دلایل کاهش ۶ میلیون تنی فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: سال گذشته درپی مشکلاتی که در زمینه تامین برق و گاز پیش آمد، شاهد بودیم که یکی از صنایع مهم کشور برای مدت سه ماه حق استفاده از برق را نداشت. شرایطی که فعالان این عرصه به ناگهان با آن روبه‌رو شدند و هیچ فرصتی هم برای حلش نداشتند. بنابراین ناچار شدند تولید را کاهش دهند که رقم قابل‌توجهی در طول ۴۰ سال پس از انقلاب بوده است. به گفته کارشناسان در حالی که در کشورهای دیگر برق بخش شهری را قطع می‌کنند تا صنعت تعطیل نشود اما در کشور ما این مساله برعکس پیش رفته است.

 در این بین دولت سید ابراهیم رییسی که قرار بود مشکلات را حل کند نتوانسته در مدتی که روی کار آمده موفق عمل کند. به گفته کارشناسان روند همان شکل سابق را دارد. به طور مثال همچنان سهامداران شرکت‌های بالادستی ایمیدرو وزارت صمت هستند و هیچ‌گونه همدردی با پایین‌دستی‌ها ندارند. اینکه چه زمانی قرار است به بخش خصوصی توجه شود و به شکل واقعی تولید رونق گیرد سوالی است که «جهان‌صنعت» در این گزارش به آن پرداخته است.

کاهش تولید به ۲۸ میلیون تن

در این رابطه عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به اینکه مشکلات تولیدکنندگان فولاد در سال ۱۴۰۰ کم نبوده است به «جهان‌صنعت» گفت: در سال گذشته متاسفانه سه ماه برق کارخانه‌های فولادی و سیمانی را قطع کردند و بعداز آن سه ماه به دلیل کمبود گاز قیمت مواد اولیه کارخانه‌های فولادسازی به شدت افزایش یافت طوری که شاهد بودیم ۱۱۰ شرکت تولیدی توجیهی برای ادامه فعالیت نداشتند و در زیان سنگینی به سر بردند. این مساله باعث شد که تولید در سال ۱۴۰۰به جای ۳۴ میلیون تن به ۲۸ میلیون تن برسد که کاهش قابل‌توجهی است.

نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم

یکی از مواردی که باید در توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، تامین زیرساخت‌هاست. رضا شهرستانی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در کشور شرایط مناسبی ندارند، ‌گفت: اگر بخواهیم به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن برسیم به چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. به طور مثال در بخش نیروگاه حداقل ۱۰ هزار مگابایت کمبود داریم. همچنین فشار گاز باید حداقل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز بیشتر شود تا شاهد افت فشار نباشیم.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد همچنین با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌ها در بخش حمل‌و‌نقل کشور نیز گفت: در بخش ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری برای جابه‌جایی مواد است؛ چراکه حدود ۳۰۰ میلیون تن برنامه‌ریزی شده تا جابه‌جا شوند. از طرف دیگر بنادر ظرفیت برنامه‌ریزی صادرات این میزان را ندارند که باید برای آن هم چاره‌اندیشی کرد.

او با اشاره به اینکه در سال‌های آتی باید وارد‌کننده قراضه و مواد اولیه هم باشیم، ادامه داد: برای توسعه اهداف اقتصادی‌مان‌، بنادر باید تقویت شوند که به این ترتیب در کل به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

دولت نقش فعالی ندارد

گفته می‌شود که مسوولان مربوطه باید سیاست خود را تغییر دهند. متاسفانه هنوز در مجلس و وزارتخانه افرادی وجود دارند که تجربه و دانش کافی را نداشته و تمایلی هم به استفاده از دانش متخصصین و بخش خصوصی ندارند. این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند دولت تغییر نگرش دهد و به بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشد.

شهرستانی با انتقاد از نقش دولت در رسیدن به اهداف اقتصادی در حوزه فولاد گفت: متاسفانه دولت همواره آیه یاس خوانده است و نتوانسته نقشی را که باید بازی کند. آنچه که تا امروز شاهدش هستیم این است که سیاست ورود همه به بورس جواب نداده است و برای این عرصه باید راهکار دیگری پیدا کرد. به طور مثال وقتی بالادستی‌ها از جمله آهن اسفنجی به طور کامل وارد بورس نشدند؛ در نتیجه شاهد بودیم که قیمت‌ها مهندسی شد. در این روند اکثریت فولادسازان بزرگ هم از ایمیدرو و دولت حمایت کردند که نشان داد روند آن‌طور که باید پیش نمی‌رود.

او ادامه داد: سیاست ورود به بورس از آن رو پاسخ نداده که سهامداران شرکت‌های بالادستی خود ایمیدرو و وزارت صمت هستند و هنوز زیر بار آوردن کل تولید خود در بورس نیامده‌اند. به این ترتیب باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کرد.

در ادامه عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ضمن انتقاد از وزیر صمت گفت: از وزیر سوال کردم برای شرکت‌های القایی که تنها بخش ذوب زنجیره فولاد را در اختیار دارند و حالا با بالا بردن قیمت آهن اسفنجی و کاهش قیمت شمش با مشکل روبه‌رو شده‌اند، چه دستور و پیشنهادی دارید؟ او هم در کمال ناباوری پاسخ داد که جمع کنند و بروند سوریه!

شهرستانی با اشاره به اینکه وزیر صمت دغدغه‌مند حوزه فولاد نیست،‌ تصریح کرد: عملکرد فاطمی‌امین در صنعت فولاد بسیار ضعیف بوده است. این مساله از آنجایی مطرح می‌شود که ما در حوزه فولاد سال به سال رشد داشتیم ولی امسال شاهد افت آن بوده‌ایم.

حرفی که عملی نیست!

چندی پیش بود که معاون قضایی دادستان کل کشور گفت که اعضای زنجیره فولاد باید به یک اتفاق نظر برسند و یک‌صدا و همراه با یکدیگر به دنبال راه‌حل و تعامل با دولت و وزارت صمت باشند. شهرستانی درباره این سوال «جهان‌صنعت» که آیا با این سخن موافقید یا خیر، گفت: اگر همه در کل زنجیره ادغام شده و یکی باشند دیگر نیازی به دخالت دولت نیست. بنابراین این سخن درست است و ما هم به آن اعتقاد داریم اما مشکل اساسی این است که خود دولت یکی از بزرگ‌ترین سهامداران اصلی در زنجیره معدن است.

او با انتقاد از اینکه ایمیدرو در معادن کشور سرمایه‌گذاری کرده است،‌ خاطرنشان کرد: با توجه به این مورد شاهد هستیم که دخالت در عرصه اقتصاد به طور خاص معدن همیشگی و پررنگ بوده است. بنابراین هر چند معاون قضایی دادستان کل کشور سخن درستی گفته است اما این حرف تنها ایده‌ال بوده و هیچ‌وقت هم عملی نمی‌شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ادامه داد: فراموش نکنیم بهترین تصمیم را خود تولید‌کننده‌ها می‌گیرند و معمول هم است که قیمت‌های صادراتی باید پنج درصد بالاتر از قیمت‌های داخلی باشند. ولی اینکه مسوولان توقع داشته باشند که قیمت‌های داخلی خیلی کمتر از قیمت‌های صادراتی باشد و کمتر از ۷۰ درصد قیمت‌ها باشد، هیچ توجیهی ندارد چراکه همه در زیان می‌روند. در نهایت این مساله موجب ایجاد رانت می‌شود و تنها عده خاصی هستند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. او به طور مثال گفت: مساله ۱۰ هزار میلیاردی که در خبرها آمد و گفته شد که فرزندان وزیران دولت قبلی از شرایط سوءاستفاده کردند را نباید از یاد برد.

شهرستانی با اشاره به اینکه نقش دولت باید در جهت ساخت زیرساخت‌ها باشد،‌ تاکید کرد: دولت نه تنها نباید در قیمت‌گذاری‌ها ورود کند بلکه باید در جاهایی که خلأ وجود دارد از تولید‌کنندگان حمایت کند. از جمله آنها می‌توان به ارائه مجوز یا تامین سرمایه معافیت از مالیات و… اشاره کرد.

چشم‌انداز تقاضای فولاد تا سال ۲۰۲۳

این در شرایطی است که انجمن جهانی فولاد در گزارش چشم‌انداز تقاضای فولاد تا سال ۲۰۲۳ از رشد اندک تقاضا در سطح جهانی خبر داد.

حجم تقاضای فولاد چین در سال‌جاری بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۹۵۲ میلیون تن باقی خواهد ماند و در سال آینده یک درصد کمتر خواهد شد. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد تقاضا برای محصولات نهایی فولادی در سال ۲۰۲۲ با هفت‌دهم درصد افزایش نسبت به سال قبل به یک میلیارد و ۸۴۶ میلیون تن خواهد رسید.

در سال ۲۰۲۳ این رقم با افزایش ۳/۱ درصدی نسبت به امسال به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

در اتحادیه اروپا (با احتساب انگلستان) تقاضای محصولات نهایی فولادی در سال‌جاری میلادی ۱/۱ درصد نسبت به سال قبل، کمتر خواهد شد و به ۸/۱۶۱ میلیون تن خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود چهار درصد رشد خواهد کرد و به ۴/۱۶۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

در منطقه آسیای میانه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تقاضای محصولات فولادی نهایی به ترتیب ۵ و ۴ درصد افزایش خواهد یافت.

تقاضای محصولات فولادی نهایی خاورمیانه هم در سال‌جاری با ۸/۳ درصد افزایش و در سال آینده با ۲/۳ درصد افزایش مواجه خواهد شد.

حجم تقاضای فولاد چین در سال‌جاری بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۹۵۲ میلیون تن باقی خواهد ماند و در سال آینده یک درصد کمتر خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 255605
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا