بازی دلال‌ها در زمین گندمکاران/رشد ۲۵ دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته نیز مشاور اقتصادی رییس‌جمهور اوکراین مدعی شد که این کشور می‌تواند ظرف ۸ تا ۹ ماه آینده، ۶۰ میلیون تن گندم و غلات به بازار جهانی صادر کند. اما شواهد نشان می‌دهد که دیروز قیمت گندم در بازارهای جهانی بی‌تفاوت به اخبار اینچنینی، افزایش خود را تکمیل کرد به طوری که در لحظه انتشار خبر قیمت این کالای استراتژیک ۲۵/۲۳ دلار در هر بوشل افزایش یافت و به قیمت ۷۸۲ دلار به فروش رفت.

این خبر از آنجایی دارای اهمیت است که با وجود اظهارنظرهای مسوولان کشور برای تلاش در جهت خودکفایی گندم، تعامل دولت با گندمکاران چندان مناسب نیست و همین موضوع این نگرانی را به وجود آورده است که تامین نیاز گندم به دو دلیل با مشکل مواجه شود. دلیل نخست اینکه با تداوم تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران، کشاورزان این حوزه قید تولید این کالای استراتژیک را خواهند زد که در این صورت، نیاز کشور به واردات گندم با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و امنیت غذایی مردم با توجه به تحولات بین‌المللی و افزایش قیمت‌های ناگهانی در خطر قرار خواهد گرفت. دلیل دوم اینکه عدم تعامل مناسب دولت با گندمکاران و به موقع تسویه نکردن مطالبات آنان، کار با دلالان را برای کشاورزان جذاب کرده است چرا که آنها پول خرید گندم را به صورت نقدی به گندمکاران پرداخت می‌کنند. اما این موضوع نیز از آن جهت نگران‌کننده که بازار این محصول استراتژیک هر چه بیشتر در دست دلالان قرار گیرد و به نوعی با آن بازی شود. آن هم با گندمی که با نان و قوت غالب مردم ارتباط مستقیم دارد و هرگونه نوسان قیمت آن می‌تواند بازار بسیاری از کالاها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

جولان دلال‌ها در میان گندمکاران

در حال حاضر گفته می‌شود که دلالان بین گندمکاران جولان می‌دهند و دسترنج یک‌ساله آنها را می‌خرند و سودهای کلانی به جیب می‌زنند که در هیچ صنعتی یافت نمی‌شود. مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران با بیان اینکه این‌ روزها دلالان به خرید گندم از کشاورزان روی آورده‌اند، بیان کرد: این زنگ هشداری است که اگر ادامه یابد، میزان خرید دولتی کم شده و نیاز به واردات بیشتر خواهد شد.

علیقلی ایمانی ادامه داد: نیاز کشور به گندم سالانه ۵/۱۱ میلیون تن است و امیدواریم که با اجرای اصلاح یارانه‌ها امسال به ۵/۹ میلیون تن برسد و هر چه سیلوهای دولتی ما از این میزان کمتر خریداری کنند، ناچار هستیم که مابقی را وارد کنیم.
وی گفت: دلالان می‌دانند که دولت هرساله قیمت محصولات اساسی به ویژه گندم را در شهریور‌ اعلام می‌کند و آنها با خرید گندم از کشاورزان و فروش آن پس از افزایش قیمت از سوی دولت پول کلانی را به جیب می‌زنند.

ایمانی افزود: با فرض اینکه یک دلال یک میلیارد تومان گندم از کشاورز خرد بخرد و دولت نرخ خرید گندم را در شهریور ۵۰ درصد افزایش دهد، دلال در مدت چند ماه ۵۰۰ میلیون تومان به جیب می‌زند که هیچ صنعتی نمی‌تواند چنین سودآوری‌‌ای داشته باشد.

ایمانی به مثال دیگری هم اشاره کرد و گفت: مثلا دولت سال گذشته ۱۳۵ درصد نرخ گندم را افزایش داد و دلالانی که پیش‌تر گندم خریده بودند به همین میزان سرمایه خود را افزایش دادند.

دولت با تاخیر پول می‌دهد، اما دلال نقدی

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود خرید تضمینی دولت، کشاورز گندم خود را به دلال می‌فروشد، گفت: دولت پول کشاورز را با تاخیر می‌دهد، مثلا از ۱۱ تیر ماه پول کشاورز پرداخت نشده است یعنی ۲۷ درصد مطالبات کشاورزان هنوز پرداخت نشده است، اما دلال پول آنها را نقدی و سر زمین پرداخت می‌کند.

وی به عامل دیگری هم اشاره کرد و گفت:‌ دلالان گندم کشاورزان را سر زمین می‌خرند و مثل خرید دولتی نیست که کشاورز مجبور باشد محصول خود را بار زده و به مراکز خرید دولتی ببرد و آنجا درباره میزان کیفیت و اختلاط و غیره چانه‌زنی کند یعنی فروش به دلالان برای کشاورز راحت‌تر تمام می‌شود.

مدیرعامل بنیاد علمی گندمکاران این را هم گفت که دلالان قیمت بالاتر از نرخ تضمینی ۱۱۵۰۰ تومان نمی‌خرند اما چون پول آنها نقد و خرید آنها راحت و آسان است برخی کشاورزان ترجیح می‌دهند که به جای سیلوی دولتی به دلال بدهند. وی گفت:‌ حجم خرید روزانه گندم ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از سوی دولت است و تاکنون ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل خرید میزان خرید به نزدیک ۷ میلیون تن برسد.

ایمانی در پاسخ به اینکه راهکار مقابله با ورود دلالان به خرید گندم چیست، گفت: بهترین راهکار این است که پرداخت‌های دولت به موقع باشد تا کشاورز از تحویل گندم به دلال صرف‌نظر کند، دوم اینکه نگهداری گندم در انبارها شامل تعزیرات است اما نظارت جدی شود.

امسال خرید تضمینی گندم به ۷ میلیون تن می‌رسد

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه امسال اتفاقات خوبی در حوزه خرید تضمینی گندم افتاده است، ادعا می‌کند تا پایان سال، ذخایر استراتژیک گندم کشور تامین شده است.

احمد آزادی‌خواه با اعلام اینکه تا الان بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خرید کرده‌ایم، افزود: تقریبا ۴۷ هزار میلیارد تومان از پول گندمکاران پرداخت شده و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا الان، دولت برابر با ۳ سال گذشته پول گندم به کشاورزان پرداخت کرده است، چرا که قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته به یک‌باره بیش از ۲ برابر شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم در کمتر از یک ماه مطالبات گندمکاران کاملا تسویه شود. نماینده مردم ملایر در مجلس با تاکید بر اینکه در حوزه گندم خریدهای بیشتری نیز خواهیم داشت و پیش‌بینی ما این است که امسال خرید تضمینی گندم به ۷ میلیون تن برسد، خاطرنشان کرد: گندمکاران کشور امسال واقعا شق‌القمر کرده‌اند و از این بابت از همه کشاورزان کشور ممنون و سپاسگزاریم.

رشد ۲۵ دلاری قیمت گندم

گفتنی است دیروز در بازارهای جهانی، توافق بین روسیه و اوکراین برای صادرات غلات که توانسته بود تا ۴۷ دلار ارزش گندم در بازارهای جهانی را کاهش دهد دوام نیاورد و دوباره قیمت این محصول استراتژیک پر کشید. همچنین قیمت خوراک دام هم از قافله رشد قیمت‌ها عقب نماند به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود با رشد ۲۵/۷ دلار هر بوشل از این محصول به قیمت ۵۷۱ دلار به فروش رفت.

به نظر می‌رسد علت کاهش بیش از اندازه قیمت گندم در روز گذشته به دلیل بار روانی این خبر بوده ولی از آنجایی که صادرات هنوز شروع نشده، بازار منتظر است که در روزهای آتی و پس از اعمال صادرات اثر خود را روی قیمت‌ها خواهد گذاشت.

در این میان مشاور اقتصادی رییس‌جمهور اوکراین مدعی شد که این کشور می‌تواند ظرف ۸ تا ۹ ماه آینده ۶۰ میلیون تن گندم و غلات به بازار جهانی صادر کند. اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور اوکراین مدعی شد که این کشور می‌تواند تا ۹ ماه آینده ۶۰ میلیون تن غلات به بازار جهانی صادر کند. وی طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ۲۴ اوکراین گفت: اگر همین حالا بنادر باز شوند و از ما درخواست صادرات ۶۰ میلیون تن محصولات کشاورزی بشود، ما این حجم غلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی ۸ تا ۹ ماه صادر خواهیم کرد. به گفته اوستنکو‌، این ۶۰ میلیون تن شامل ۴۰ میلیون تن برداشت محصول طی سال جاری و ۲۰ میلیون تن غلات فصل برداشت گذشته است. طی امسال هم میزان برداشت محصول اوکراین ۶۰ میلیون تن است که ۲۰ میلیون تن آن مصرف داخلی اوکراین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین خواهد کرد. این مقام اوکراینی تاکید کرد که اگر بنادر با سرعت کمی آغاز به کار کنند ممکن است صادرات این حجم از محصولات کشاورزی ۲۰ تا ۲۴ ماه زمان ببرد. چند روز پیش یک توافق بین روسیه و اوکراین برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی این کشور به بازار جهانی در استانبول ترکیه امضا شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 277639
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا