استقلال بخش خصوصی پیش‌شرط توسعه اکتشاف

به گزارش جهان صنعت نیوز: به تازگی وجیه‌الله جعفری مطرح کرده است که اگر در اکتشاف بتوانیم به یک ماده معدنی خوب در استان‌ها برسیم زنجیره را تا آخر می‌توانیم انجام دهیم. این مقام مسوول در این خصوص تصریح کرده که در زمینه اکتشاف هیچ محدودیت مالی ایجاد نخواهد شد.

اما مساله این است که این حوزه در آن حدی که انتظار می‌رود نتوانسته توسعه پیدا کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که کارشناسان به آن باور دارند این است که بخش خصوصی و مشاوران معدنی نتوانسته‌اند به درستی رشد کنند.

در این خصوص معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به «جهان‌صنعت» گفت: بحث اکتشاف در کشور قدمت چندهزار ساله دارد و با توجه به پیشرفت کشور این موضوع هم پیش رفته است؛ صرف نظر از اینکه برخی مناطق استعداد بیشتری و برخی هم پتانسیل کمتری دارند.

محمدباقر دری تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در امر اکتشاف هیچ تفاوتی بین استان‌ها قایل نشده و تلاش کرده که این موضوع را پیش ببرد. ما به عنوان سازمان متخصص در این حوزه همان‌طور که نقشه تهران را بررسی کرده‌ایم، تلاش داشته‌ایم تا نقشه کردستان را هم تهیه کنیم. امروز هم موضوعی تحت عنوان طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف پیش‌رو داریم که با همکاری سازمان‌های مختلف آن را پیش می‌بریم.

استان‌های پراستعداد

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به تفاوت استان‌های کشور گفت: همه نقاط کشور زمینه اکتشاف دارد و هیچ جای ایران را نمی‌شود خالی از استعداد معدنی دانست. حال برخی استعداد کانسار فلزی دارند و برخی هم غیرفلزی. به طور مثال کرمان جزو بااستعدادترین‌هاست یا لرستان بخش جنوبی‌اش‌ استعداد فلزی کمتری دارد و بیشتر در سیطره غیرفلزی‌هاست. به هر حال معدن یکی از شاخه‌هایی است که به توسعه کمک می‌کند و موجب ایجاد امنیت، تولید، اشتغال و اشتغال پایدار و… می‌شود.

دری در پاسخ به این پرسش که بخش اکتشاف چقدر به سرمایه‌گذاری نیاز دارد،‌ گفت: برخی از کارها را بخش خصوصی می‌تواند انجام بدهد و در برخی دیگر ناتوان از ورود است. در این بین مطرح می‌شود که اطلاعات پایه را دولت تولید کند که هزینه بیشتری دارد که شامل تهیه نقشه زمین‌شناسی حداقل با مقیاس یک پنجاه هزارم، ‌ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی و… است .

او ادامه داد: به هر حال اگر بخواهیم در کشوری به این وسعت کار آنالیز انجام دهیم زمانبر و هزینه‌بر است. در حال حاضر در این مقیاس به ازای هر کیلومتر مربع یک نمونه گرفته می‌شود که آنالیز آن مبلغ بالایی را شامل می‌شود که در برگیرنده برداشت نمونه، ‌کار صحرایی و نقشه ژئوشیمی و… است. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره این پرسش که بزرگ‌ترین ضعف اکتشاف چیست، گفت: به آن سرعتی که مد نظر داشتیم، بخش خصوصی و مشاوران معدنی رشد نکرده‌اند.

دری با اشاره به شرکت‌های توانمند در عرصه اکتشاف تصریح کرد: به هر حال کار اکتشاف به نوعی فراز و فرود دارد. گاهی دولت از آنها حمایت کرده و گاه حمایت نکرده است. به باور بنده این چند سال حمایت از بخش خصوصی در حوزه اکتشاف به اندازه کافی صورت نگرفته است.

او خاطرنشان کرد: با اینکه کشور بزرگی داریم اما بخش خصوصی آن توان لازم را ندارد. این در حالی است که اگر در بخش خصوصی توانمندی داشته باشیم و دولت از آن حمایت کند، همه از این شرایط بهره‌مند می‌شوند. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به موانع ایجادشده برای بخش خصوصی گفت: به طور مثال بارها شاهد بوده‌ایم که بخش خصوصی در منطقه‌ای کار اکتشاف انجام داده اما از ‌ارگان‌های مختلف دولتی مورد بازخواست قرار گرفته و در نهایت مانع ادامه کارش شده‌اند. درنتیجه بخش خصوصی از سرمایه‌ای که گذاشته پشیمان می‌شود.

هیچ محدودیت مالی در اکتشاف ایجاد نمی‌شود

در این خصوص به تازگی وجیه‌الله جعفری با اشاره به پتانسیل استان‌های کشور تصریح کرده که در برخی استان‌ها شاهد نعمتی هستیم که خداوند متناسب با شرایط استان یا کشور داده و ما هم باید متناسب با آن حرکت کنیم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران به طور مثال گفت: لرستان را نمی‌شود جزو استان‌های فلزی تلقی کرد. جزو استان‌هایی است که می‌شود در زمینه آهک روی آن کار کرد. جعفری با اشاره به کارخانه آهک هیدراته پلدختر افزود: تلاش بر این است که سه یا شش ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی اظهار کرد: آنجا زمینی گرفته شده و در راستای برق آن تفاهم و قول داده شده تا پایان آذر تمام شود. در زمینه گاز قرارداد آن بسته شده که باید مقداری سرعت بخشیده و مشکل آب آن باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران تصریح کرد: در لرستان جای اکتشاف وجود دارد. در بحث اکتشاف هم هیچ محدودیت مالی ایجاد نمی‌شود قطعا هر میزان سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گیرد تامین مالی می‌شود. او تصریح کرد: نگاه سازمان توسعه به دنبال این است که در مناطقی که کمتر توسعه‌یافته و به‌نوعی پتانسیل دارند، کار شود. در حوزه مرزی در سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی، کردستان، لرستان و استان‌هایی که مشابه استان‌های جنوب کرمان هستند سعی شده سازمان تمرکز کند.

جعفری اضافه کرد: در بخشی از استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد و بعضی از استان‌های دیگر این مهم شروع شده است. در صورتی که قبلا شاید کمتر این نگاه وجود داشت. به هر حال آنچه که پایه حرکت ما بوده وضعیت ماده معدنی و پتانسیل ماده معدنی است.

چندی پیش هم سیدرضا فاطمی‌امین گفته بود: متاسفانه در سال‌های گذشته به اندازه کافی اکتشاف نکرده‌ایم، اما از مهرماه سال گذشته یک کار ویژه‌ای در این خصوص آغاز شده که به واسطه آن مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ در بسیاری از مناطق کار اکتشاف با جدیت انجام شود. در این خصوص اکتشاف در استان خراسان جنوبی آغاز و کامل شده و در حال حاضر در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی پروژه‌های اکتشاف فعالند و ما کار را به سرعت توسعه خواهیم داد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 297625
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا