تاثیر جنگ و تحریم بر «بیت‌کوین»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رمزارزها ممکن است از تقاضا به عنوان یک ارز یا ذخیره ارزش در کشورهایی که تحت جنگ و تحریم قرار گرفته‌اند سود ببرند، زیرا خرید «بیت‌کوین» در روسیه و اوکراین افزایش یافته است البته پیامدهای بلندمدت مثبت و منفی برای ارزهای دیجیتال خواهد شد. این بحران ممکن است تلاش‌ برای توسعه ارزهای دیجیتال مستقل، تعیین قوانین برای استیبل کوین‌ها و هماهنگ‌کردن تلاش‌ها برای ردیابی جریان جهانی ارزهای دیجیتال را تسریع بخشد. «اسوار پراساد» اقتصاددان هندی می‌گوید در حال حاضر، ارزهای دیجیتال راه‌حل قابل‌اعتماد و مقیاس‌پذیر برای دولت‌هایی که قصد دور زدن تحریم‌ها یا سیستم پولی جهانی را دارند، نیست. همچنین در نوسانات مداوم بازارهای بین‌المللی در بحبوحه فاجعه روسیه و اوکراین، قیمت ارزهای دیجیتال در روز یکشنبه افزایشی شد. گزارش‌ها نشان داد که ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان افزایش یافته است و «بیت‌کوین» به همراه سایر ارزهای دیجیتال مانند «اتریوم» با ۲/۱ درصد افزایش و «دوج‌کوین» با افزایش ۸/۱ درصد بالا رفت. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۷۷/۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به قبل ۴۰/۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۲۶/۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار «بیت‌کوین» است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۴۸ ساعت گذشته ۸۵/۵۴ میلیارد دلار که ۰۸/۳۴ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیرمتمرکز در حال حاضر ۸۳/۹ میلیارد دلار است که ۹۲/۱۷ درصد از کل حجم ۴۸ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۷۴/۴۴ میلیارد دلار است که ۵۷/۸۱ درصد از کل حجم ۴۸ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

«کاردانو» رکورد زد

شبکه بلاکچینی (BlockChain) اکوسیستم «کاردانو» یکی از قدرتمند‌ترین شبکه‌های بلاکچینی است. این شبکه بلاکچینی هم‌اکنون توانسته ا مقام پر مصرف‌ترین شبکه بلاکچینی را نیز به دست آورد. به گزارش سایت «یوتودِی»، این دستاورد در حالی است که شبکه‌های بلاکچینی قدرتمندی مانند «بایننس چین»، «اتریوم» و سولانا رقبای آن هستند! با افزایش تراکنش‌های حوزه «دیفای کاردانو»، تعداد تراکنش‌های تاییدشده بر بستر شبکه بلاکچینی «کاردانو» به سقف جدید دست یافت! یکی از صفحه‌های غیررسمی «کاردانو» در توئیتر که با نام Haskellion @ فعالیت می‌کند در توئیتی اعلام کرده که شبکه «کاردانو» توانسته است تا عملکردی بهتر از شبکه‌های بلاکچینی «بیت‌کوین» و «اتریوم» داشته باشد و آنها را پشت سر بگذارد. تراکنش‌های تایید شده (Confirmed Transactions) روزانه شبکه «کاردانو» از «بیت‌کوین» و «اتریوم» پیشی گرفت، این در حالی است که کارمزدی که کاربران برای تراکنش‌های خود بر بستر شبکه «کاردانو» پرداخت کرده‌اند نیز پایین‌تر از دو شبکه مذکور بوده است! در واقع شبکه «کاردانو» توانسته تراکنش‌های بیشتری را تایید کند و کمترین کارمزد ممکن را نیز دریافت کند، این مساله یعنی شبکه «کاردانو» اقتصادی‌ترین شبکه بلاکچینی برای انتقال است!

براساس اطلاعات منتشرشده، شبکه «کاردانو» توانسته است تا در یک روز ۴۵/۳۳ میلیارد دلار را منتقل کند! این در حالی است که شبکه «بیت‌کوین» در همین مدت توانسته است تا ۲۷/۳۳ میلیارد دلار را منتقل کند. درست است که فاصله ارزش این انتقال‌های انجام‌شده بر بستر شبکه «کاردانو» و «بیت‌کوین» زیاد نبوده است ولی باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد. شبکه «کاردانو» برای انجام تراکنش‌های نام برده، حدود ۳۸ هزار دلار کارمزد دریافت کرده است.
این در حالی است که شبکه «بیت‌کوین» تقریبا برای همین مقدار تراکنش ۸۶۰ هزار دلار کارمزد دریافت کرده است! این یعنی ۲۳ برابر کارمزد بیشتر! در مقایسه کارمزد دریافتی شبکه «کاردانو» با «اتریوم» نیز جای بحثی وجود ندارد، زیرا شبکه «اتریوم» در همین مدت ۲۴ ساعته، حدود ۷/۱۴ میلیارد دلار کارمزد دریافت کرده است! سرعت انتقال نیز پارامتر مهم دیگری است که جای بحث دارد.
سرعت انتقال و انجام تراکنش‌ها بر بستر «کاردانو» بسیار بیشتر از شبکه «بیت‌کوین» است. براساس گزارش‌های منتشر شده، این افزایش تراکنش‌های روزانه «کاردانو» به دلیل افزایش ورودی‌های مربوط به حوزه دیفای این اکوسیستم است. همچنین باید مد نظر داشت که صرافی‌های غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) فعال بر بستر شبکه «کاردانو» محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند!

هم سرمایه‌گذاری، هم سود زیاد استیک با رمزارز LUNA

به دنبال رشد قیمتی قابل‌توجه «ترا»(LUNA) در چند هفته گذشته، این ارز دیجیتال از لحاظ ارزش دارایی‌های استیک‌شده از «اتریوم» پیشی گرفته است. به گزارش سایت «زد وای کریپتو»، داده‌ها نشان می‌دهند که رمزارز LUNA، با عبور از «اتریوم» به دومین دارایی بزرگ استیک‌شده در شبکه تبدیل شده است. به گزارش پلتفرم استیک «ریواردز»، ارزش رمزارزهای LUNA استیک‌شده در بلاکچین ترا به ۲۸ میلیارد دلار رسیده که سه میلیارد دلار بیشتر از ۲۵ میلیارد دلار ETH استیک‌شده در بلاکچین «اتریوم» است. داده‌های استیک «ریواردز» همچنین نشان می‌دهند که این شبکه حدود ۳۲۵/۲۲۶ شرکت‌کننده در استخر استیکینگ خود دارد که تقریبا چهار برابر بیشتر از شرکت‌کنندگان در استخر استیکینگ «اتریوم» (با ۷۶۸/۵۴ شرکت‌کننده) است. لازم به ذکر است که در صدر این جدول، «سولانا» قرار دارد که ارزش دارایی‌های استیک‌شده در شبکه آن، ۳۵ میلیارد دلار است. داده‌ها نشان می‌دهند که حدود ۴۱ درصد از LUNAهای عرضه‌شده استیک شده‌اند، در حالی که این رقم برای «سولانا»، ۷۴ درصد گزارش شده است. فرآیند گرو گذاشتن دارایی‌های کریپتو در یک شبکه بلاکچینی به منظور تبدیل شدن به یک اعتبارسنج تراکنش (یا نود) در آن شبکه، تحت عنوان استیکینگ شناخته می‌شود. تنها در بلاکچین‌هایی که الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) را اجرا می‌کنند، امکان استیکینگ وجود دارد.

در حال حاضر، «لونا» هفت درصد از ارزش دارایی استیک‌شده را به شرکت‌کنندگان پاداش می‌دهد که در میان سه رمزارز برتر این جدول، بالاترین رقم است. طبق گزارش‌ها، «سولانا» ۸۶/۵ درصد و «اتریوم» به طور متوسط ۸۱/۴ درصد از ارزش دارایی‌های استیک‌شده را به عنوان پاداش برای شرکت‌کنندگان در نظر می‌گیرند. در حالی که LUNA از نظر استیکینگ از «اتریوم» پیشی گرفته، اما در بخش دیفای، «اتریوم» همچنان پیشتاز است. داده‌های پلتفرم دیفای لاما نشان می‌دهند که مجموع ارزش LUNAهای قفل‌‌شده در فضای دیفای، تنها ۵۳/۲۳ میلیارد دلار است که با ۳۴/۱۱۳ میلیارد دلار «اتریوم» قفل‌شده در این بخش، فاصله زیادی دارد. هفته گذشته، LUNA با بیش از ۷۸ درصد رشد قیمتی، بهترین عملکرد را در بین ۱۰ رمزارز برتر داشت که طی آن، قیمت این دارایی در عرض هفت روز، از ۹/۵۱ دلار به ۲/۹۲ دلار رسید. دستاوردهای LUNA با اطلاعات و احساسات مثبت در جامعه هم تقویت می‌شود. بنیاد محافظان «لونا» (LFG) اخیراً با سرمایه حاصل از فروش توکن LUNA، یک صندوق ذخیره ارزی مبتنی بر «بیت‌کوین» را برای پشتیبانی از استیبل کوین UST تشکیل داد. علاوه بر این، سوزاندن توکن‌های UST هم باعث افزایش قیمت این دارایی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 251116
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا