تحلیل روندهای تورمی و پیش‌بینی تورم پایان سال

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که تورم مصرف‌کننده از دی‌ماه ۱۳۹۶ تا شهریور ماه ۱۴۰۰ روند صعودی داشته و از عدد ۲/۳۲ به ۸/۴۵ درصد رسیده است. اما این روند پس از آن نزولی شده و اعداد یادشده از ۸/۴۵ درصد به ۴/۴۲ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز از دی‌ماه ۱۳۹۶ الى فروردین ماه ۱۴۰۰ روند صعودی داشته و از عدد ۲/۴۶ درصد به ۵/۴۹ درصد رسیده است. این روند نیز پس از آن نزولی شده به طوری که اعداد یادشده از ۵/۴۹ درصد به ۹/۳۵ درصد رسیده است. پایین‌تر بودن تورم نقطه به نقطه از تورم دوازده ماهه (از تیرماه ۱۴۰۰ به بعد) نشانگر افت تورم طی ماه‌های آتی خواهد بود. نتایج بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که بین نرخ ارز و شاخص بهای کالاهای بادوام و بی‌دوام هم حرکتی وجود دارد و با افزایش نرخ ارز با وقفه زمانی کوتاه نرخ تورم مرتبط با این کالاها افزایش می‌یابد، به عبارتی نرخ ارز متغیر کلیدی پیشران رشد شاخص قیمت‌ها بوده است.

پایش اجزای تورم مصرف‌کننده و پیش‌بینی تورم اسفند ۱۴۰۰

تحلیل گروه‌های اختصاصی شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور طی دوازده ماهه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) برای کالاها و خدمات به ترتیب معادل ۷/۵۰ و ۷/۲۹ درصد بوده است و به ترتیب سهمی بالغ بر ۸/۲۹ و ۶/۱۲ واحد از تورم داشته‌اند. در بین گروه‌های مدخل در رشد تورم، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها؛ مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها؛ حمل‌و‌نقل به ترتیب با ۸/۱۶، ۳/۸ و ۲/۵ واحد بیشترین سهم را در شاخص تورم داشته‌اند. تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای شهری در دوازده ماهه منتهی به بهمن و اسفندماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۱/۴۱ و ۲/۴۰ واحد درصد خواهد بود که حاکی از ادامه روند ملایم نزولی آن از مهرماه ۱۴۰۰ است.

بررسی روند تورم تولیدکننده تا پایان تابستان ۱۴۰۰

تورم تولیدکننده از تابستان ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰ روند صعودی داشته و از عدد ۷/۲۶ درصد به ۶/۶۴ واحد درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه از تابستان ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ نیز روند صعودی داشته و از عدد ۸/۳۹ به ۷۳ واحد درصد رسیده است. اما پس از آن روند نزولی شده و اعداد یادشده از ۷۳ به ۹/۵۸ واحد درصد رسیده است. پایین‌تر بودن تورم نقطه به نقطه از تورم دوازده ماهه (از اواسط تابستان به بعد) نشانگر افت تورم تولیدکننده طی ماه‌های آتی خواهد بود. از جمله دلایل افزایش شاخص بهای تولیدکننده می‌توان به نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه مبادله ناشی از تحریم‌ها و همچنین افزایش هزینه حمل‌و‌نقل اشاره کرد.

بررسی روند تورم صنعت تا پایان تابستان ۱۴۰۰

تورم صنعت از تابستان ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰ روند صعودی داشته و از عدد ۹/۲۳ به ۴/۸۰ واحد درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز از تابستان ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ روند صعودی داشته و از عدد ۱/۴۶ به ۷/۹۴ واحد درصد رسیده و پس از آن روند نزولی گرفته و از عدد ۷/۹۴ به ۳/۶۲ واحد درصد دست یافته است. بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از تغییرات نرخ ارز و همچنین افزایش پایه پولی و قیمت‌های جهانی بوده که خارج از کنترل مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد. در این راستا کنترل نوسانات نرخ ارز و بهبود فضای کسب‌و‌کار در بهبود رونق بخش تولید کمک کرده و در کنترل تورم صنعت موثر می‌باشد.

رصد و پایش اجزای تورم تولیدکننده و پیش‌بینی تورم کل زمستان ۱۴۰۰

بررسی تورم تولیدکننده طی چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل بیانگر آن است که: بیشترین میزان تورم مربوط به گروه معدن با ۱/۱۱۶ واحد درصد و کمترین میزان تورم مربوط به گروه خدمات با ۱/۴۵ واحد درصد بوده است. میزان تورم سالانه صنعت ۴/۸۰ واحد درصد بوده که سهمی بالغ بر ۹/۳۵ واحد از تورم داشته است. بیشترین سهم از تورم صنعت مربوط به زیرگروه‌های تولید فلزات پایه، تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی و تولید کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت به ترتیب با ۸، ۸/۷ و ۹/۶ واحد بوده است. پیش‌بینی می‌شود تورم سالانه تولیدکننده برای فصل زمستان ۱۴۰۰، با ۵/۱۲ واحد کاهش به ۱/۵۲ واحد درصد برسد. ضمن آنکه تورم سالانه صنعت نیز با ۲۸ واحد کاهش به ۴/۵۲ واحد درصد کاهش یابد.

بررسی رابطه مبادله تورم صنعت و سایر بخش‌ها

نسبت شاخص بهای تولیدکننده بخش صنعت به شاخص بهای تولیدکننده سایر بخش‌های اقتصادی بیانگر رابطه مبادله بین بخش‌ها می‌باشد. بررسی رابطه مبادله بخش‌ها در تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد رابطه مبادله (صنعت به کشاورزی) و (صنعت به خدمات) به ترتیب با ۶/۱ و۱/۱ واحد به ضرر بخش صنعت بوده است به عبارتی افزایش قیمت‌ها در بخش صنعت بیشتر از بخش‌های کشاورزی و خدمات می‌باشد.

رصد و پایش اجزای تورم مصرف‌کننده و پیش‌بینی تورم اسفندماه ۱۴۰۰

عنوان

نرخ تورم دی‌ماه

سهم گروه‌ها از تورم

پیش‌بینی تورم اسفند

شاخص کل

۴/۴۲

۴/۴۲

۲/۴۰

گروه‌های اختصاصی

کالاها

۷/۵۰

۸/۲۹

۶/۴۷

خدمات

۷/۲۹

۶/۱۲

۱/۲۹

گروه‌های اصلی

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

۵/۵۶

۸/۱۶

۲/۵۱

دخانیات

۲/۳۸

۳/۰

۲/۳۷

پوشاک و کفش

۲/۵۲

۵/۲

۹/۵۰

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها

۸/۲۶

۳/۸

۹/۲۶

مبلمان و لوازم خانگی

۸/۵۲

۵/۲

۴/۴۶

بهداشت و درمان

۹/۳۹

۴/۲

۲/۳۸

حمل‌و‌نقل

۲/۴۰

۲/۵

۶/۳۹

ارتباطات

۴/۹

۲/۰

۶/۷

تفریح و فرهنگ

۲/۴۵

۱/۰

۶/۴۰

آموزش

۹/۲۳

۴/۰

۶/۲۴

هتل و رستوران

۶۰

۹/۰

۷/۶۲

کالاها و خدمات متفرقه

۱/۴۳

۲

۸/۴۰

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 250496
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا