تقاضا برای خرید ارز بالا و ذخایر ارزی محدود

به گزارش جهان صنعت نیوز: مسعود دانشمند بیان کرد: در مواقعی که درآمدهای ریالی دولت در بودجه محقق نمی‌شود، افزایش قیمت ارز به وی کمک می‌کند که بخشی از هزینه‌هایش را از مابه‌التفاوت نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز مندرج در بودجه تامین کند. برای مثال در بودجه به دولت اجازه داده شده که یک میلیارد دلار از ذخایر ارزی‌اش را برای تامین نیازهای مالی به بازار تزریق کند. فروش این میزان دارایی ارزی با نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی، ۳۰ هزار میلیارد تومان و با نرخ دلار ۳۵ هزار تومانی، ۳۵ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه این روزها به ایجاد التهاب در بازار ارز کمک کرده نیز بالا رفتن تقاضا برای خرید ارز و محدودیت ذخایر ارزی در اختیار دولت است. بازار نیما و بازار متشکل ارزی نیز هرچند با هدف تقویت عرضه ارز و پاسخگویی به نیازهای ارزی بازار راه‌اندازی شده‌اند با این وجود کاربردی در مدیریت نرخ ارز ندارند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به دلیل ناآرامی‌های اخیر کشور تقاضاهای جدیدی نیز به سمت بازار ارز آمده‌اند. در این مدت بسیاری خانه‌های لوکس خود را در معرض فروش گذاشته‌اند و منابع حاصل از آن را به بازار ارز برده‌اند. بسیاری نیز سرمایه‌های خود را از بازار سرمایه خارج کرده و به خرید ارز روی آورده‌اند. به این ترتیب منابع از بازارهایی همچون مسکن و بورس به سمت بازار ارز آمده که از نقدشوندگی بالاتری برخوردار است و همین مساله زمینه‌ساز افزایش تقاضا و شکل‌گیری نابسامانی ارزی در بازار شده است.

دانشمند در پایان خاطرنشان کرد: فارغ از تقاضاهای مازادی که برای خرید ارز وجود دارد مسائلی مانند حجم بالای نقدینگی و نرخ بالای تورم بر نگرانی‌ها نسبت به افت ارزش دارایی‌های ریالی افزوده است. بر همین اساس، مردم برای تبدیل دارایی‌های ریالی به ارز به عنوان یک دارایی امن می‌کوشند و در صورتی که راه‌حلی برای عبور از این فاکتورها ارائه نشود، التهابات قیمتی بازار ارز نیز تداوم خواهد یافت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 305422
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا