وزیر کشاورزی در آستانه استیضاح

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از عملکرد غیرقابل دفاع سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت که گذر کنیم، به سیدجواد ساداتی‌نژاد برمی‌خوریم‌. دیگر وزیری که نتوانسته آن طور که باید و شاید عملکرد قابل قبول و مدیریت صحیحی از خود نشان دهد. از تداوم مشکلات مربوط به نهاده‌های دامی بگیر تا افزایش چندین و چند برابری مواد اولیه و قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی. از تعطیلی صنایع تبدیلی و صنعتی بگیر تا احتمال فروپاشی صنعت مرغداری و دامداری. از گرانی محصولات کشاورزی در بازار تا وضعیت نامناسب الگوی کشت. اینها تنها بخشی از معضلاتی است که پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم وجود داشته و حتی با حضور وزیر کشاورزی در این دولت حل که نشده هیچ بلکه تشدید هم شده است. موضوعی که باعث شده نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر کشاورزی دست به کار شوند و امضاهای لازم را نیز جمع‌آوری کنند.

بیش از ۵۰ درصد کابینه سیزدهم استیضاح می‌شوند

در همین خصوص عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد که اگر استیضاح وزیر صمت و جهاد کشاورزی به حد نصاب برسد، هیات‌رییسه موظف است این طرح‌ها را اعلام وصول کند و به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد.

جلال محمودزاده با اشاره به الزامات ترمیم کابینه دولت سیزدهم گفت: کابینه دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود مشکلات زیادی داشته است. وی تصریح کرد: نظر به شرایط حاکم، بیش از ۵۰ درصد دولت سیزدهم در طول یک الی دوسال آینده استیضاح خواهند شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استیضاح وزرایی همچون صمت و جهاد کشاورزی در دستور کار مجلس قرار خواهند گرفت، تاکید کرد: افزایش قیمت خودرو از اصلی‌ترین محورهای استیضاح وزیر صمت است چراکه کیفیت خودروهای ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مباحث مربوط به معادن نیز تاکید کرد: ما شاهد استفاده از منابع معدنی آن هم به صورت خام هستیم و این منابع ارزش‌افزوده‌ای برای کشور ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به واردات خودروهای سنگین برای اصلاح ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: متاسفانه در این بخش هم مشکلات زیادی داریم و ناوگان موجود فرسوده است. در حالی که قرار بود وزارت صمت برای حل این موضوع اقدام جدی داشته باشد که نهایتا هم چیزی مشاهده نشد. محمودزاده تصریح کرد: همچنین برای استفاده از ظرفیت بهینه از معادن ما مشکلات جدی داریم.

صنایع تبدیلی و صنعتی به تعطیلی کشانده شدند

وی همچنین درباره بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه کالاهای اساسی در کشور بیان کرد: این موضوع هم مربوط به فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و متاسفانه قیمت مواد اولیه از شروع به کار دولت چندین برابر شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: با این حال وزارت صمت این توانایی را نداشته که قیمت کالاها را متعادل کند و به خاطر همین هم بسیاری از صنایع کشور، نظیر صنایع تبدیلی و صنعتی به تعطیلی کشانده شده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر هیات رییسه مجلس جلوی استیضاح وزیر صمت و جهاد کشاورزی را بگیرد، تخلف کرده است، بیان کرد: اگر این استیضاح‌ها به حد نصاب رسید، هیات‌رییسه موظف است این طرح‌ها را اعلام وصول کند و به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: احتمال استیضاح وزیر صمت زیاد است و طراحان به دنبال بررسی آن در کمیسیون تخصصی مجلس هستند تا این استیضاح به سرعت به صحن علنی برگشته و به جریان بیفتد.

محمودزاده همچنین بیان کرد: بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به علت عدم مدیریت صحیح در این موضوعاتی که اشاره شد، ادامه دارد. از نظر تعداد امضا هم استیضاح تعداد مورد نیاز را کسب کرده است اما همچنان روی سامانه نمایندگان در دسترس است و منتظریم تا زمانی که تعداد امضاها به عدد قابل قبولی برسد آن را به هیات‌رییسه مجلس تقدیم کنیم.

افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی

محمودزاده اخیرا نیز با اشاره به اینکه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی تعداد امضاهای لازم را دارد، گفته بود: همین حالا در بحث نهاده‌های دامی و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی خیلی مشکل داریم و در آینده نزدیک احتمالا به خاطر همین مشکلات به ویژه کاهش قدرت خرید مردم و کاهش یا عدم فروش محصولات، تولیدات روی دست کشاورزان، دامداران و مرغداران بماند و این‌ها نتوانند هزینه‌های تولید را تامین کرده و در نهایت تولید را تعطیل کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس در خصوص بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، گفت: ما منتظر بودیم که موضوع حذف ارز ترجیحی اجرایی شود و نمایندگان مجلس و مردم تبعات آن را مشاهده کنند. اما موضوع استیضاح وزیر جهاد کشاورزی همچنان پابرجا و مطرح است.

وی افزود: همین حالا احتمال دارد ما بعد از خردادماه با کاهش شدید جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها مواجه شویم، چون از آن سو نهاده‌ها چندین برابر شده است، مثلا قیمت جو و ذرت با ارز نیمایی اکنون کیلویی ۱۲ هزار تومان و قیمت کنجاله نزدیک به ۱۶هزار تومان است که مرغداران نمی‌توانند این را تامین کنند.

محمودزاده ادامه داد: موضوع دیگر این است که منابع بانکی به میزان و روش مناسب در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و قدرت خرید ندارند. در کنار این مساله به علت گرانی مردم هم توان خرید خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مرغ و گوشت خریداری کنند که موجب می‌شود محصول تولیدشده روی دست تولیدکننده بماند.

احتمال توقف تولید

وی اضافه کرد: خب در چنین شرایطی تولیدکننده چه کار می‌کند؟ راحت‌ترین راهی که به نظرش می‌رسد این است که تولید را تعطیل کند و خودش را زیر بار قرض و بدهی نبرد. مثلا مرغدار جوجه‌ریزی را تعطیل می‌کند، گاودار گاو شیری را به کشتارگاه می‌دهد و آن کس که دام گوشتی دارد هم صادر کند. در نهایت هم دام مولد، هم دام گوشتی و هم جوجه‌ریزی کم‌کم به تعطیلی کشیده می‌شود و در پایان ما با کمبود شدید کالاهای اساسی در این بخش رو‌به‌رو می‌شویم.

نماینده مردم مهاباد همچنین با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه و اثرات آن در بازارهای جهانی عنوان کرد: یکی از عمده‌ترین چالش‌ها و عواقب جنگ روسیه و اوکراین برای جهان در بحث محصولات کشاورزی رقم خورده است و تحت تاثیر این جنگ ما نمی‌توانیم محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی را به آسانی و با قیمت مناسب تهیه کنیم که این یک چالش دیگر است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 269284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا