ترمز گرانی مسکن؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی فایل‌های فروش آپارتمان در یک هفته گذشته نشان می‌دهد که بیشتر آپارتمان‌های بالای ۸۰ متر در مناطق میانی و شمالی شهر تهران زیر قیمت میانگین منطقه برای فروش پیشنهاد شده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند منجر به کشیده شدن ترمز صعود قیمت مسکن شود.

برخی از مشاوران املاک در محدوده شمالی تهران می‌گویند:‌ تعداد فروش‌های فوری در این مناطق بیش از ماه‌های گذشته شده است. می‌توان انتظار کاهش قیمت در ماه‌های آینده را داشت. کارشناسان اقتصاد مسکن چندان به این موضوع امیدوار نیستند. به گفته آنها معاملات مسکن دچار رکود شده و احتمالا این روند تا پایان سال ادامه می‌یابد. در چنین شرایطی قیمت خانه کاهش نخواهد یافت اما از صعود شدید آن کاسته می‌شود. بازار مسکن با یک کمبود در عرضه مواجه شده و تصمیم‌گیران نیز نتوانسته‌اند در یک سال گذشته پاسخ مناسبی به تقاضاها بدهند.

در ماه‌های آتی تورم چندانی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد

به گفته فعالان بازار مسکن، محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، براساس قیمت تمام‌شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند. در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها وجود داشته که قیمت تمام‌شده مسکن را بالا برده است. گروهی از سازندگان مسکن هم می‌گویند برخی از فعالان صنعت ساختمان به مناطق متوسط شهر و بسیاری هم به ترکیه و کشورهای عربی رفته‌اند و در آنجا اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.

به گفته آنها در ماه‌های پیش رو تورم چندانی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد، زیرا اتفاقاتی که می‌توانست منجر به رشد قیمت‌ها شود مثل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها افتاده است. تنها مولفه‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد هجوم بخر و بفروش‌ها و ورود سرمایه از بازارهای دیگر است که با توجه به رکود معاملات مصرفی بعید به نظر می‌رسد.

قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یافته است، چراکه بازار مسکن با یک کمبود در عرضه مواجه شده و تصمیم‌گیران نیز نتوانسته‌اند در یک سال گذشته پاسخ مناسبی به تقاضاها بدهند. به گفته فعالان بازار مسکن، محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، براساس قیمت تمام‌شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند.

در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها وجود داشته که قیمت تمام‌شده مسکن را بالا برده است.

گروهی از سازندگان مسکن هم می‌گویند برخی از فعالان صنعت ساختمان به مناطق متوسط شهر و بسیاری هم به ترکیه و کشورهای عربی رفته‌اند و در آنجا اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.

تاثیرات کوتاه‌مدت موضوعات اخیر

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: این گونه مسائل تابع شرایط اقتصادی و وضعیت جامعه هستند. اما همین که املاکی با قیمتی پایین‌تر از نرخ میانگین منطقه به بازار عرضه می‌شود، قطعا تاثیراتی بر تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

سیدمحمود فاطمی‌عقدا در ادامه بیان کرد: این موضوع منجر به شکسته شدن حباب نسبتا کاذب قیمت مسکن در تهران خواهد شد. اما اینکه بخواهیم این موضوع را در دراز مدت متصور باشیم صحیح نیست. اینکه در درازمدت چه اتفاقی برای بازار مسکن خواهد افتاد به اقداماتی برمی‌گردد که از لحاظ اقتصادی برای این بخش رقم می‌خورد.

خروج سرمایه‌گذاران از بازار کشور را نمی‌توان مثبت ارزیابی کرد

فاطمی‌عقدا در ادامه افزود: تاکنون اقدامات انجام‌شده توسط دولت، اقدامات موثر و کارگشایی نبوده است. خروج سرمایه و صاحبان کار از کشور را نمی‌توان به فال نیک گرفت. مهاجرت فعالان صنعت ساختمان به ترکیه و کشورهای عربی باعث تاسف است.

او ادامه داد: این موضوع می‌تواند به بازار آسیب بزند. همچنین در آینده نزدیک می‌تواند بخش ساخت‌وساز و تولید مسکن را دچار مشکل کند. از طرف دیگر خروج سرمایه از بازار مسکن به سمت بازارهای موازی مانند بازار ارز به علت تراکم‌های بازار و افزایش قیمت ارز نیز می‌تواند بازار مسکن را تحت‌الشعاع قرار دهد و عملا شاهد کاهش چشمگیر قیمت نخواهیم بود.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: موضوعاتی که ذکر شد شاید در آینده حتی منجر به افزایش قیمت‌ها نیز بشود. تاثیرات افزایش تعداد فروش‌های فوری در مناطق شمالی تهران و خروج سازندگان از حوزه ساخت‌وساز کشور کاملا موقتی بوده و نمی‌توان این تاثیرات را در آینده بازار مسکن مثبت ارزیابی کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 303286
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا