تردید سرمایه‌گذاران

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته شاخص کل بورس سه هزار و ۴۷۸ واحد عقب‌‌نشینی کرد و به پله یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۶۳ واحد رسید. شاخص هم‌وزن هم هزار و ۳۴۲ واحد افت را تجربه کرد. در همین حال شاخص‌های آزاد شناور،‌ بازار اول و بازار دوم به ترتیب معادل ۲۲/۰ درصد، ۲۵/۰ درصد و ۲۳/۰ درصد کاهش یافتند. در این روز نمادهای فولاد و فارس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند اما نمادهای کگل،‌ شستا،‌ خودرو،‌ شبندر و شپنا با اثر منفی بالا، ‌شاخص کل را از قرار گرفتن در مسیر صعودی بازداشتند. در این روز نمادهای خساپا فولاد، خگستر، شپنا، شستا، شفن و خودرو پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش سه هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار فرابورس با رشدی اندک مواجه بود و ۶۱/۰ واحد پیش رفت. دو نماد بپاس و اتکای بیشترین تاثیر مثبت را در این شاخص داشتند اما نمادهای زاگرس، شراز، خدیزل، دماوند و فرابورس شاخص کل فرابورس را از صعود بازداشتند. در این بازار نمادهای دی، کایزد، فزر، فگستر، فرابورس‌، غویتا و کرمان پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورس بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش ۱۲ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان را ثبت کرد که تنها ۷۲۶ میلیارد تومان از آن سهم معاملات سهام بود.

ناتوانی اهرم برجام از تقویت بازار

روز گذشته اغلب نمادهای بازار سرمایه در مسیر نزولی گام برداشتند و با معاملاتی کم‌حجم روبه‌رو بودند. در این روز گروه‌های بانکی و خودرویی نیز به رغم آنکه به نظر می‌رسید به دلیل خبرهای مثبت از احیای برجام در مسیر رشد قرار بگیرند، سرخپوش بودند. در گروه خودرویی اما شرایط بهتر از بانکی‌ها بود و نمادهای خساپا، ورنا، خبهمن، خچرخش، خمحور و خپویش و خریخت مثبت بودند و روند مناسبی را طی کردند. طی سال‌های اخیر توافق برجام به عنوان محرکی قوی برای دو گروه بانکی و خودرویی عمل می‌کرد و انتشار خبرهای مثبت در این باره می‌توانست این دو گروه را مورد توجه معامله‌گران قرار دهد. با این حال اما طی ماه‌های اخیر به دلیل افت و خیزهای بی‌نتیجه در مسیر توافق، این اهرم توان خود را برای تحرک‌بخشی به بازار از دست داده است. به نظر می‌رسد تنها در صورت حصول قطعی توافق و امضای نهایی آن، برجام مجددا بتواند این گروه‌ها را برای معامله‌گران جذاب کند؛ اهرمی که البته در این صورت محرک کلیت بازار نیز خواهد بود و می‌تواند در صورت کاهش دخالت‌های دولت، بازار سرمایه را مجددا به مقصد ورود نقدینگی تبدیل کند.

بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به خبرها

اگرچه بازارها نسبت به شایعات مثبت حول برجام واکنش نشان داده‌اند اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان به این اهرم با دیده تردید می‌نگرد و از همین‌رو سرمایه‌گذاران هنوز برای ورود به معاملات سهام مردد هستند. روز گذشته ارزش معاملات خرد در سطح دو هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان قرار داشت؛ رقمی ناامید‌کننده که نشان از تداوم رکود در بازار سهام دارد. در همین حال ۲۲۴ میلیارد تومان دیگر پول حقیقی از بازار خارج شد تا بدین ترتیب دست‌کم از ابتدای مردادماه تاکنون تنها یک روز ورود پول حقیقی به بازار سرمایه رقم خورده باشد. روند خروج پول حقیقی طی ماه‌های اخیر شدت گرفته و به ویژه از ابتدای فصل تابستان به طور مداوم بازار شاهد همین روند بوده است.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که نقدینگی زیادی آماده ورود به بازار سرمایه است اما وجود ابهامات زیاد پیرامون برجام آن را از ورود به بازار بازداشته است. در همین حال بررسی قیمت نمادها حاکی از آن است که در صورت حصول توافق یا مخابره خبرهای مثبت دیگر، ارزش معاملات بازار می‌تواند به صورت متعادلی رشد کند. به هر روی اما در دومین سالروز سقوط شاخص کل بورس، بازار سرمایه همچنان با تردید و بی‌اعتمادی روبه‌رو است و سرمایه‌گذاران دست به نقد در انتظار ثبات سیاست‌های اقتصادی و بین‌المللی دولت نشسته‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 280867
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا