بازگشت برزیل به دوران طلایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این تقابل میان راست افراطی و چپ در حالی صورت گرفت که بولسونارو به عنوان رییس‌جمهوری فعلی توانست ۱/۴۹ درصد آرا را از آن خود کند؛ وی به ترامپ آمریکای لاتین مشهور شده و مواضع و دیدگاه‌هایش در طول دوران ریاست‌جمهوری قابل تامل و بسیار واکنش‌‌برانگیز بود.

به گفته کارشناسان این انتخابات یکی از مهم‌ترین و در عین حال دوقطبی‌ترین انتخابات این کشور بود. در واقع نتایج انتخابات نشان داد که برزیل با یک چرخش معنادار از این پس شاهد تغییر جهت‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی خواهد بود. این امر از آنجا اهمیت دارد که برزیل به عنوان یکی از اعضای مهم بریکس، قدرت سیاسی و اقتصادی تاثیرگذاری در منطقه آمریکای لاتین را داراست.

  •  عضویت موثر برزیل در گروه بریکس، می‌تواند زمینه‌ساز عضویت ایران در بریکس پلاس با جلب نظر این کشور شود

در این راستا، لولا داسیلوا که با کسب بیش از ۹/۵۰ درصد پیروز انتخابات برزیل شد، این روز را مهم‌ترین روز زندگی خود دانست. او که حالا رییس‌جمهوری یکی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور دنیاست، پس از یک ماه کارزار فشرده انتخاباتی، تمام نگاه‌ها را خود معطوف کرده است؛ زیرا همان‌طور که عنوان شد برزیل به عنوان پهناورترین کشور آمریکای لاتین، همواره تحولات سیاسی و اقتصادی‌اش مورد توجه جامعه جهانی بوده و در عین حال از تاثیرگذاری قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است. به همین دلیل حالا رسانه‌ها و کارشناسان از این به بعد در انتظارند تا ببینند آیا داسیلوا می‌تواند موفقیت‌های چشمگیر دوران ریاست‌جمهوری قبلی خود را تکرار کند یا خیر؟

در واقع سرنوشت و بازگشت مجدد داسیلوا به صحنه قدرت، یک ماجرای تراژیک است. او در حالی در سال ۲۰۱۰ از ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد که محبوبیت زیادی داشت. اما به اتهام رشوه کارکنان دولتی محکوم شد و در سال ۲۰۱۸ به زندان افتاد. با این حال پس از یک سال و نیم زندان با حکم دادگاه عالی برزیل از زندان آزاد شد و حالا نیز در یک انتخابات نزدیک توانست رقیب سرسخت خود یعنی ژائر بولسونارو را شکست دهد.

  •  احتمال این می‌رود که موج چپ جدید که از آن به عنوان موج صورتی در آمریکای لاتین یاد می‌شود، توسط برزیل و شخص داسیلوا رهبری شود

او که حالا سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند در سخنرانی پس از پیروزی تاکید کرد که برزیل به جامعه بین‌المللی بازگشته و دیگر نمی‌خواهد مطرود باشد. از سوی دیگر واکنش بولسونارو به این شکست نیز در نوع خود جالب است. او به عنوان رییس‌جمهوری یک دوره‌ای برزیل، از حمایت گسترده محافظه‌کاران و گروه‌های مذهبی برخوردار بود. به همین دلیل و با توجه به مواضع افراطی وی به نظر می‌رسید که به آسانی تن به قبول شکست ندهد. اما بولسونارو پس از اعلام نتایج انتخابات سکوت کرد و تنها به ذکر این نکته که دو برزیل وجود ندارد و ما یک کشور و یک ملت هستیم اکتفا کرده است.

بازگشت به دوران طلایی

در همین رابطه دکتر نازنین صنعتکار، کارشناس مسائل آمریکای لاتین و پژوهشگر اندیشکده ایران-یوریکا در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص روند انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل و پیروزی لولا داسیلوا بر ژائر بولسونارو، توضیح می‌دهد: انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در دور اول که مهر ماه برگزار شد با توجه به اینکه هیچ‌کدام از نامزدها موفق به کسب اکثریت آرا نشدند به دور دوم کشیده شد. در دور دوم انتخابات که ۸ آبان برگزار شد، سرانجام لولا داسیلوا از حزب کارگر پیروز دور دوم و نهایی انتخابات شد. داسیلوا سیاستمدار باسابقه‌ای است که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ نیز برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود. دوره ریاست‌جمهوری وی که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ طول کشید، دوران طلایی برزیل محسوب می‌شود؛ به طوری که او توانست برزیل را به عنوان یک اقتصاد نوظهور جهانی معرفی کند.

برای بررسی پیروزی داسیلوا از حزب کارگر، با وجود سابقه اتهاماتی که در شرکت پترو براست به ایشان وارد بود، می‌توان چند نکته را مدنظر قرار داد. نخست اینکه با وجود فاصله نزدیک میان نفر پیروز و بازنده این انتخابات از مهرماه تاکنون، باید به قدرت ائتلاف‌سازی داسیلوا توجه کرد. وی توانست در این مدت، علاوه بر احزاب چپ، احزاب میانه‌رو و حتی برخی از راست‌گراها را نیز با خود همصدا کند. این امر یک نقطه قوت برای داسیلوا بود که توانست اختلاف کم آرا را به نفع خود تمام کند. از سوی دیگر رویا یا نوستالژی مردم برزیل برای بازگشت به دوران طلایی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ نیز در پیروزی آقای داسیلوا نقش اساسی ایفا کرد. به خصوص اینکه بولسونارو در دوران ریاست‌جمهوری خود یکسری اقداماتی را به خصوص در حوزه سلامت انجام داد که سبب کاهش محبوبیت وی شد. در واقع سیاست اشتباه وی در حوزه سلامت باعث شد تا حدود ۷۰۰ هزار برزیلی به واسطه کرونا جان خود را از دست بدهند. علاوه بر این داسیلوا در یک اقدام قابل تامل توانست رای مسیحیان اوانجلیست را جلب کند. این گروه با توجه به دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌اش، قاعدتا باید به نفع بولسونارو آرای خود را به صندوق می‌انداخت، اما با توجه به مساله چالشی سقط جنین در برزیل و اینکه داسیلوا چنین موضوعی را به کنگره ارجاع داده و قول عدم محدودیت در آزادی‌های مذهبی را نیز داده بود، توانست رای این گروه محافظه‌کار را نیز به خود جلب کند.

  •  نوستالژی مردم برزیل برای بازگشت به دوران طلایی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ نیز در پیروزی آقای داسیلوا نقش اساسی ایفا کرد

در واقع چهار عامل ائتلاف‌سازی، نوستالژی بازگشت به دوران طلایی، کسب رای مسیحیان اوانجلیست و نیز مسائل زیست‌محیطی از جمله موارد تاثیرگذار چرخش برزیل از راست‌گرایی به سمت چپ‌گرایی بود. ما شاهد بودیم سیاست‌های اشتباهی که بولسونارو در دوران ریاست‌جمهوری خود در خصوص محیط‌زیست و تخریب جنگل‌های آمازون اتخاذ کرد، برای مردم برزیل دغدغه‌ای مهم شده بود که در نهایت به نقطه ضعف وی در انتخابات اخیر تبدیل شد.

آمریکای لاتین روی موج چپ

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به نتیجه انتخابات برزیل در آینده چه افقی برای این کشور متصور بوده و آثار آن در روابط میان ایران و برزیل چگونه رقم خواهد خورد؟ می‌افزاید: پیروزی آقای داسیلوا در انتخابات در چند سطح تاثیرگذار خواهد بود. نخست اینکه در داخل برزیل و با توجه به شعارهایی که وی مطرح کرده، بحث توسعه‌گرایی، عدالت اجتماعی، مبارزه با فقر و تاکید بیشتر بر خدمات عمومی را شاهد خواهیم بود. چراکه این متغیرها، جزئی از سیاست‌های اصلی داسیلوا محسوب شده و ما در دوره‌های قبل نیز پیروی از این موارد را شاهد بودیم.

در سطح منطقه آمریکای لاتین نیز ما مطمئنا شاهد همگرایی بیشتر با کشورهای منطقه خواهیم بود. به خصوص اینکه اکنون و از سال ۲۰۱۸ نتایج انتخابات منطقه نشان می‌دهد که آمریکای جنوبی به چپ‌گرایی متمایل شده و همین موضوع می‌تواند باعث همگرایی بیشتر میان برزیل و کشورهای منطقه شود. حتی احتمال این می‌رود که موج چپ جدید که از آن به عنوان موج صورتی در آمریکای لاتین یاد می‌شود، توسط برزیل و شخص داسیلوا رهبری شود.

در سطح بین‌المللی نیز پیش‌بینی می‌شود که داسیلوا روابط خود را با کشورهای خاورمیانه، آفریقا و اعضای بریکس بهبود ببخشد. در خصوص روابط دو‌جانبه ایران و برزیل نیز تاثیر پیروزی داسیلوا را می‌توان در دو سطح مورد بررسی قرار داد. نخست اینکه روی کار آمدن داسیلوا می‌تواند زمینه‌ساز تقویت روابط اقتصادی میان ایران و برزیل شود. عمدتا نوع روابط ما با برزیل به صورت اقتصادی تعریف شده و تحولات جدید در این کشور می‌تواند زمینه تبادلات پتروشیمی ایران با محصولات دامی و کشاورزی و نیز تهاتر کالا را تقویت کند. در سطح سیاسی نیز عضویت موثر برزیل در گروه بریکس، می‌تواند زمینه‌ساز عضویت ایران در بریکس پلاس با جلب نظر این کشور شود.

البته این موضوع را نیز در روابط دوجانبه میان ایران و برزیل باید مد نظر داشت که بحث تامین از سوی ایران و همچنین هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل و نیز عدم وجود شناخت و حضور بخش اقتصادی ایران در برزیل از جمله نقاط ضعف روابط اقتصادی میان دو کشور محسوب می‌شود. در واقع هر چند که با روی کار آمدن داسیلوا زمینه برای تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی میان ایران و برزیل فراهم‌ می‌شود، اما ترجیح ایران به شرکای سنتی اقتصادی هم می‌تواند از جمله موارد کاهنده در تقویت روابط میان دو کشور باشد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 299940
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا