رقم‌های خسارت فیلترینگ کارشناسی‌ شده نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست هم‌اندیشی مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور، با اشاره به نگرانی‌های موجود در خصوص آسیب دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: «‌برای ما حتی یک کسب‌وکار هم که از تصمیمات امنیتی این روزها متأثر شده باشد مهم است اما رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست و لازم است که نهادهای ذی‌ربط ارزیابی دقیقی از این مساله ارائه دهند.»

او با اشاره به بسته حمایتی مصوب‌شده در کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور اظهار داشت: وزارت ارتباطات حامی کسب‌وکارهای اینترنتی است و با پیگیری این وزارتخانه، یک سبد حمایتی متنوع برای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی به تصویب دولت رسیده است که جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد. این در حالی است که وزیر اقتصاد وعده داده بود که سه‌شنبه هفته گذشته از این بسته حمایتی رونمایی شود و قرار بود این موضوع در گفت‌وگوی خبری تلویزیون اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد.

مشخص نیست منظور وزیر ارتباطات از نهادهای ذی‌ربط چه دستگاه‌هایی است چرا که دستگاه‌های مرتبط مانند اتاق تهران، ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و… نتایج بررسی‌های کارشناسانه خود درباره اثرات قطع اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتساپ بر کسب‌وکارها را اعلام کردند و بخش خصوصی نیز برخی گزارش‌ها را در این مورد منتشر کرده است. به طور مثال رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به محدود شدن دسترسی به اینترنت طی یک ماه اخیر گفت که طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۳۵هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد شده است. به گفته زارع‌پور با توجه به محدودیت دسترسی به برخی پلتفرم‌های خارجی که با تصمیم مراجع امنیتی اعمال شده است، آنها تمام تلاش‌شان را صرف فراهم کردن بستر لازم برای برقراری ارتباطات آحاد مردم و تسهیل کسب‌وکار آنان در فضای مجازی کرده‌اند. به باور او نتیجه آن نیز ارائه پایدار خدمات توسط پلتفرم‌های ایرانی بوده است به‌گونه‌ای که هیچ سرویس داخلی در این مدت قطع یا مختل نشد. او با بیان اینکه در این مدت تلاش‌های زیادی برای تقویت و حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی صورت گرفته است، گفت: «‌سیاست وزارت ارتباطات این است که پلتفرم‌های داخلی به حدی از کیفیت و قابلیت برسند که حتی در صورت باز شدن پلتفرم‌های خارجی، بتوانند با آنها رقابت کنند و توجه کاربران را به خود جلب کنند.» اگرچه وزیر ارتباطات مدعی است که هیچ سرویس داخلی در این مدت مختل نشده اما تجربه‌های کاربری و گزارش‌های رسمی، موضوع دیگری را بیان می‌کنند. «ابردراک» ۱۹مهرماه با انتشار گزارشی درباره اینترنت کشور اعلام کرد روش فیلترینگ مورد استفاده در ماه اخیر بر سایر سرویس‌ها و وبسایت‌ها تاثیر منفی گذاشته و دسترسی کاربران را با اختلال مواجه کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 299675
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا