بورس؛ مهیای جذب سرمایه‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این روند در حالی طی شده است که صندوق‌های با درآمد ثابت نیز طی چهار روز کاری هفته گذشته شاهد ورود و خروج اندک پول حقیقی بوده‌اند؛ با این حال در این بخش نیز کفه ترازو به سمت خروج پول، سنگینی کرده است. بدین ترتیب طی دو روز کاری هفته گذشته ۸۷ میلیارد تومان پول از درآمد ثابت‌ها خارج شده است. با وجود ثبت این ارقام اما به گفته کارشناسان بازار سرمایه این روند نمی‌تواند به تنهایی سیگنالی منفی از بازار مخابره کند، به ویژه آنکه طی هفته‌های اخیر میانگین ارزش معاملات خرد افزایش یافته و طی هفته گذشته نیز روند مناسبی را طی کرده است. در همین حال بازارهای موازی نظیر طلا، مسکن و دلار نیز جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داده‌اند، بازار بلاتکلیف خودرو که دچار نوعی رکود تورمی است و دستکم صاحبان سرمایه‌های خرد را از دست داده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه بتواند به عنوان باثبات‌ترین و امن‌ترین محل سرمایه‌گذاری در مقطع فعلی، روند مناسبی از داد و ستد‌ها و جذب سرمایه را دستکم تا فصل مجامع طی کند. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با دو تن از کارشناسان بازار سرمایه حال و روز بازار و روند معاملات را بررسی کرده است.

طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به سنت اغلب چهارشنبه‌ها، بازار سرمایه با عرضه در برخی نمادها روبه‌رو بود و شاخص کل بورس بیش از هزار و ۴۰۰ واحد عقب نشست. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن بیش از هزار و ۳۰۰ واحد پیشروی کرد. برخی تحلیلگران، روند صعودی شاخص هم‌وزن را نشانه امیدبخشی در راستای رونق بازار سرمایه می‌دانند. روز چهارشنبه همچنین صنایع گروه فلزات اساسی با ۳/۹۴ میلیارد تومان در صدر تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی قرار داشته و پس از آن گروه چند رشته‌ای صنعتی با ۳/۴۹ میلیارد تومان قرار داشته است. گروه شیمیایی نیز با تغییر مالکیت ۳۷ میلیارد تومانی حقیقی به حقوقی در رتبه سوم قرار گرفته است. با این حال اما ارزش معاملات خرد از شش هزار میلیارد تومان فراتر رفت که می‌تواند به معنای آغاز دوره رونق و پویایی بازار سرمایه باشد. پایداری شاخص کل بورس در کانال ۵/۱ میلیون واحدی در کنار رشد ارزش معاملات خرد توانسته است امیدها برای رونق دوباره را افزایش دهد. به ویژه آنکه اغلب نمادهای بازار در سطح ارزندگی قرار دارند و با توجه به تورم جهانی، دورنمای روشنی از رشد را ترسیم می‌کنند. به عنوان مثال از اسفندماه سال گذشته در سایه رشد نرخ نفت جهانی، نمادهای پالایشی مورد توجه معامله‌گران بودند. این در حالی است که اثر مثبت رشد قیمت نفت در این نمادها با فاصله زمانی پدیدار می‌شود. بر همین اساس از ابتدای سال‌جاری تاکنون تمامی نمادهای پالایشی‌ بازدهی مثبت ثبت کرده‌اند. در بازه زمانی مذکور، نمادهای «شپنا» با بازدهی ۲۷ درصد و «شبریز» با بازدهی ۲۵ درصد و در نهایت «شبهرن» با بازدهی ۱۹ درصدی بیشترین بازدهی مثبت را برای سهامداران به ارمغان آورده‌اند. پایین‌ترین بازدهی‌ها نیز متعلق به نمادهای معاملاتی «شاوان» با پنج درصد بازدهی، «شنفت» با بازدهی شش درصدی و «شتران» با ۹ درصد بازدهی بوده است.

تداوم ورود پول

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» عنوان می‌کند: «هر چه به فصل مجامع و تقسیم سود نزدیک‌تر می‌شویم طبیعی است که بازار سرمایه طبق روال هر ساله خود مثبت باشد اگرچه سال گذشته به طور استثنا این چنین نبود.» او تاکید می‌کند: «در دیگر حوزه‌های اقتصادی مانند دلار،‌ سکه، طلا و مسکن هم جذابیتی وجود ندارد. همچنین در بانک‌ها هم به اشخاص حقوقی مالیات تعلق گرفته و با توجه به این شرایط طبیعی است که منابع به سمت بازار سرمایه حرکت کند.» صفاری بیان می‌کند: «هفته گذشته شاهد این روند بوده‌ایم و همچنان نیز ادامه دارد. به نظر من این روند مثبت در بازار ادامه‌دار است.»

صنایع خوش‌اقبال

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان می‌کند: «گروه خودرو و زیرمجموعه‌های آن برای معامله‌گران از جذابیت بالایی برخوردار است؛ شرکت‌هایی که سهام خودرو‌سازی دارند و قرار است واگذار شوند نیز از آنجا که قیمت پایینی دارند سود خوبی شناسایی خواهند کرد.» صفاری تاکید می‌کند: «می‌توان گفت به طور کلی همه صنایع مثبت هستند و در این فرصت چنین نیست که بگوییم صنعت خاصی جا مانده است چراکه با نزدیک شدن به فصل مجامع روند کلی بازار مثبت است.» او می‌افزاید: «بحث‌های مطرح‌شده از سوی آمریکا مبنی بر احیای مجدد برجام و سیگنال‌های مثبت اینچنینی از آن سمت مخابره می‌شود، به همین علت پیش‌بینی می‌شود که اتفاقات مثبتی رخ دهد و از همین رو پیش‌بینی من نیز از روند بازار مثبت است.»

ورود غیرقابل کتمان نقدینگی به بازار

عظیم ثابت دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بیان می‌کند: «ورود نقدینگی و رشد ارزش معاملات در بازار امری غیرقابل کتمان است؛ مقایسه ارزش معاملات امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که گاه ارزش معاملات روزانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد. شاید بخشی از این مقدار اوراق باشد اما ارزش معاملات سهام هم روند افزایشی داشته است.» وی می‌افزاید: «بخشی از این افزایش به وضعیت سنتی بازار در آستانه فصل مجامع بازمی‌گردد و انگیزه‌ای را به سرمایه‌گذار می‌دهد که علاوه بر سود سرمایه بتوانند در مجامع از سود نقدی که سهام بنیادی توزیع می‌کنند بهره‌مند شوند.»

اهرم تورم

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان می‌کند: «با توجه به اینکه بازار ما معمولا بخش زیادی از قیمت‌های جهانی را رصد می‌کند و از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد و قیمت نفت، ‌کالا‌های جهانی و فلزات اساسی نیز طی مدت اخیر افزایش پیدا کردند، خود مزید بر علت شده است تا سهام رشد کنند.» ثابت بیان می‌کند: «علاوه بر این تورم و نقدینگی داخلی نیز هر روز در حال تولید و باز تولید است. این روند به طور کلی نشان‌دهنده این است که بازار با توجه به افت‌هایی که سال گذشته داشته است اکنون در حال رسیدن به قیمت‌های واقعی است.» او می‌افزاید: «گزارش‌های خوبی هم از شرکت‌ها اعلام شده و به نظر می‌رسد که خوشبختانه بازار مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. در واقع می‌توان گفت که بازار نسبت به سال قبل مخصوصا بهار گذشته بهتر شده و شرایط خوب است.»

اصلاح مقطعی

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت معاملات در هفته جاری عنوان می‌کند: «بازار در این تعطیلات پیش‌رو رشد هیجانی نخواهد داشت؛ به نظر من علت اینکه چهارشنبه عرضه‌ها زیاد شد همین تعطیلی‌ها است و بازار هفته جاری حالت یک اصلاحیه کوتاه و شاید یک ثبات قیمتی داشته باشد.» ثابت می‌افزاید: «باید منتظر بمانیم و ببینیم که بعد از عید فطر بازار به چه سمتی خواهد رفت.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 259048
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا