پهپاد «آرش ۲» را به طور مخصوص برای تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفته‌ایم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره پهپاد «آرش ۲» گفت که «این پهپاد را به طور مخصوص برای حیفا و تل‌آویو در نظر گرفته‌ایم. یعنی پرنده بی‌نظیری است که برای این کار ساخته شده است. امیر فرماندهی کل ارتش ساختاری را برای نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی تعریف کرده‌اند.» وی افزود: «پهپاد آرش ۲» نیز در این ساختار سازماندهی شده و ما هم در بحث تولید و هم به کارگیری آن دستی بر آتش داریم. این پهپاد وارد نیروی زمینی شده و در رزمایش‌های آتی از قابلیت‌های آن رونمایی خواهیم کرد. دیگر ویژگی این پهپاد، نقطه‌زن بودن آن است، یعنی دقیقا همان نقطه‌ای را که موشک فتح مورد اصابت قرار داد، توانست مورد اصابت قرار بدهد.» فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه پهپاد آرش ۲ قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی داشته و امکان بازیابی چندباره تا برخورد به هدف را دارد، تاکید کرد: «منتظر اوامر مطاع هستیم تا روزی دستور به کارگیری آن صادر شود.» او تاکید کرده که «ما امروز پهپادهایی با برد راهبردی در اختیار داریم و پهپادی با برد ۲ هزار کیلومتری نیز داریم. البته پهپادهایی نیز با بردهای پایین‌تر در سازمان رزم خود داریم.»

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر بر سر مذاکرات احیای برجام و برنامه هسته‌ای، بین رژیم صهیونیستی و ایران جدال لفظی در جریان است. در این رابطه مقامات اسراییلی چندین مرتبه تهدید کرده‌‌اند که تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود خواهند کرد؛ در مقابل نیز مقامات ایران تاکید دارند اگر رژیم صهیونیستی چنین کند، شهرهای اسراییل را مورد هدف قرار می‌دهند.یکی از نگرانی‌های کشورهای غربی، توسعه پهپادی و موشکی از سوی ایران است. چندی پیش بود که برخی رسانه‌ها گزارش دادند روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، صدها فروند پهپاد از ایران خریداری کرده است که البته حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با رد این ادعاها گفت که «تهران از هر گامی که به تشدید درگیری‌ها در اوکراین بینجامد، خودداری می‌کند. ایران به هیچ‌کدام از طرفین دخیل در جنگ اوکراین کمک نمی‌کند؛ چراکه مطمئن است که این جنگ باید به پایان برسد.» اما با این وجود مقامات آمریکایی همچنان با اطمینان از فروش پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت می‌کردند.زمستان گذشته بود که خبرگزاری‌ها از وقوع حادثه آتش‌سوزی در یکی از مقرهای سپاه در کرمانشاه خبر دادند و پس از آن سپاه کرمانشاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه «در محل نگهداری روغن موتور و مواد قابل اشتعال در یکی از مقرهای سپاه» رخ داده است. همزمان رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند که محل مورد بحث، یکی از مقرهای پهپادی سپاه بوده است.

خبرگزاری صداوسیما هم در مصاحبه با یک «کارشناس مسائل بین‌الملل» از قول او نوشت: «رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر با استفاده از ضعف دولت عراق و با حضور در منطقه کردستان عراق و ایجاد یک پایگاه آموزشی و تروریستی تلاش کرده است عملیات متعددی را علیه منافع امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران انجام دهد که مورد اخیر آن عملیات پهپادی علیه یکی از مراکز سپاه در کرمانشاه بود.» مدتی بعد خبر از حمله موشکی سپاه به منطقه‌ای در اقلیم کردستان عراق منتشر شد که سپاه اعلام کرد این حملات علیه یکی از مقرهای موساد که در اقلیم کردستان مستقر است بوده. سخنگوی سپاه هم در واکنش به این موضوع، حمله به مقر سپاه در کرمانشاه را تایید و تاکید کرد که این حمله در واکنش به آن حمله بوده است: «این حق طبیعی است که هر مقری که از آن هر حمله‌ای که امنیت ایران را هدف قرار دهد، تخریب کنیم و این یک خط قرمز است. صهیونیست‌ها خودشان اعلام کردند پهپادهایشان که به فراز پایگاهی در کرمانشاه آمدند از مقرهایشان در اربیل به پرواز درآمده بودند.»

گفته می‌شود پهپاد آرش ۲ که از آن به عنوان سلاح اختصاصی برای «حیفا» و «تل‌آویو» یادشده، بردی حدود ۲ هزار کیلومتر دارد و انتحاری است. برد ۲ هزار کیلومتری در رسانه‌ها، همواره اسم رمز تهدید رژیم صهیونیستی بوده است. این پهپاد نخستین‌بار در رزمایش پهپادی بزرگ ارتش در سال ۱۳۹۹ مورد استفاده قرار گرفت. از «آرش» به عنوان نسخه انتحاری پهپادهای خانواده «کیان» یاد می‌شود. دی‌ماه ۱۳۹۹ این پهپاد برای نخستین‌بار در یک رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و از سواحل مکران به سمت سمنان شلیک شد و به نوشته «تسنیم» پس از طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتری، به هدف مدنظر برخورد کرد. در این رزمایش پهپاد آرش برای اولین بار از محفظه قابل حمل پرتاب شد. یکی از ویژگی‌های «آرش» قابل حمل بودن آن است؛ به این معنی که این پهپاد را می‌توان با استفاده از خودروهای باری معمولی جابه‌جا و از هر نقطه‌ای پرتاب کرد. «آرش» غیراز خصوصیت تهاجمی‌اش، قابلیت سرکوب پدافند هوایی را هم دارد که همین نکته وجه تمایز «آرش» از «کیان» است.

گفته می‌شود در این پهپاد «سیستم‌های دریافت‌کننده امواج راداری نصب شده و می‌تواند با ایجاد حالت آشیانه‌یاب راداری، هدف را کشف و به آن حمله کند.» به نوشته خبرگزاری «ایران‌پرس»، طول این پهپاد «تقریبا ۵/۴ متر و طول بال‌های آن نیز حدود ۵/۳ تا ۴ متر است و دهانه بال این پهپاد به گونه‌ای طراحی شده که برای پرواز در سرعت‌های مادون صوت مناسب باشد.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 289000
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا