار دولت مبنی بر بازگرداندن آرامش به بازار سیمان و فولاد است و از آنجا که شرایط حاکم بر بازار رکود تورمی است، موجب کاهش قیمت محصولات فولادی شده است.

مرعشی گفت: شرایط کاهشی موجود موقتی، دستوری و مبتنی بر آرامش و ثبات نسبی است اما تمام عوامل و فاکتورها نشان از افزایش قیمت قطعی محصولات فولادی در سال آینده دارد و شرایط پایدار کنونی تداوم نخواهد داشت.

وی افزود: برجام به صورت قطعی به امضا نرسیده و بخشی از خطوط قرمز مانع از امضای توافق بین دو طرف شده است و آغاز جنگ اوکراین هم ممکن است معادلات جهانی از جمله توافق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و با تغییراتی همراه کند.

این فعال صنعتی ادامه داد: حتی اگر دو طرف به توافق نهایی در برجام رسیده باشند، با توجه به افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی حقوق‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش نرخ دلار نیمایی، افزایش تقاضا، افزایش قیمت جهانی فولاد و در نهایت افزایشی شدن هزینه‌های تولید بعید است قیمت‌ها ارزان‌تر شود.

مرعشی با اشاره به افزایش تعرفه‌های گمرکی برای واردات محصولات فولادی گمرک در سال آینده گفت: بر اساس بودجه سال آینده تعرفه‌های گمرکی وارداتی نیز شامل افزایش قیمت خواهد شد و با افزایش تعرفه‌ها به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی، سال آینده شاهد روند افزایش قیمت بر بازار فولاد خواهیم بود.

تاثیر جنگ بر قیمت فولاد صادراتی

بررسی‌ها حاکی از آن است که به واسطه جنگ، صادرات فولاد اوکراین متوقف شده و تعدادی از شرکت‌های فولادی این کشور تولید خود را متوقف کرده‌اند و مابقی فولادسازان اوکراینی نیز به شدت تولید خود را کاهش داده‌اند. همزمان به واسطه تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی کشورهای دیگر نظیر ژاپن و کانادا علیه روسیه اعمال کرده‌اند، تعدادی از کشورها صادرات فولاد از روسیه را متوقف کرده‌اند. در روزهای آینده احتمال تشدید تحریم‌های روسیه وجود دارد و به نظر می‌رسد صادرات فولاد این کشور در نتیجه تحریم‌ها کاهش یابد.

بلومبرگ گزارش داده که حداقل دو بانک بزرگ چین از گشایش اعتبار اسنادی یا ال‌سیِ دلاری برای تامین مالی خرید کامودیتی‌ها از روسیه خودداری می‌کنند. در واقع، حتی پکن به عنوان متحد اصلی مسکو نیز ممکن است تا حد زیادی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه دولت روسیه تبعیت کند.در نتیجه در هفته‌ها و ماه‌های آینده، حذف بخشی از عرضه فولاد روسیه و اوکراین از بازارهای جهانی، احتمالا باعث افزایش قیمت شمش و اسلب صادراتی ایران شود. گرچه بخش انرژی روسیه هنوز تحریم نشده است، اما تحریم‌های بانکی کار صادرات فولاد این کشور را دشوار می‌کند.

علاوه بر این، جنگ اوکراین و تحریم روسیه هزینه حمل دریایی از دریای سیاه را افزایش می‌دهد و در نتیجه برای فولاد صادراتی ایران جذابیت بیشتری ایجاد خواهد شد. عامل دیگر، افزایش بهای انرژی و همین‌طور زغال‌سنگ و سنگ‌آهن است که احتمالا در نتیجه جنگ اوکراین روی خواهد داد و باعث خواهد تا هزینه تولید فولاد در دنیا افزایش یابد.

این عوامل در کل باعث خواهند شد تا به احتمال قوی، فولاد صادراتی ایران مشتریان بیشتری پیدا کند و قیمت آن افزایش یابد. افزایش قیمت فولاد صادراتی ایران نیز بر بازار داخلی فولاد تاثیر خواهد گذاشت و با یک فاصله زمانی باعث افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد ایران خواهد شد.

سهم روسیه و اوکراین از منابع معدنی

روسیه و اوکراین دو بازیگر مهم بازار جهانی فولاد هستند. روسیه در سال ۲۰۲۱ پنجمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا بود و ۷۶ میلیون تن فولاد تولید و حدود ۴۰ میلیون تن فولاد صادر کرد.
روسیه دارای ذخایر غنی سنگ‌آهن، منگنز، کروم، نیکل، پلاتین، تیتانیوم، مس، قلع، سرب، تنگستن، الماس، فسفات و طلا است. ذخایر سنگ‌آهن آنومالی مغناطیسی Kursk ، نزدیک به جنوب غربی مرز اوکراین‌، یک‌ششم کل ذخایر جهان را شامل می‌شود که استخراج از آن از دهه ۱۹۵۰ آغاز شده است. سایر ذخایر بزرگ سنگ‌آهن نیز در شبه‌جزیره کولا، کارلیا، جنوب مرکزی سیبری و بخش‌های دور شرقی قرار دارند. لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین ذخایر مس در شبه جزیره کولا و اورال و سرب و روی در اوستیای شمالی یافت می‌شود.
اوکراین نیز چهاردهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ بود و ۴/۲۱ میلیون تن فولاد در این سال تولید کرد که ۸۰ درصد آن، بیش از ۱۷ میلیون تن به بازارهای مختلف صادر شد. اوکراین پنجمین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن در دنیاست و سال گذشته ۴/۴۴ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده است. این کشور همچنین چهاردهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ بود و ۴/۲۱ میلیون تن فولاد در این سال تولید کرد که ۸۰ درصد آن، بیش از ۱۷ میلیون تن، به بازارهای مختلف صادر شد.

منابع طبیعی اوکراین را می‌توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد. منابع انرژی، سنگ معدن فلزی و سنگ معدن غیرفلزی از جمله منابع طبیعی اوکراین هستند. اگرچه این کشور به ترتیب تنها ۴/۰ و ۸/۰ درصد از سطح زمین و جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما تقریبا پنج درصد از منابع معدنی جهان را در اختیار دارد. بیش از ۲۰ هزار ذخایر از بین ۱۹۴ ماده معدنی شناخته‌شده را می‌توان در اوکراین یافت. از این ذخایر کشف‌شده، ۷۸۰۰ کانسار از بیش از ۹۰ ذخایر دارای مواد معدنی مهم صنعتی هستند. اوکراین یکی از بزرگ‌ترین ذخایر و استخراج منگنز، آهن و مواد خام غیرفلزی را دارد که این ذخایر را می‌توان در مناطق مختلف این کشور یافت.
همچنین اوکراین، استرالیا و روسیه بیشترین ذخایر سنگ‌آهن را در جهان دارند. طوری که هر یک از این سه کشور بیش از ۱۰ درصد از ذخایر سنگ‌آهن جهان را به خود اختصاص داده‌اند. اوکراین به تنهایی ۲۷ میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن دارد و رتبه ششم را در تولید جهانی سنگ‌آهن دارد. حدود ۸۸ کانسار در سراسر کشور وجود دارد. ضمن اینکه اوکراین در میان ده تولیدکننده برتر سنگ معدن منگنز در جهان قرار دارد و دارای بزرگ‌ترین ذخیره سنگ معدن منگنز در اروپاست. در سال ۲۰۱۰، این کشور بیش از ۷۳۶۰۰۰ تن سنگ معدن و کنسانتره منگنز قابل عرضه در بازار را تولید کرد که از این میزان ۱۲۱۰۰۰ تن صادر شد و مابقی در داخل برای تولید فروآلیاژها استفاده شد.

عقب‌نشینی طلا در واکنش به مذاکرات آتش‌بس

اما قیمت طلا پس از اینکه مقامات روسیه و اوکراین نخستین دور مذاکرات آتش‌بس را برگزار کردند و تقاضا برای دارایی امن ضعیف شد، در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی کاهش پیدا کرد. طوری که بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱/۰ درصد کاهش، به ۱۹۰۵ دلار و ۳۷ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته بیش از یک درصد افزایش پیدا کرده بود.
در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۳/۰ درصد افزایش، به ۱۹۰۶ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۷/۰ درصد افزایش، در ۱۹۰۰ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.
مذاکرات رده‌بالا میان کی‌یف و مسکو بدون توافقی پایان یافت و تنها توافقی که وجود داشت بر سر ادامه گفت‌و‌گوها بود اما بازارهای آسیایی با نشانه‌های عدم تشدید بیشتر تحریم‌ها، ثبات پیدا کردند.
جفری ‌هالی تحلیلگر ارشد شرکت OANDA اظهار کرد: احساسات ریسک در معاملات نیویورک پس از معکوس شدن وحشت مربوط به اوکراین که روز دوشنبه در معاملات بازارهای آسیا و اروپا مشاهده شد، نوسان داشت. بازارها به تشدید تحریم‌های غربی علیه روسیه در تعطیلات آخر هفته واکنش نشان داده بودند. سرمایه‌گذاران در حال حاضر نگرانی کمتری دارند که جنگ اوکراین به رکود دو رقمی منجر می‌شود و به سمت بازارهای سهام برگشته‌اند و این امر به ضرر طلا تمام شده است.
فعالیت کارخانه‌ای چین در ماه فوریه تحت تاثیر بهبود سفارش‌های جدید رشد کرد و تاب‌آوری دومین اقتصاد بزرگ جهان را منعکس کرد.

طلا که در شرایط ناملایمات مالی و سیاسی به پناهگاه امن دارایی تبدیل می‌شود، در ماه فوریه حدود ۵/۶ درصد رشد قیمت داشته است و هفته گذشته تا مرز ۱۹۳۷ دلار و ۹۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت در ۱۸ ماه اخیر بود.
بر اساس گزارش رویترز، حمله روسیه به اوکراین معادلات را تغییر داده و انتظار می‌رود تقاضا برای دارایی امن ثابت بماند.
وانگ تائو تحلیلگر فنی رویترز پیش‌بینی کرد اونس طلا ممکن است حمایت در سطح ۱۸۸۶ دلار را امتحان کند و شکسته شدن این سطح ممکن است باعث شود طلا تا سطح ۱۸۶۵ دلار عقب‌نشینی کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱/۰ درصد کاهش، به ۲۴۸۶ دلار و ۴۵ سنت رسید. بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۴/۰ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و ۳۱ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۰۴۳ دلار و ۶۴ سنت ایستاد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 250181
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا