مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست: میانکاله نابود می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس‌جمهور در این بازدید گفته است: «تا کی مطالعات! طبیعتی که خداوند به منطقه و مردم اهدا کرده، دستگاه‌های اداری طرح گردشگری را متوقف کردند!» رییس‌جمهور بلافاصله دستور بهره‌برداری از جزیره آشوراده را طی ۱۰ روز آینده صادر کرد.

در این میان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم کاملا بی‌تفاوت به تخریب محیط‌زیست و خرسند از اینکه۲۲ هکتاری که در اختیارش قرار دادند از موانعی می‌گوید که به تعبیر وی گرفتاری در کشاکش نظام اختاپوسی اداری است و تاکید دارد که باید واقعا زیر میز این روابط ناکارآمد را زد!

ضرغامی ادامه داد: محدودیت‌هایی درباره برخی مجوزها بود که رییس‌جمهور دستور اکید دادند که هیچ کدام از این‌ها نباید مانع اجرای طرح گردشگری آشوراده شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: این جزیره و ساحل آن زیباست و طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد و باید طرح نهایی را با توجه به دستور رییس‌جمهور به زودی آماده و اعلام کنیم.

وی گفت: طبق قوانین قبلی امکان اقامت افرادی که از جزیره بازدید می‌کنند وجود نداشت اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این اجازه را به مردم ندهیم.

این در حالی است که حامیان محیط‌زیست بارها درباره پیامدهای اجرای طرح‌های گردشگری در آشوراده هشدار داده‌اند. آنها بر این عقیده‌اند که حفظ اکوسیستم طبیعی برای حفظ محیط‌زیست مازندران و گلستان ضروری است و نباید با طرح‌هایی به نام توسعه گردشگری یا ایجاد اشتغال محیط‌زیست این منطقه را نابود کرد.

به گفته فعالان محیط‌زیست ایجاد طرح گردشگری در آَشوراده غیرکارشناسی و مخرب است. زیرا وقتی بیشتر از ظرفیت این منطقه به آن گردشگر وارد شود و آن هم گردشگران غیرمسوول، حتما آسیب‌های جدی به این منطقه وارد می‌شود. پس باید حتما مرزی بین گردشگری مسوولانه و گردشگری انبوه قائل شد. همچنین به عقیده فعالان محیط‌زیست اگر در آشوراده ساخت‌و‌سازی انجام شود عملا دیگر حیات‌وحشی در آن باقی نمی‌ماند. چه بسا در ساخت‌وسازها هم سازمان محیط‌زیست باید به عنوان ناظر حضور داشته باشد و نه مجری اجرای این طرح‌ها. از طرفی حساسیت دوستداران محیط‌زیست درباره میانکاله و آشوراده به درستی بسیار بالاست و پروژه توسعه گردشگری آشوراده بارها و بارها مورد بازنگری قرار گرفته و از یک طرح گردشگری انبوه به طرح طبیعت‌گردی در جزیره تبدیل شده است اما با این حال خطر بسیار جدی حیات‌وحش آن منطقه را تهدید می‌کند.

از طرفی این اولین‌بار نیست که با اجرای طرح‌های غیرکارشناسی طبیعت نابود شده است. چه بسا مسوولان بارها بدون مطالعات و مشورت از سازمان محیط‌زیست مناطق زیادی از جمله دریاچه ارومیه، جنگل‌های هیرکانی، منطقه گتوند و زاینده‌رود را هرکدام به نحوی به مرز نابودی کشاندند.

اگر چه در پی دستور رییس‌جمهوری مبنی بر رفع مشکلات اداری موجود برای بهره‌برداری از جزیره آشوراده، مسعود منصور، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز گفت: «منطقه آشوراده بخشی از مناطق چهارگانه است و هرگونه اقدام در این منطقه باید با هماهنگی محیط‌زیست انجام شود.»

آشوراده را تخریب نکنید!

در همین رابطه اسماعیل کهرم، بوم‌شناس، فعال محیط‌زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به «جهان‌صنعت» گفت: اعمال طرح گردشگری در دوران آقای روحانی نیز مطرح شده بود. اما آن دوران نیز با اجرای این طرح مخالفت کردیم. زیرا آَشوراده متصل به میانکاله است. میانکاله با ۶۸ هزار هکتار به پناهگاه حیات‌وحش تبدیل شده است. بنابراین به جای ساخت‌و‌ساز و ایجاد طرح‌های گردشگری باید آن را برای آیندگان به نحو احسن حفظ کرد. همان زمان رییس‌جمهور وقت، حسن روحانی از آشوراده بازدید کرد، در پی بازدید ایشان یک روحانی به نام نورمفیدی به ایشان پیشنهاد ایجاد سایت گردشگری در آشوراده را داد. آقای روحانی نیز در همان جا با وجود مخالفت‌های ما با این طرح موافقت کرد. کلید آن را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی تحویل داد. همین امر منجر به ایجاد سایت گردشگری در آَشوراده شده است. ولی طی سال‌های گذشته در عمل اقدامی نشده است. پیش از این نیز قرار بود ساختمان‌های کوتاه و موقتی ساخته شود اما تاکنون خبری نبوده است.

وی افزود: بنده بارها به آقای نورمفیدی پیام فرستادم که خواهشا طبیعت را حفظ کند، تا آیندگان از طبیعت استفاده کنند. ساخت مدرن‌ترین سازه در آن طبیعت بعد از ۳۰ سال زنگ می‌زند اما طبیعت تا ابد برای همگان باقی می‌ماند. اما با توجه به اتفاقات اخیر گویا ایشان قصد تخریب منطقه را دارند. چرا که براساس ساخت‌وساز و ورود گردشگران زیاد اولین منطقه پناهگاه حیات‌وحش تخریب می‌شود. اگر هتلی آنجا ساخته شود، وقتی مسافران شبی پنج میلیون تومان هزینه می‌کنند، قطعا در آن منطقه قایقرانی، شکار حیوان و راهپیمایی در تالاب نیز انجام می‌دهند. در نتیجه فاتحه میانکاله خوانده می‌شود. همچنین ظرف ۳۰ سال تمام ساختمان‌های مدرن زنگار بسته و داغان بر سر مردم منطقه فرو می‌ریزد.

این فعال محیط‌زیست درخصوص تبعات زیست محیطی این طرح اظهار کرد: به نظرم طرح گردشگری آشوراده مساوی است با نابودی میانکاله! البته آشوراده به تنهایی پناهگاه حیات‌وحش نیست اما دروازه میانکاله است. پیش از این ماجراها در دریاچه ارومیه ۱۳۰ تا جزیره داشتیم، پرندگان به جزایر ارومیه کوچ می‌کردند. در حالی که یک گندم غذا برای آنها در جزیره وجود نداشت اما آنها برای امنیت به آنجا کوچ می‌کردند. حال وقتی امنیت میانکاله دچار تنزل شود، هزاران نفر همانند تالاب انزلی در آن منطقه تردد کنند، طبیعتا پرنده‌های مهاجر نیز به خاطر بی‌امنیتی به آنجا نمی‌آیند. این زیست‌بوم متعلق به همه مردم ایران و نسل‌های بعدی، به‌خصوص مردم استان‌های گلستان و مازندران است و همه با هم باید برای احیای آن اقدام کرده نه اینکه به خاطر سود آنجا را تخریب کرد.

دکتر کهرم گفت: هفته‌های گذشته شکارچیان به میانکاله حمله کرده بودند. با این رویه تا چند سال دیگر از طبیعت ایران اثری باقی نخواهد ماند و ریشه همه اینها برمی‌گردد به اینکه قوانین محیط‌زیست را اجرا نمی‌کنیم، تا روزی هم که قانون اجرا نشود آموزش یک کلیشه تکراری بی‌اثر و حتی با اثر معکوس خواهد بود. نه فقط در ایران که در هیچ جای دنیا تا زمانی که اهرم فشار قانون وجود نداشته باشد آموزش هم جواب نخواهد داد، آموزش و فرهنگ‌سازی در کنار اجرای قانون معنادار می‌شود و این طرح‌ها و رفتار شکارچیان نتیجه همین عدم اعمال و اجرای قوانین است. ایجاد چنین طرح‌های غیرکارشناسانه‌ای موجب تخریب طبیعت ایران می‌شود.

وی گفت: متاسفانه هر سال با یک تصویر بزرگ‌تر، هولناک‌تر، بحران جدی‌تر و پیچیده‌تر در محیط‌زیست مواجه هستیم، به رغم تمام حرف‌هایی که زده می‌شود و وعده‌هایی که داده می‌شود اما کاری انجام نمی‌شود متاسفانه همچنان به محیط‌زیست به شکل یک کالای لوکس نگاه می‌کنند که بود و نبود آن فرقی ندارد. در صورتی که دنیای امروز هرگز یک چنین دیدگاه غلطی را نمی‌پذیرد، محیط‌زیست کالای لوکس نیست بلکه یک اصل و اولویت بسیار مهم است که اگر حفظ نشود همه چیز در جامعه از هم گسسته می‌شود. وقتی نمی‌توانیم عرصه‌های طبیعی را حفظ کنیم قطعا نمی‌توانیم آب و انرژی و هیچ اصل دیگری را هم مدیریت کنیم.

آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریاچه خزر

براساس این گزارش، آشوراده تنها جزیره ایرانی در دریای بزرگ خزر و یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است که در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات‌وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است. ۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

این جزیره یک پناهگاه مهم حیات‌وحش هم هست که علاوه بر مهاجرت سالانه بسیاری از پرندگان به آن، حیوانات مختلفی همچون روباه، گراز، شغال، قرقاول و نوعی اسب وحشی در آن زندگی می‌کنند. اوایل قرن آشوراده محل زندگی ببر مازندران هم بوده و زمانی حیوانات مختلفی برای تغذیه ببر سیبری در این جزیره نگهداری می‌شدند که متاسفانه این ببرها از بین رفتند.

دلایل بسیاری آشوراده را به یک مکان مهم تبدیل می‌کنند که از جمله مهم‌ترین‌های آن می‌توان به تولید چیزی در حدود ۴۰ درصد از خاویار کشور در این منطقه اشاره کرد. خاویار آشوراده شهرت زیادی در جهان داشته و مرغوب‌ترین خاویارهای دنیا را دارد.

در کنار خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها از جمله سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و ازون‌برون نیز در این منطقه قابل صید است. اما مرگ تدریجی خلیج بین‌المللی گرگان افزون بر دو دهه است که به دلایلی از جمله کاهش تراز آب، ورود انواع آلاینده‌ها و قطع ارتباط با دریای خزر آغاز شده است. طی این سال‌ها چشم امید فعالان محیط‌زیست به رسیدگی و تعیین بودجه برای احیای آشوراده بود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 250868
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا