پیشتازی معاملات اوراق بدهی در رقابت با سهام/جنگ نابرابر

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روند حاکی از آن است که در شرایط فعلی، بازار بدهی به عنوان بازاری ریسک گریز از جذابیت بیشتری نسبت به بازار سهام و دارایی‌های ریسکی برخوردار شده است. این شرایط کفه ترازوی سرمایه‌گذاری را به نفع بازارهای پول، مسکن و بدهی سنگین خواهد کرد و سهم تولید از سبد سرمایه‌گذاری افراد را به حداقل ممکن می‌رساند که نتیجه آن خواب سرمایه‌ها در بازارهای غیرمولد است.

در حالی که هر روز مقادیر بسیار زیادی اوراق بدهی در بازار سرمایه عرضه می‌شود، معاملات سهام در رکودی‌ترین شرایط ممکن قرار گرفته است.

طی هفته‌های گذشته روند معاملات بازار سرمایه وخیم‌تر هم شده و ارز معاملات خرد به طور روزانه کاهش محسوسی داشته است؛ به نحوی که ثبت معاملات خرد دو هزار میلیارد تومانی و حفظ این کانال، برای فعالان بازار پیروزی محسوب می‌شود! حال آنکه به گفته کارشناسان، بازار سهام نیازمند معاملات پایدار در کانال‌های ۱۰ هزار میلیارد تومانی و بالاتر است تا بتوان به خروج بورس از رکود امیدوار شد. روز گذشته هم وضعیت بازار سرمایه تعریفی نداشت و حرکت ناهمسوی شاخص کل بورس و شاخص کل با معیار هم‌وزن همچنان ادامه یافت؛ به نحوی که شاخص کل بورس با هزار و ۲۱۹ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۰۸ هزار واحد ایستاد، اما شاخص کل با معیار هم‌وزن با رشد ۴۰۰ واحدی به رقم ۳۷۸ هزار و ۹۹۴ واحد رسید. در این بازار ۲۲۱ هزار معامله به ارزش ۲۹ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال انجام شد. نماد شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم روز گذشته با رشد مواجه شد، اما صعود این شاخص تنها اندکی بیشتر از یک واحد بود و در رقم ۱۷ هزار و ۸۵۴ واحد ایستاد. در این بازار ۱۶۷ هزار معامله انجام شد که ۱۵۳ هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال ارزش داشت. نماد شرکت‌های پلیمر آریاساسول، پالایش نفت لاوان و بهمن دیزل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز، داروسازی دانا و سنگ‌آهن گهرزمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

فشار اوراق بدهی بر سهام

بررسی آمار معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته نشان می‌دهد که طی بازه مورد نظر، اوراق بدهی سهم ۶۱ درصدی را از ارزش کل معاملات بازار به خود اختصاص داده‌اند. در این هفته، بیشترین رقم معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به روز دوشنبه اختصاص داشته است که رقمی بیش از ۱۳۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان را ثبت کرده است که سهم ۹۷ درصدی از کل معاملات بازار سرمایه داشته است. این در حالی است که در همین روز، ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم به سختی به دو هزار و ۲۵ میلیارد تومان رسید. نکته دیگر اینکه ارزش معاملات اوراق بدهی در اولین روز کاری هفته هم، ۶۶ درصد از معاملات بازار را شامل می‌‌شد و روز یکشنبه هم سهم اوراق از معاملات بازار سرمایه ۳۸ درصد بوده است.
در روز سه‌شنبه ارزش معاملات اوراق کاهش یافت و ۴۴ درصد از معاملات بازار ثانویه را شامل شد. در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق به ۱۸ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان رسید که ۷۷ درصد از معاملات بازار را شامل شد. این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در این روز به یک هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان رسید که یکی از بدترین رکوردهای بازار سرمایه بوده است. در حالی که طی هفته اخیر میانگین روزانه ارزش معاملات خرد هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفته پیشین افت ۱۲ درصدی را ثبت کرده است.

وضعیت صندوق‌های با درآمد ثابت

بررسی‌ها حاکی از آن است که طی هفته گذشته همچنین در مجموع ۵۲ میلیارد تومان از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شده است.
در این هفته روزهای شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه به ترتیب ۲۳۵، ۷ و ۶ میلیارد تومان از این صندوق‌ها خارج شده است. با این حال اما روز دوشنبه ۴۵ میلیارد تومان و روز چهارشنبه نیز ۱۵۱ میلیارد تومان به این صندوق‌ها پول وارد شده است. به نظر می‌رسد وضعیت ورود و خروج پول و رونق بازار درآمد ثابت‌ها شرایط بهتری را نسبت به بازار اوراق سهام تجربه می‌کند.

کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند در صورتی که ابهامات فزاینده سیاسی و اقتصادی پایان نیابند و دولت درباره رویکردهای خود در قبال بخش‌های تولید و تجارت شفاف‌سازی نکند، بازار سرمایه همچنان با چالش جدی سرمایه‌گذاری روبه‌رو خواهد بود. در همین حال بازار سرمایه اکنون با ریسک بودجه نیز مواجه شده و در دور دیگری از رکود فرو رفته است. بر این اساس در صورتی که این ابهامات تداوم یابند، بازار سرمایه به سرعت رقابت را به دیگر بازارها به ویژه بازارهای کم‌ریسک و تضمینی همچون بازار بدهی واگذار می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 297283
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا