ردیابی شاخص‌های جهانی در سال ۱۴۰۱

علی هدیه *

جهان در روزهایی به سر می‌برد که اثرپذیری اقتصادی کشورها از یکدیگر امری غیرقابل انکار به نظر می‌رسد. در این میان اگرچه ایران طی سال‌های گذشته بخش بزرگی از ارتباط‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی را به دلیل تحریم‌ها از دست داده است اما همچنان نمی‌توان منکر پیوستگی فضای اقتصادی کشور با تحولات اقتصاد جهانی بود. به ویژه آنکه طی دو سال گذشته حضور معامله‌گران ایرانی در بازارهای بین‌المللی از جمله معاملات جفت ارزها نیز افزایش یافته است. در همین حال به دلیل افزایش نفوذ بازار سرمایه در جامعه ایران، اکنون بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی جهان از جمله قیمت طلا، نفت و تحولات بورس‌های جهانی از اهمیت بالایی برای فعالان اقتصادی و بورسی ایران برخوردار است. از همین رو در این یادداشت تلاش شده تا برخی شاخص‌های بااهمیت ردیابی شده و چشم‌اندازی روشن برای مسیر پیش‌رو ترسیم شود.

ایندکس دلار

برای تحلیل بازارهای جهانی به ویژه کامودیتی‌ها و جفت ارزها، مهم‌ترین و اساسی‌ترین پارامتر، ایندکس جهانی دلار است که می‌تواند مسیر تمامی بازارهای مالی را روشن کند. حرکت ایندکس دلار از سال ۱۹۷۰ تاکنون را می‌توان در قالب الگوی هفت موجی در نظر گرفت که اکنون موج ششم یعنی موج صعود F در حال شکل‌گیری است. مهم‌ترین عامل تقویت این سناریو تشابه زمانی امواج است. نوع الگوی این موج را می‌توان به صورت زیگزاگ و یا دیامتریک زیگزاگی شمارش کرد که اکنون موج کارکشن آن یعنی موج B در حال تشکیل است. موج  B می‌تواند به صورت الگوی دیامتریک هفت‌موجی یا مثلث انقباضی شمارش شود که موج نزولی انتهایی این الگو در سال ۲۰۲۲ شکل خواهد گرفت. به همین خاطر در سال آینده می‌توان منتظر نزول ایندکس دلار در قالب موج E از مثلث انقباضی (سناریوی میانه) یا G از دیامتریک هفت‌موجی (سناریوی بدبینانه) بود. این نزول می‌تواند با رسیدن ایندکس به هر یک از محدوده‌های مقاومتی ۱۰۰ و یا ۱۰۳ واحد آغاز شود. این موج نزولی می‌تواند حداقل به مدت یک ماه ادامه داشته باشد و باعث نزول ایندکس دلار تا سطوح حمایتی ۹۵ واحد یا حتی ۹۱ واحد در سناریوی بدبینانه شود.

پس از آن، با خاتمه الگوی اصلاحی مذکور، روند صعودی جدید ایندکس دلار در قالب موج C آغاز خواهد شد که این موج صعودی می‌تواند تا محدوده‌های مقاومتی ۱۱۰ و یا حتی ۱۲۰ واحد نیز شود. افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو می‌تواند مهم‌ترین عامل شروع موج صعودی مذکور باشد. همچنین از منظر زمانی تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌توان انتظار تکمیل الگوی مذکور را داشت. با خاتمه موج صعودی مذکور، نزول دیگری در انتظار ایندکس دلار در قالب موج G خواهد بود که می‌تواند باعث ریزش پرشتاب این شاخص تا محدوده‌های ۹۰ واحد در سناریوی میانه و ۷۰ واحد در سناریوی بدبینانه شود. طبیعتا نزول این شاخص می‌تواند باعث تقویت کامودیتی‌ها از جمله اونس جهانی طلا شود.

اونس جهانی طلا

نمودار بلند‌مدت اونس جهانی طلا از سال ۱۹۹۰ تاکنون به صورت الگوی هفت موجی یا ترکیبی دوگانه قابل شمارش است. اکنون موج چهارم یعنی موج D در حال شکل‌گیری است که با توجه به سناریوی در نظر گرفته شده برای ایندکس دلار دال بر رشد تا محدوده ۱۱۰ تا ۱۲۰ واحد، موج نزولی طلا می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته باشد و از شروع روند صعودی جدید و شکست سقف قیمتی ۲۱۰۰ دلار جلوگیری کند. اما با خاتمه موج نزولی مذکور، موج صعودی E آغاز شده که این موج می‌تواند باعث صعود اونس جهانی طلا تا محدوده‌های سه هزار دلار و بالاتر شود و این موج صعودی همزمان با نزول ایندکس دلار خواهد بود.

از منظر میان‌مدت نیز می‌توان موج D از ساختار بلند‌مدت را به صورت الگوی فلت یا ترکیبی دوگانه‌ای در نظر گرفت که اکنون موج C از الگوی فلت یا الگو W در حال شکل‌گیری است. با نزدیک شدن اونس جهانی به محدوده‌های مقاومتی ۱۹۰۰ دلار، احتمال شروع موج نزولی جدید در قالب موج  C افزایش می‌یابد. با شروع موج نزولی مذکور نیز می‌توان انتظار نزول قیمتی اونس جهانی را تا محدوده حداقل ۱۷۰۰ دلار داشت.

شاخص داوجونز

در انتها اما می‌توان به شاخص داوجونز به عنوان یکی از چهار شاخص اصلی بازار بورس آمریکا اشاره کرد. میانگینی که نوسانات آن می‌تواند بازار سهام آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد و به تبع آن بازارهای سهام جهان را متاثر کند. با توجه به دیتای این شاخص از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون، می‌توان الگوی آغازشده از سال ۱۹۹۰ را در قالب ترکیبی دو یا سه گانه‌ای در نظر گرفت که الگوی اول یا W در حال خاتمه است. الگوی W را می‌توان به صورت دیامتریک هفت‌موجی شمارش کرد که موج انتهایی آن یعنی موج صعودی G در حال خاتمه یافتن است و در سناریوی بدبینانه نیز این موج در محدوده ۳۷ هزار واحد خاتمه یافته است. در سناریوی خوش‌بینانه نیز این موج در محدوده ۴۰ هزار واحد خاتمه می‌یابد. در هر دو سناریو، با خاتمه این موج، ساختار اصلاحی در قالب موج واسط بین الگوی W و Y آغاز شده و این باعث رکود بازار بورس نیویورک خواهد شد. در بهترین حالت، این موج اصلاح زمانی خواهد داشت که از منظر ضوابط موج شماری، این اصلاح زمانی حداقل به میزان کوتاه‌ترین موج الگوی قبل یعنی موج G  (حداقل به مدت دو سال) ادامه خواهد داشت. از منظر قیمتی نیز مهم‌ترین محدوده‌های حمایتی پیش‌روی این شاخص، محدوده‌های ۳۰ و سپس ۲۷ هزار واحد است. همچنین سناریوی صعودی ایندکس دلار باعث تقویت سناریوی اصلاح شاخص داوجونز می‌شود و می‌تواند باعث آغاز روند اصلاحی در سال ۲۰۲۲ برای شاخص داوجونز شود.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 252308
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا