نگاه اردوغان به مساله فلسطین/انجماد تنش‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاید یکی از تصاویر ماندگار در محکومیت رژیم صهیونیستی، حمله لفظی اردوغان به رییس وقت اسراییل در اجلاس داووس بود. حال نیازهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی ترکیه به تل‌آویو به ویژه در موضوع میادین گازی در دریای مدیترانه شرقی موجب تعدیل سیاست‌های آنکارا و ازسرگیری روابط میان دو کشور شده است. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا به بررسی نوع سیاست‌ورزی ترکیه در خصوص مساله فلسطین و فراز و نشیب روابط این کشور با رژیم صهیونیستی بپردازیم.

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

روز چهارشنبه ۱۷ آگوست ۲۰۲۲ یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی از عادی‌سازی کامل روابط با ترکیه و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک تا سطح سفیر خبر داد. یک مسوول بلندپایه صهیونیست سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گفته بود، تل‌آویو و ترکیه در حال نزدیک شدن به توافق‌هایی هستند که امکان بازگشت هواپیماهای اسراییلی به فرودگاه‌های ترکیه را پس از سال‌ها ممنوعیت فراهم خواهند کرد. وی در ادامه این گفت‌وگو احتمال داد که شرکت‌های هواپیمایی تجاری رژیم صهیونیستی ظرف چند هفته آینده اجازه فرود در فرودگاه‌های ترکیه را به‌دست خواهند آورد. انتشار این اخبار پس از دیدار هرتزوگ رییس رژیم صهیونیستی با اردوغان در ترکیه تحولی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی به نظر نمی‌رسد.

در سال ۲۰۱۸ و به دنبال کشته شدن تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه، آنکارا و تل‌آویو سفرای خود را فراخوانده بودند و پس از آن شدیدترین انتقادات را علیه یکدیگر ایراد می‌کردند. شاید عمق خصومت میان دو کشور را می‌توان در اظهارات رییس پیشین موساد جست‌وجو کرد. یوسی کوهن در جلسه خصوصی به همتایان عرب خود خطر اصلی علیه منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه را نه ایران، بلکه ترکیه دانسته بود!

طی دو سال اخیر تحولاتی همچون همکاری مشترک جنگ قره‌باغ، سقوط دولت نتانیاهو و روابط سرد واشنگتن- آنکارا موجب نزدیکی مجدد این دو متحد قدیمی به یکدیگر شد. البته در تمام سال‌هایی که دو کشور روابط سیاسی علنی نداشتند، حجم تجارت میان دو کشور قریب به ۶ میلیارد دلار بود. همچنین سرویس‌های «میت» و «موساد» تبادل اطلاعاتی میان یکدیگر را حفظ کرده و حتی گسترش دادند. آخرین نمونه از همکاری میان این دو سرویس اطلاعاتی را می‌توان جنگ تبلیغاتی و طرح اتهام هدف قرار دادن صهیونیست‌ها در خاک ترکیه توسط عوامل وابسته به ایران دانست.

ابومازن در آنکارا

روز چهارشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۲۲ آنکارا میزبان محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بود. در کنفرانس مشترک خبری، اردوغان در سخنانی معنادار ضمن محکوم کردن حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از راه‌حل دو کشور حمایت و عادی‌سازی روابط میان ترکیه و رژیم اسراییل را به نفع منافع مردم فلسطین اعلام کرد. در همین راستا مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که سران گروه‌های فتح و حماس نیز از عادی‌سازی روابط میان آنکارا- تل‌آویو حمایت می‌کنند! به نظر می‌رسد اردوغان با آگاهی از حساسیت‌های امت اسلامی در خصوص رابطه با صهیونیست‌ها، سعی دارد تا دولت خود را همچنان حامی اصلی فلسطین نشان داده و برای ترسیم تصویری مثبت از خود به سراغ رهبران فلسطینی همچون محمود عباس می‌رود.

تغییر جهت سیاست خارجی ترکیه

پس از آغاز بهار عربی در سال ۲۰۱۱، ترکیه به همراه قطر تصمیم گرفتند با حمایت از جریان اخوانی در منطقه از سقوط حکومت‌های عرب منطقه حمایت کرده تا از این طریق دست برتر را در خاورمیانه عربی پیدا کنند. از آن زمان تا اواخر سال ۲۰۲۰، آنکارا به سیاست تهاجمی خود ادامه داد به گونه‌ای که اتحاد نانوشته‌ای میان امارات عربی متحده، عربستان سعودی، یونان، مصر و رژیم صهیونیستی برای مقابله با سیاست تهاجمی ترکیه ایجاد شد. این تهدید به اندازه‌ای بود که اتحادیه عرب تصمیم گرفت تا کمیته‌ای ویژه برای بررسی دخالت‌های ترکیه در کشورهای عربی همچون عراق، مصر و سوریه ایجاد کند. افزایش ترک‌ستیزی در جهان عرب، به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (به استثنا قطر) موجب تحول بزرگی همچون حمایت آنها از دولت قانونی بشار اسد در برابر تجاوهای آنکارا در مرزهای شرق و شمال شرق سوریه شد.

ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات قرار دارد و دولت اردوغان با کمترین میزان حمایت مردمی از زمان به قدرت رسیدن خود روبه‌رو است. بر همین اساس تیم سیاست خارجی این کشور تصمیم گرفته است برای جذب سرمایه‌های خارجی سطح تنش با کشورهای جهان را کاهش دهد. نقطه آغاز این سیاست کاهش تنش با همسایگان اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» اردوغان در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان نظامی ضمن تاکید بر حق ترکیه برای مداخله در مسائل و بحران‌های منطقه «غرب آسیا»، اما هدف نهایی آنکارا را ایجاد «کمربند صلح و همکاری» در محیط پیرامونی خود اعلام کرد. عادی‌سازی روابط آنکارا با عربستان سعودی، امارات، مصر و رژیم صهیونیستی نشان بارز سیاست «کاهش تنش» و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه است.

قدس؛ هسته تولید مشروعیت در جهان اسلام

در تاریخ طولانی منطقه خاورمیانه یکی از راه‌های کسب مشروعیت و محبوبیت در میان حکومت‌ها و ملل مسلمان توجه به قبله نخست مسلمانان یعنی شهر بیت‌المقدس بوده است. بر همین اساس بسیاری از حکام مسلمان به ویژه پس از اشغال این سرزمین توسط صهیونیست‌ها خود را حامی آرمان قدس و آزادی فلسطین نشان دادند.

در این مسیر برخی حکومت‌ها با نگاهی ایدئولوژیک و ایمانی به شکلی واقعی توان سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را برای آزادی بیت‌المقدس به کار می‌بندند اما برخی دیگر از دولت‌ها از این آرمان به نفع منافع گروهی یا جناحی خود سوء‌استفاده کرده و به بهره‌برداری سیاسی از این مساله بزرگ جهان اسلام می‌پردازند. به عبارت دیگر در نگاه این دولت‌ها هرگاه منافع ملی بر منافع اسلامی غلبه کند، آنها بی هیچ ملاحظه‌ای موضع خود را تغییر می‌دهند. برای فهم سیاست خارجی ترکیه در قبال مساله فلسطین، توجه به «لنز» فوق می‌تواند دید مناسب در خصوص فراز و فرودهای راهبرد این کشور در قبال مساله قدس دهد.

بهره سخن

ترکیه به عنوان شرقی‌ترین عضو پیمان نظامی ناتو و وارث آخرین امپراتوری اسلامی یعنی حکومت عثمانی، مجبور به پذیرش نقشی دوگانه در خاورمیانه عربی است. این کشور به عنوان حلقه وصل قاره اروپا به جهان اسلام همواره سعی کرده است ضمن حفظ روابط نظامی- امنیتی خود با طرف‌های بلوک عضو بلوک غرب به‌ویژه رژیم صهیونیستی، تبدیل به بازوی اجرایی پیمان آتلانتیک شمالی در منطقه اوراسیا شود. از سوی دیگر ترکیه به دلیل نفوذ تاریخی در منطقه شامات و آگاهی از جایگاه بالا بیت‌المقدس در میان مسلمانان سعی کرده است تا با حمایت سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای از گروه‌های فلسطینی خود را حامی ملت فلسطین نشان دهد و از این طریق جایگاه خود در جهان اسلام را ارتقا بخشد.

در چنین شرایطی آنکارا با توجه به منافع کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود تصمیم می‌گیرد در بازه‌های زمانی مختلف وزن رژیم صهیونیستی یا فلسطینی‌ها را در سیاست خارجی خود افزایش داده و به تامین حداکثری منافع ملی خود بپردازد. ترجمان این راهبرد به آن معنا است که در مساله فلسطین می‌توان همکاری تاکتیکی با آنکارا برای تحت فشار گذاشتن صهیونیست‌ها اتخاذ کرد اما ترکیه در سطح راهبردی وارد تنش با رژیم صهیونیستی نشده و به منافع این رژیم ضربه نخواهد زد.

* کارشناس مسائل منطقه

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 288360
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا