جایگاه نگران‌کننده بورس در بودجه ۱۴۰۲

به گزارش جهان صنعت نیوز:   چگونه می‌توان رونق را به بورس فلک‌زده سرازیر کرد به‌طوری که در نخستین نشست هم‌اندیشی در ارتباط با مسائل مرتبط با بودجه عمومی دولت برای سال آینده، مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود با توجه به تجربیاتشان از قانون بودجه در سال‌های گذشته پرداختند.

به گفته مجید عشقی، رییس سازمان بورس با تشکیل کمیته‌ مشترک کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد، وضعیت بازار سرمایه در بودجه آتی تقویت شده و به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا ضمن افزایش سودآوری، رشد سرمایه‌گذاری نیز اتفاق بیفتد. بر این اساس یکی از کارشناسان بورسی جایگاه بورس در بودجه ۱۴۰۲ را واکاوی کرد. سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش خبرنگار توانا، که لایحه بودجه ۱۴۰۲ می‌تواند چه نقشی در رونق بازار داشته باشد، گفت: «پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد» کلیدواژه‌ای است که از روز روی کار آمدن دولت توسط وزرا و متولیان اقتصادی مختلف دولت درمورد آن بحث شد یعنی دیدگاه اقتصادی دولت مبتنی بر فراهم آوردن شرایطی برای پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد است و طبیعتا همه این موارد باید در بستری دیده شود که فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران صرفا آن را به معنای گفتاردرمانی و حرف تلقی نکنند بلکه به چشم ببینند.

او ادامه داد: بر این اساس یکی از نمودهای عینی بحث بودجه است. البته اینکه گفته می‌شود سرمایه‌گذاری فرآیندی بلندمدت و میان‌مدت است درنتیجه باید در بودجه برخی از موضوعاتی که به تقویت حوزه کسب و کار کمک می‌کند، گنجانده شود. چندان نمی‌تواند اعتماد را در بورس فراهم کند؛ چون بودجه سندی یک‌ساله است ضمن آنکه وضعیت موجود به‌گونه‌ای است که درمورد این موضوع تاریخچه‌ای داریم بنابراین مبحث جدیدی نیست.

وکیلی افزود: پارسال هم در وضعیت کنونی قرار داشتیم که گفته می‌شد اوایل کار دولت است و هماهنگی وجود ندارد. بنابراین علی‌رغم اینکه رویکرد و سناریو پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد در بودجه دیده می‌شد اما در عمل این اتفاق رخ نداد. همچنین در رابطه با نرخ خوراک و گاز صنایع مصرفی هم مسیر به گونه دیگری پیش رفت و بازار سرمایه را چهار ماه در التهاب و رکود فرو برد چون بسیاری از موارد پیش‌بینی شده در بودجه ضد‌تولید بود و درنهایت منجر به کاهش سودآوری شرکت‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کمااینکه حقیقت موجود این روزها این است که درمورد وضعیت متانول‌سازها مانند پتروشیمی زاگرس پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست و با کاهش قیمت‌های جهانی برخی شرکت‌هایی که مزیت نسبی داشتند، مزیت خود در تولید و همچنین سودآوری‌شان را از دست دادند که طبیعتا بر بازار سرمایه اثر منفی داشته است.

او گفت: در حال حاضر با توجه به اخبار منتشرشده به‌نظر می‌رسد دولت دیگر نمی‌خواهد مسیر سال گذشته را طی کند و ظاهرا کارگروه مشترکی بین مجلس و دولتی‌ها شکل گرفته که حضور سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان بورس و در کنار آن مصاحبه‌های منتشرشده این نوید را می‌دهد در سال جاری ناهماهنگی سال گذشته را نخواهیم داشت و از اکنون حفظ سودآوری شرکت‌ها مدنظر است و به‌نظر می‌رسد مواردی مانند نرخ خوراک و گاز، حقوق و عوارض مالکانه دولت، عوارض صادراتی و… در بودجه دیده شود.
به گفته وکیلی امید است بودجه‌ای تنظیم شود که در آن سودآوری شرکت‌ها و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد حتی برای یک سال لحاظ شود، به این ترتیب اگر چنین مفروضاتی در تنظیم بودجه رعایت شود چون بازار سرمایه همیشه افق آینده را مورد معامله قرار می‌دهد شاهد بهبود وضعیت معاملات این بازار خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 301744
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا