میدان نفتی سهراب در یک قدمی اجرا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  میدان نفتی سهراب در شمال غربی اهواز و در نزدیکی خط مرزی ایران و عراق و در مجاورت میدان نفتی آزادگان یکی از میادین مشترک نفتی ایران و عراق با میزان نفت درجای ۷۰ میلیارد بشکه است. میدانی که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و قرار گرفتن در تالاب هورالعظیم مخالفان بسیاری برای بهره‌برداری دارد.
بهمن‌ماه سال گذشته بود که قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی سهراب به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا با حضور ابراهیم رییسی به امضا رسید.

قراردادی که اعلام شد با هدف تولید تجمعی بالغ بر ۱۶۰ میلیون بشکه نفت خام است. وزارت نفت همزمان اعلام کرد که پیش‌بینی کرده با تکمیل فاز توسعه این طرح، تولید از این میدان به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز برسد.
دانا انرژی که موفق شد یکی از طرفین این قرارداد ۲۰ ساله باشد، براساس این قرارداد متعهد شد نسبت به حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌های سه فازی، خط لوله انتقال نفت خام و احداث واحد تفکیک‌گر و اندازه‌گیری با همکاری شرکت ملی نفت در غرب کارون اقدام کند.

اعتراض‌های بی‌نتیجه

چند ماه پس از عقد این قرارداد، ایرنا به نقل از محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نوشت که مجوز طرح توسعه میدان نفتی سهراب در تالاب هورالعظیم صورت نگرفته و گزارش ارزیابی محیط‌زیستی توسعه این میدان در نوبت بررسی است.
آن‌طور که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان تایید کرده، موقعیت چاه‌ها و پدها در طرح توسعه میدان نفتی سهراب در وسط تالاب قرار می‌گیرد‌. تالاب هورالعظیم در سال‌هایی با مشکل کم‌آبی و خشک شدن روبه‌رو بوده و مشکلات زیست‌محیطی و معیشتی بسیاری را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است. هرچند شرکت ملی نفت طی سال‌های گذشته درباره خشک شدن هورالعظیم از خود سلب مسوولیت کرده، با این حال فعالیت‌های نفتی در این تالاب آلودگی‌های زیست‌محیطی بی‌شماری ایجاد کرده است. عراقی‌ها هم از آن سوی تالاب هورالعظیم در حال انجام فعالیت نفتی هستند و تبعات فعالیت‌ها آنها موجب خشکسالی و پدیده گردوغبار شده است.
قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان اوایل شهریورماه امسال اعلام کرد که فعالیت «میدان نفتی سهراب» تیر خلاص به تالاب هورالعظیم است. او گفت که وزارت نفت جهت استخراج ارزان نفت دست به خشکاندن هورالعظیم کرده است و مردم خوزستان به ویژه مردم دشت آزادگان و هویزه هزینه آسیب‌های طبیعت را می‌دهند.
ساعدی علاوه بر انتقاد از وزارت نفت، از وزارت نیرو هم انتقاد کرد و گفت که این وزارتخانه از تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم شانه خالی می‌کند.
او هشدار دارد که چون تالاب هورالعظیم، حکم بالانس طبیعت را دارد‌، اگر حق‌آبه آن تامین نشود موجب خشم طبیعت و در نهایت ایجاد کانون‌های ریزگرد می‌شود.
اعتراض‌ها گویا به نتیجه نرسیده، زیرا روز گذشته محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت از آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب به ارزش حدود یک میلیارد دلار در هفته جاری خبر داد. آن‌طور که خجسته‌‌مهر گفته، برنامه وزارت نفت افزایش تولید در ماه‌های آینده و اجرای قراردادهای بسته شده در یک سال اخیر است.

قراردادها به ثمر می‌نشینند

مدیرعامل شرکت ملی نفت که این اخبار را در اولین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز ارایه کرد، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی قرارداد میدان‌های یاران شمالی و جنوبی، بلال، سهراب و لایه نفتی پارس‌جنوبی گفت: دو ردیف پالایشی پالایشگاه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی هم‌اکنون عملیاتی است و ردیف سوم این پالایشگاه نیز در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود. همچنین عملیات اجرایی لایه نفتی پارس‌جنوبی در آینده نزدیک آغاز می‌شود.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه مرکز مدرن ازدیاد برداشت در اهواز با مصوبه هیات‌مدیره شرکت ملی نفت به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، نیز گفت: راه‌اندازی این مرکز گامی برای تقویت و توسعه کارهای آزمایشگاهی ازدیاد برداشت در سطح شرکت ملی نفت و توسعه جایگاه صنعت نفت است.
وی با تاکید بر اینکه همیشه به دنبال رابطه عمیق و آگاهانه صنعت و دانشگاه بوده‌ایم، ارتباط دانشگاه و صنعت را به چهار دوره تقسیم کرد و گفت: دوره نخست گفتاردرمانی بود که در این دوره از خواسته‌های هم آگاه نبودیم و تقاضای غیرمرتبط از دانشگاه داشتیم. دوره دوم بیشتر بر اجرای طرح‌های عمرانی و تجهیز آزمایشگاه متمرکز و دوره سوم مربوط به حضور دانشگاه‌ها در پروژه بود.معاون وزیر نفت دوره چهارم ارتباط دانشگاه نفت را دوره بلوغ دانست و با بیان اینکه وزارت نفت ۱۲۰۰ میلیارد تومان و ۶۵ میلیون یورو پروژه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد که بیشتر میدان‌های نفتی هستند، تصریح کرد: معتقدم باید چالش‌های بالادستی به مسائل فناورانه تبدیل شود و از ظرفیت دانشگاه و ظرفیت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور استفاده کنیم.او گفت: همه تلاش این است از مرحله شعار عبور کنیم و تعداد قابل‌توجهی از چاه‌ها که موسوم به چاه‌های کم‌بازده و بسته هستند به شرکت‌های دانش‌بنیان بسپاریم تا با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان تولیدی شود.

تیم فنی شرکت‌های روسی در تهران مستقر شده‌اند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به دستاوردهای صورت‌گرفته در سفر روسیه گفت: ارائه و تشریح آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و مالی قرارداد هفت میدان نفتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در خصوص آخرین مطالعات زمین‌شناسی و مطالعات مخزنی که در راستای آن تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های روسی انجام شد نیز گفت‌وگو کردیم.
وی تاکید کرد: تیم فنی شرکت‌های روسی ذیربط در تهران مستقر شده‌اند و به زودی نیز تیم راهبری این پروژه‌های مربوط جهت ادامه مذاکرات فنی و آخرین وضعیت زمین‌شناسی و مخزنی در اواخر نوامبر به تهران می‌آیند تا بحث‌های صورت‌گرفته را ادامه دهیم و امیدواریم که این بحث‌ها را منجر به قرارداد نهایی کنیم.
خجسته‌مهر در خصوص سوآپ فرآورده نیز ادامه داد: با برخی از کشورهای روسی در این راستا قرارداد منعقد کردیم و همچنین از غیر از کشور روسیه سوآپ فرآورده انجام خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آخرین اقدامات صورت‌گرفته برای فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: در زمستان امسال به توفیق الهی این فاز به تولید گاز می‌رسد که ظرفیت آن نیز ۱۱ میلیون مترمکعب است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 302979
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا