توافقی دریایی با دستاوردهای اقتصادی

به گزارش جهان صنعت نیوز: با توجه به اینکه لبنان و اسراییل فاقد روابط دیپلماتیک هستند، روند امضای این قرارداد در شهر ناقوره لبنان‌، بدون مراسم رسمی برگزار شد و نمایندگان آمریکا و سازمان ملل نیز در آن حضور داشتند.

در این میان یائیر لاپید نخست‌وزیر اسراییل این توافق را یک دستاورد اقتصادی و دیپلماتیک عنوان و تاکید کرده است که چنین اقدامی باعث افزایش امنیت اسراییل و آزادی عملش در قبال حزب‌الله خواهد شد. از سوی دیگر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که تمامی مذاکرات غیرمستقیم بوده، موضوع عادی‌سازی روابط میان دو طرف منتفی است. به گفته نصرالله این توافق یک پیروزی بزرگ برای لبنان است.

در واقع این توافق که با میانجیگری آمریکا به امضا رسیده است، به گفته برخی از ناظران به موضوع اکتشاف انرژی و منابع دریایی مرتبط می‌شود. به همین خاطر است هر چند لبنانی‌ها تاکید دارند که این یک توافق فنی است اما به گفته میشل عون رییس‌جمهوری لبنان تعیین حدود مرزی با اسراییل می‌تواند از جنگ جلوگیری ‌کند.

بنا بر گزارشی که خبرگزاری رویترز در این خصوص منتشر کرده است، توافق دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، می‌تواند یک نقطه عطف برای هر دو طرف باشد. از یک سو تا چند روز دیگر دوران ریاست‌جمهوری میشل عون به پایان می‌رسد و از آنجا که لبنان برای تعیین رییس‌جمهوری جدید دچار بن‌بست سیاسی است، این موضوع می‌تواند به عنوان دستاوردی مهم در دوران ۶ ساله ریاست‌جمهوری عون تلقی شود.

از طرف دیگر قرار است روز دوشنبه نیز انتخابات پارلمانی در اسراییل برای پنجمین بار در کمتر از ۴ سال برگزار شود. به همین دلیل از آنجا که رژیم صهیونیستی مدعی است که این توافق می‌تواند یک امکان بالقوه برای ادامه درگیری‌ها با لبنان را برطرف کند، چنین مساله‌ای می‌تواند برای حزب حاکم و یائیر لاپید یک دستاورد قابل ملاحظه تلقی شود.

بنا بر گزارشی که خبرگزاری رویترز در این خصوص منتشر کرده‌، هر چند که لبنان اکنون درگیر مشکلات حاد اقتصادی است، اما بحث اکتشافات فراساحلی که ذیل این توافق مطرح شده، احتمالا می‌تواند روی خاموشی‌های فلج‌کننده این کشور تاثیر مثبت داشته باشد. از سوی دیگر از آنجا که در مناطق فراساحلی شرق مدیترانه اکتشافات بزرگی طی دهه گذشته صورت گرفته، اکنون با توجه به جنگ اوکراین، موضوع صادرات گاز به اروپا و درآمدهای حاصل از آن برای لبنانی‌ها قابل توجه خواهد بود.

جزئیات توافق دریایی

همان‌طور که اشاره شد این توافق شامل به رسمیت شناختن اسراییل و به معنای توافق صلح نیست. در این توافق مرز دریایی برای نخستین بار در امتداد خط مرزی ۲۳ تعیین می‌شود. همچنین در این توافق صحبتی از مرزهای زمینی که سال‌هاست مورد مناقشه دو طرف است مطرح نمی‌شود.

بنا بر گزارشی که الجزیره در این خصوص منتشر کرده است، مطابق این توافق، اسراییل حق کامل اکتشاف در میدان گازی را دریافت می‌کند؛ میدانی که تخمین زده می‌شود ذخایر گاز طبیعی آن ۶۸ میلیارد مترمکعب باشد. از طرف دیگر لبنان هم حقوق کامل در میدان قانا را دریافت کرده و قرار است طی توافقی دوجانبه با شرکت فرانسوی توتال، بخشی از میدان فراساحلی را نیز مورد اکتشاف قرار دهد و سهمی از درآمدش را نیز به اسراییل بدهد. از سوی دیگر قرار است لبنان ۱۷ درصد از سود حاصل از استخراج میدان گازی صیدا را نیز به رژیم صهیونیستی بدهد.

به گفته تحلیلگران، همان‌طور که مقامات لبنانی هم اشاره کرده‌اند، این توافق بعید است که بیروت را در مسیر عادی‌سازی روابط با اسراییل قرار دهد. به گفته هیج علی تحلیلگر بخش خاورمیانه موسسه کارنگی در بیروت، این یک توافق خاکستری است و مستلزم به رسمیت شناختن اسراییل نیست. در واقع چنین توافقی به هر دو طرف امکان بهره‌برداری از منابع گازی را می‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 298909
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا