اگر روز اول اعلام می‌کردند، شک و شبهه‌ای ایجاد نمی‌شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: این کارشناس حقوق بین‌الملل به «جهان‌صنعت» گفت: اکنون اینکه ایران چه می‌گوید مهم نیست، راستی‌آزمایی می‌شود که به احتمال زیاد کشور‌ها می‌توانند اسناد، دلایل و مدارک مربوطه درباره اینکه پهپادها چه زمان تحویل شده را پیدا کنند؛ اگر قبل از شروع جنگ باشد، یک سری تبعات دارد و حتی چنانچه پیش از شروع جنگ باشد هم ما می‌دانیم روسیه قبل‌تر از آنکه جنگ را شروع کند، در تدارک این حمله بوده است. اگر ثابت شود ایران در جریان اهداف روسیه بوده باشد، باز هم کمک به یکی از متخاصمان در جنگ است؛ مخصوصا اینکه کشور‌های اروپایی و آمریکا هم علیه روسیه موضع گرفته‌اند و ممکن است برای ایران نیز همان تبعاتی را که شامل حال روسیه شد، به دنبال داشته باشد.

مولایی در ادامه با اشاره به اینکه «در این قضیه یک اشکال حقوقی وجود دارد» تشریح کرد: شورای امنیت ‌سازمان ملل باید روسیه را به عنوان متجاوز و نقض‌کننده صلح اعلام کند که به خاطر حق وتو داشتن روسیه، به لحاظ حقوقی در این مساله یک خلأ وجود دارد، ولی وقتی دولت‌ها به صورت یک اجماع جهانی این حمله را محکوم کردند و در مجمع عمومی هم محکوم شده، حداقل به لحاظ اخلاقی این مسوولیت وجود دارد که به دولتی کمک نشود که از نظر اخلاقی در جامعه جهانی، عمل آن محکوم شده و به عنوان یک متجاوز شناخته می‌شود.

مولایی درخصوص پیامدهای این اتفاق تاکید کرد: تبعات حقوقی این مساله، فرعی است، چراکه شورای امنیت تصمیمی در این راستا نگرفته و هر دولتی خودش شخصا تصمیم می‌گیرد؛ مانند اتحادیه اروپا که به عنوان یک سازمان منطقه‌ای، تصمیم به اعمال تحریم گرفت. منتها همکاری با دولتی که از نظر افکار عمومی بین‌المللی متجاوز است، از نظر اعتبار سیاسی برای ایران وجهه خوبی ندارد. شاید شورای امنیت چون قادر به صدور قطعنامه نیست، تصمیمی نگرفته باشد ولی مجمع عمومی این کار را کرده است. بنابراین اعتبار سیاسی کشور لطمه می‌خورد و همان‌طور که کشور‌ها به صورت فردی و جمعی علیه روسیه اعمال تحریم کردند علیه ایران هم می‌توانند چنین کاری انجام دهند. در نتیجه فشار‌ها در عرصه سیاسی و روانی تشدید می‌شود.

این کارشناس حقوق بین‌الملل درباره تبعات و هزینه‌های چندین ماه انکار کردن و در نهایت تایید کردن، تصریح کرد: این‌گونه شفاف نبودن در اطلاع‌رسانی به جامعه جهانی، بی‌اعتمادی به ایران را بیشتر می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر در زمان‌هایی هم ایران حرف درستی بزند این تصور در افکار عمومی تلقین شده که ایران از نظر اطلاع‌رسانی و شفافیت، قابل اعتماد نیست. به همین دلیل می‌گویم که به اعتبار سیاسی ایران قطعا لطمه وارد می‌شود. اگر روز اول قضیه را درست اعلام می‌کردند، شک و شبهه‌ای ایجاد نمی‌شد. اگر همان روز اول مدارکش را هم در انظار عمومی و در معرض راستی‌آزمایی جامعه جهانی قرار می‌دادند، خیلی بهتر می‌شد.

مولایی افزود: الان هرچه ایران بگوید اعتماد نمی‌کنند و اتهامات خود را مبنی بر اینکه ایران این پهپاد‌ها را در بحبوحه جنگ تحویل داده، دنبال می‌کنند و احتمالا آنها از حرف‌شان هم برنمی‌گردند. ایران باید اثبات کند که حرفش درست است و دلایل، اسناد و مدارک محکمه‌پسند که بنا بر استاندارد‌های جهانی قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد، ارائه بدهد. البته این مدارک ایران محرمانه است ولی باید قرارداد فروش پهپاد‌ها را در معرض دید عموم قرار دهد؛ مذاکراتی که برای خرید یا تحویل پهپاد‌ها صورت گرفته، تاریخ و مرزی که به روسیه تحویل داده شده است از جمله این مدارک است. ولی به نظر من ارائه دلایل برای ایران مشکل است، زیرا با موضوع امنیت ملی در ارتباط است. بعید می‌دانم که ایران اسنادی ارائه دهد که جامعه جهانی را نسبت به درست بودن حرف‌های «امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه متقاعد کند. ما حتی شاهد آن هستیم که در مورد مسائل داخلی هم اطلاعات درستی ارائه نمی‌شود و معمولا به سبک خودشان اطلاع‌رسانی می‌کنند که منجر به عصبانیت جامعه جهانی می‌شود؛ کشوری که در معرض شک، ظن، گمان، تردید و بی‌اعتمادی است باید بیش از اینها فعالیت‌هایش را شفاف کند تا اعتمادسازی صورت بگیرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 301656
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا