چین و هند پشت روسیه را خالی می‌کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته روزنامه گاردین با اشاره به این موضوع نوشت: روس‌ها در اجلاس امسال تلاش بی‌وقفه‌ای را برای جلوگیری از انزوای دیپلماتیک خود انجام دادند، زیرا به نظر می‌رسد که متحدان این کشور یعنی چین و هند در حال فاصله گرفتن از مسکو به واسطه جنگ اوکراین هستند. جنگی که در پیش‌نویس بیانیه جی ۲۰ در خصوص آن تصریح شده است: این اتفاق آسیب‌های اقتصادی بی‌شماری را به جهان وارد کرده است. در واقع آن‌طور که مشخص شده «ناندرا مودی» نخست‌وزیر هند و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین هر دو در مورد جنگ ابراز نگرانی کرده‌اند. البته این طور نبوده که آنها علنا و رسمی از مسکو فاصله بگیرند.

در این میان ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا به محکومیت‌های جهانی علیه روسیه بیشتر دامن بزند. در ادبیات پیش‌نویس بیانیه گروه ۲۰ می‌بینیم که اکثر اعضا، جنگ اوکراین را به شدت محکوم کرده و تاکید دارند که این جنگ باعث رنج عظیم انسانی و تشدید شکنندگی در اقتصاد جهانی می‌شود. البته اندونزی به عنوان میزبان این اجلاس تلاش کرده تا ارجاعات به جنگ را به حداقل برساند.

مقامات این کشور استدلال می‌کنند که جی ۲۰ یک مجمع امنیتی نبوده و بحث و جدل‌های مکرر در خصوص جنگ اوکراین باعث می‌شود موضوعات اساسی، یعنی بحران اقتصادی جهان تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

حمله ناندرا مودی به سازمان ملل

گفتنی است این نخستین دیدار سران ۲۰ اقتصاد قدرتمند جهان از زمان شروع جنگ اوکراین است؛ امری که مباحثی مانند تورم جهانی و امنیت غذایی و انرژی روی آن شدیدا سایه افکنده است. در این راستا، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در سخنانی قابل تامل نسبت به هر گونه اهرم‌سازی از غذا و انرژی در این جنگ هشدار داده و اعلام کرد که در هر شرایطی با جنگ هسته‌ای مخالف است؛ امری که روس‌ها بارها در طول ماه‌های اخیر در خصوص آن صحبت و گمانه‌زنی کرده‌اند.

  • روس‌ها در اجلاس امسال تلاش بی‌وقفه‌ای را برای جلوگیری از انزوای دیپلماتیک خود انجام دادند؛ زیرا به نظر می‌رسد که متحدان این کشور یعنی چین و هند در حال فاصله گرفتن هستند

ناندرا مودی نخست‌وزیر هند نیز در صحبت‌های خود اشاره کرد که باید شکست سازمان ملل به عنوان یک نهاد چندجانبه را قبول کنیم. وی همچنین تاکید کرد که اکنون زمان آتش‌بس فرا رسیده و دیپلماسی باید به میدان بیاید.

توافقی که زلنسکی به دنبال آن است

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز که در این اجلاس به صورت مجازی شرکت کرده، روز گذشته اعلام کرد که زمان توقف جنگ و کشتار هزار نفر فرار رسیده است. با این حال وی گفت آتش‌بس زمانی امکان‌پذیر است که نیروهای مسلح روسیه از خاک اوکراین خارج شوند.

در واقع زلنسکی در سخنرانی خود سعی کرد خود را به عنوان فردی معرفی کند که آماده دستیابی به توافق با روسیه است. با این حال منظور وی از توافق، خروج نیروهای روسیه و نیز ایجاد شرایطی برای محافظت از تمامیت ارضی اوکراین بود. وی در سخنانی خطاب به رئیس‌جمهوری چین گفت: تهدیدهای دیوانه‌وار روسیه برای توسل به سلاح هسته‌ای محکوم است و هیچ توجیهی برای باج‌خواهی هسته‌ای وجود ندارد.

این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین اعلام کرده که شی جین پینگ در دیدار روز دوشنبه خود با جو بایدن گفته که باید از جنگ هسته‌ای اجتناب شود.

واکنش روسیه به قطعنامه غرامت سازمان ملل

نبرد دیپلماتیک دیگر میان روسیه و غرب مناقشه بر سر آینده توافق صادرات غلات است؛ امری که توافقاتی روی آن انجام شده اما بیم آن می‌رود که بار دیگر تبدیل به اهرم فشاری در جنگ جاری شود.

  • «وانگ یی» وزیر خارجه چین اعلام کرده که شی جین‌پینگ در دیدار روز دوشنبه خود با جو بایدن گفته که باید از جنگ هسته‌ای اجتناب شود

از سوی دیگر شاهد بودیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در یک اقدام نمادین قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به واسطه آن روسیه محکوم به پرداخت غرامت به اوکراین می‌شود. این قطعنامه که غیرالزام‌آور است با رای مثبت ۹۴ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل به تصویب رسیده است. در همین رابطه شاهد هستیم که «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهوری سابق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه در واکنش به چنین اقدامی گفت:  حالا نوبت تصویب قطعنامه‌ای برای آمریکاست که غرامت خساراتی را که در کره، ویتنام، عراق و یوگوسلاوی ایجاد کرده، بپردازد.  همچنین باید یک سازوکار بین‌المللی برای پرداخت غرامت آسیب، صدمه یا جراحات ناشی از اقدامات غیرقانونی روسیه در اوکراین ایجاد شود. در غیر این صورت، این آغاز رنج سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین‌المللی کلیدی برای آشتی خواهد بود. آخر این راه برای تمامی جامعه بین‌المللی دردناک خواهد بود. ما به چنین «سازمان مللی» نیاز نداریم.

 لازم به ذکر است یکی دیگر از رویدادهای مهم اجلاس امسال گروه ۲۰، دیدار دوجانبه بایدن با شی جین‌پینگ است. در حالی که پیش از این آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که بایدن در این دیدار با صراحت با رئیس‌جمهوری چین در خصوص مسائل مهم جهانی مانند تایوان، جنگ اوکراین و تنش‌های روز به افزایش میان دو کشور صحبت خواهد کرد، شاهد بودیم که شی جین‌پینگ در این دیدار اعلام کرد که ما مرزهای خود را حفظ کرده و در عین حال برای کاهش تنش‌ها همکاری خواهیم داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 305392
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا