استراتژی‌های معاملاتی در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان بازارهای مالی و سرمایه‌ای، بازار سرمایه را در شرایط کنونی بهترین محل سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت می‌دانند و بر این باورند که ورود به این بازار در مقطع فعلی می‌تواند زمینه را برای برداشت سودهای جذاب طی یک تا دو سال آینده فراهم کند. به رغم رشد خوشایند بازار طی روزهای گذشته اما به نظر می‌رسد برای پیشگیری از بروز هیجانات خطرناکی مشابه هیجانات سال ۹۹، بازار نیازمند استراحتی کوتاه‌مدت و ورود به فاز اصلاحی بوده است. کارشناسان این موقعیت را زمان مناسبی برای ذخیره سود و شناسایی سهام ارزنده برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. در همین حال گفته می‌شود در حال حاضر انتخاب استراتژی‌های میان‌مدت و بلندمدت بر استراتژی‌های کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری ارجحیت دارد.

ذخیره سود

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به وضعیت اخیر بورس می‌توان گفت عمده سهم‌ها در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد رشد خوبی را به همراه داشتند، لذا معامله‌گران در این شرایط به دنبال سیو سود بوده و معاملات بیشتری را در بازار انجام می‌دهند. وی در ادامه با اشاره به ضعف معاملاتی گفت: با توجه به وضعیت اخیر سهم‌ها در بازار سرمایه می‌توان گفت حجم و ارزش معاملات افزایش پیدا کرده و این روند صعودی در کف قیمتی تشکیل نشده، بلکه پس از یک افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی رخ داده است. در صورتی که رشد حجم و ارزش معاملات قبل از یک روند صعودی شکل بگیرد، نشانگر افزایش پرشتاب و مفیدی خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز اظهار کرد: همچنین اگر رشد حجم و ارزش معاملات پس از افزایش حدود ۳۰ الی ۵۰ درصدی رخ دهد، این روند پایدار نبوده و پس از مدتی از بین می‌رود. وی افزود: در این راستا به نظر می‌رسد معامله‌گران کوتاه‌مدت سیو سود کرده که در واقع یک اصلاح موقت را پیش رو خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته این اصلاح تقریبا از یکشنبه هفته گذشته شروع شده به گونه‌ای که ضعف معاملاتی در آن‌ها نمایان است. از طرفی این مباحث نسبت به افزایش عوارض صادراتی و تعرفه برای کالا‌های صادراتی می‌تواند اثرات منفی را در بورس داشته باشد. جانجان خاطرنشان کرد: در خصوص صنایع پیشرو بازار نیز می‌توان گفت عمده سهام در سقف ساخته شدند و به نظر می‌رسد سهم‌های کوچک و بنیادی روند بهتری را حتی به صورت موقت تجربه خواهند کرد. پالایشی‌ها نیز می‌توانند به قدری رشد کنند که برخی از نماد‌های آنها و گروه‌های خودرویی، فولادی، دارویی و غذایی‌ها در روز گذشته سقف تعیین کردند.

نیاز بازار به اصلاح

نادر جزایری دیگر کارشناس بازار سرمایه هم بیان کرد: درجا زدن در ذات بازار سرمایه است و این بازار نباید همچون سال ۹۹ طوری رشد کند که افت‌های آن هم قابل جبران نباشد. بازار سرمایه در یکی دو هفته گذشته رشد خوبی داشته و اکثر نمادها رشد کرده‌اند؛ بنابراین یک استراحت مقطعی کوتاه‌مدت لازم است. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در چنین شرایطی سهامدارانی که با نگاه تحلیلی و سهامداری وارد بازار شده باشند و چسبندگی سهم داشته باشند، اقدام به فروش نکرده و این اصلاح شاخص را به عوامل بیرونی گره نخواهند زد.

وی افزود: بررسی وضعیت بازار سرمایه در منفی‌های چند روز گذشته نشان می‌داد با وجود آنکه بسیاری از نمادهای بازار سرمایه منفی بود، اما در منفی‌ها هم خریدار وجود داشت. جزایری تصریح کرد: از اینجا به بعد احتمالا بازار سرمایه برای سرمایه‌گذارانی که نگاه ماندگارتری در این بازار دارند، جذاب‌تر خواهد بود و شاید نوسان‌گیری در بازار سرمایه فعلا جذاب نباشد. وی افزود: در مجموع معتقدم نگرانی خاصی در مورد بازار سرمایه وجود ندارد و در شرایطی نیستیم که اخبار، تاثیر منفی روی روند این بازار داشته باشد. جزایری در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری گفت: اگر اخبار سیاسی مثبتی به بازار سرمایه مخابره شود‌، نمادهای بنیادی بازار پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت.

همچنین با توجه به وضعیت معاملات در روزهای گذشته به نظر می‌رسد نمادهای متوسط بازار هم استارت حرکت زده‌ و مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. سهم‌های گروه خودرویی، سیمانی، تجهیزاتی و… نیز در هفته‌های آینده پتانسیل رشد دارد و به نظر می‌رسد اگر این گروه‌ها با فشار فروش هم مواجه شوند، به سبب تقاضای بازار، منفی ماندگاری نخواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در رابطه با تاثیر عرضه‌های اولیه در شرایط فعلی اظهار کرد: شاید چند عرضه اولیه بزرگ و متوالی اتفاق منفی و نگران‌کننده برای بازار سرمایه باشد و جو روانی این بازار را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما در شرایط کنونی این بازار، عرضه اولیه اتفاقی نگران‌کننده نیست و تاثیری بر بازار سرمایه نخواهد داشت؛ چرا که نقدینگی چندانی هم از این بازار خارج نخواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 256164
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا