راه تا محکومیت ایران در مساله جنگ اوکراین بسیار است

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولت‌های غربی همواره مواضع منفی در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند؛ در دولت‌ها ابراز مخالفت با ایران، در افکار عمومی آنها زمینه‌ای ایجاد می‌کند و افکار عمومی نیز متقابلا از موضع سیاستمداران خود تاثیر می‌گیرند. در این میان رسانه‌ها نیز در رابطه با آنچه در ایران می‌گذرد، فعال‌تر از سابق شده‌اند. در مجموع شرایطی شکل گرفته که امکان کار با ایران برای دولت‌های غربی، حداقل به صورت علنی، دشوار شده است.

احمدی درخصوص سیاست عمومی اروپا و آمریکا در مورد مساله برجام گفت: فکر می‌کنم آمریکا و اروپا همچنان ترجیح می‌دهند که برجام احیا شود، ولی از چند ماه پیش به دلیل برگزاری انتخابات کنگره آمریکا که تا ۸ نوامبر نیز ادامه دارد، مذاکرات به حال تعلیق بوده است. دلیل دیگر نیز اختلاف‌نظرات باقی مانده بر سر چند مورد است. همچنین ادامه مذاکرات در آستانه کنگره، به نفع دولت بایدن و دموکرات‌ها نبود؛ متاسفانه در افکار عمومی آمریکا، کار با ایران هیچ ‌وجهه مثبت و ارزش‌افزوده‌ای برای کاندیدا‌های رقیب ندارد. به همین دلیل همگی سعی می‌کنند که برای رای آوردن تا حد امکان از ایران فاصله بگیرند و خود را بیشتر مخالف با ایران نشان دهند.

وی ادامه داد: از آنجا که موقعیت دولت بایدن و دموکرات‌ها نسبت به چندین ماه گذشته بهتر شده است، تمایلی به ریسک کردن ندارند. منتها جدا از به تعلیق در آمدن مذاکرات برجام، سیاست کلی آنها مذاکره با ایران و به سرانجام رساندن برجام است؛ هرچند این موضوع در شرایط متفاوتی انجام خواهد شد یعنی به احتمال زیاد دولت بایدن سیاست فرع بر اصل برجام که در زمان اوباما با عنوان توافق برجام و در زمان بایدن احیای برجام ادامه یافت، کنار می‌گذارد. با توجه به جو و شرایطی که شکل گرفته، بیشتر محتمل است آنها ضمن فشار بر ایران مذاکرات را ادامه دهند و دو مسیر را به طور همزمان طی کنند؛ یکی مسیر فشار بر ایران و دیگری مسیر مذاکره با ایران.

احمدی در ادامه با بیان اینکه «شاید به طور کلی محکوم شدن ایران در مساله جنگ اوکراین، مطرح نباشد» توضیح داد: در نهایت محکوم شدن ایران در قضیه اوکراین باید توسط شورای امنیت انجام شود که در این صورت ایران وتوی روسیه را دارد و خیلی بعید است که قطعنامه‌ای علیه ایران شکل گیرد. بحثی که امروز مطرح است، این است که آیا دبیرخانه سازمان ملل در مورد اینکه پهپادها برای ایران است یا خیر، باید تحقیق کند یا خیر؟ چراکه روسیه، ایرانی بودن پهپاد‌ها را تکذیب و اعلام کرده پهپاد‌ها متعلق به روسیه هستند. در این شرایط که روسیه در حال تکذیب کردن است، یک هیات حقیقت‌یاب باید به اوکراین برود که غربی‌ها اصرار دارند این هیات از سمت سازمان ملل و در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد و دستور اجرایی رییس شورای امنیت برای این قطعنامه باید به اوکراین برود.

این دیپلمات پیشین افزود: روس‌ها معتقدند در صورت لزوم حضور هیات حقیقت‌یاب در هر مکانی، شورای امنیت باید موافقت کند؛ در حالی که غربی‌ها می‌گویند در گذشته هیات‌هایی از دبیرخانه سازمان ملل برای آگاهی از اینکه موشک‌ها ساخت چه کشوری هستند، به کشورهایی مثل عربستان و امارات می‌رفته‌اند. بنابراین همواره چنین رویه‌ای وجود دارد، ولی روس‌ها بر این باورند که این رویه اشتباه و غیرقانونی بوده است. منتها دبیرخانه سازمان ملل با وجود مخالفت روسیه، می‌تواند هیاتی برای تحقیق به اوکراین بفرستد. در این حال روسیه تهدید کرده که در صورت اعزام هیات حقیقت‌یاب، همکاری خود را قطع خواهد کرد. به همین دلیل اکنون سازمان ملل و کشورهای غربی باید شرایط را بسنجند و تصمیم بگیرند که آیا ریسک برخورد جدی‌تر با روسیه را پذیرفته‌اند و این کار را انجام می‌دهند یا خیر؟

احمدی با اشاره به اینکه «اگر بر فرض در نهایت مشخص شود که پهپاد‌ها ایرانی هستند» اظهار کرد: در این شرایط باز هم در نهایت تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت، مستلزم عدم مخالفت روسیه است. حالا در نهایت اگر بتوانند هیاتی را از دبیرخانه سازمان ملل به اوکراین بفرستند و محکومیت ایران مشخص شود، از لحاظ دیپلماتیک، سیاسی و تبلیغاتی نتیجه مثبتی برای ایران نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 300333
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا