تا پایان سال ۱۴۰۲ در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده رسیدن به خودکفایی کاغذ در کشور تا سال ۱۴۰۲ را مطرح کرد. همچنین براساس صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مدیر کارخانه تولید کاغذ مازندران وعده تولید ۴۵هزار تن کاغذ ایرانی تا پایان سال جاری مطرح شد.

مشروح آنچه در آیین «شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی» مطرح شد در پی می‌آید:

وعده تولید کتاب‌های دانش‌آموزی با کاغذ ایرانی

دکتر «یاسر احمدوند» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین شکرانه استمرار کاغذ ایرانی اظهار داشت: مسیری که طی شد تا کاغذ ایرانی در اختیار ناشران قرار گیرد مسیر ساده‌ای نبود و حمایت رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهتمام کارخانه مازندران برای تحقق این اتفاق مهم دست در دست هم داد.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که حداقل هزار تن کاغذ در ماه در اختیار ناشران قرار می‌گیرد و تا پایان سال هم حدود ۳۰هزار تن در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تولید کتاب‌های درسی در سال آینده قرار می‌گیرد. افتخار می‌کنیم که در سال آینده بیشتر کتاب‌های درسی دانش‌آموزان این سرزمین با کاغذ داخل تولید می‌شود و امیدواریم در کتاب‌ها این نکته درج شود که این کتاب‌ها با کاغذ تولید کارخانه مازندران چاپ شده است؛ این مطالبه درستی است و باید پیگیری شود.

احمدوند ادامه داد: امیدواریم که سال آینده بخش قابل توجهی از چاپ کتاب‌های ناشران کتاب با کاغذ کارخانه مازندران انجام شود. به اذعان ناشرانی که کاغذ مذکور را دریافت کرده‌اند این کاغذ نسبت به تولید سال‌های قبل کیفیت بهتری دارد اگرچه هنوز هم علاقه‌مندیم کیفیت آن بهبود یابد و بتواند انواع نیازهای نشر را برطرف کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با کاغذ ایرانی کار چهاررنگ هم تولید شده و ناشران به ما گفتند با کاغذ ۷۵گرمی که گرفتیم کار چهاررنگ تولید کرده و راضی هستیم. امیدواریم ظرفیتی که در سال‌های گذشته تا ۹۰ هزار تن تولید این کارخانه داشته در سال‌های بعد هم تداوم داشته باشد. در حوزه نشر حداقل روی ۲۰هزارتن کاغذ تولید کارخانه مازندران حساب کرده‌ایم و علاقه‌مند به دریافت بیش از این هم هستیم. امیدواریم با تامین نقدینگی زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت این کارخانه فراهم شود.

وعده تولید ۴۵هزار تن کاغذ در سال جاری

دکتر «امید نیک‌نژاد» مدیرعامل کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران در این جلسه ابراز داشت: ۷۰درصد کاغذ کتاب‌های درسی یعنی ۷۰درصد از ۴۷میلیون جلدی که به خانه ۱۴ میلیون دانش‌آموز ایرانی خواهد رفت، از سوی کارخانه مازندران تامین می‌شود. همچنین بخشی از نیاز چاپ و نشر کشور و موسسات کمک آموزشی و سازمان سنجش از طریق این کارخانه تامین می‌شود. غالب تولید کاغذ را بر ام‌اس ۷۰ قرار داده‌ایم.

وی افزود: چند ماه بیشتر نیست که با خانه کتاب ایران به عنوان نماینده وزارت ارشاد قراردادی بستیم که ماهانه ۱۰۰۰تن کاغذ تحویل دهیم. هم ما مشکل مالی داریم و هم ناشران و این مشکل قابل حل نیست. به هر حال می‌دانیم اگر نیاز ناشران را تامین کنیم با یک قشر فرهیخته مواجهیم و اگر محصول نهایی که کتاب است تولید شود و به جامعه برسد موجب ارتقای فرهنگ عمومی و کار می‌شود که برای ما نیز مثمرثمر است.

مدیرعامل کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: در حضور وزیر قول می‌دهم تا پایان امسال به ظرفیت بیشتر از ۴۵ هزار تن تولید کاغذ برسیم. برای سال بعد نیز با حمایت جزئی که لازم است این آمادگی را داریم که ۶۵ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر تولید کنیم. توجه داشته باشید که نیاز آموزش و پرورش به کاغذ کارخانه مازندران ۳۵هزار تن است اگرچه نیاز کلی آموزش و پرورش به کاغذ حدود ۴۲ هزار تن است و بخشی از آن لاجرم باید از خارج تامین شود. در واقع برای کتاب‌های سیمی کاغذ خاصی مورد نیاز است که نمی‌توانیم آن را تولید کنیم.

تولید حدود ۸۰درصد کتاب‌ها با کاغذ ایرانی

دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد کتاب‌های دانش‌آموزان ایرانی با کاغذ ایرانی تولید می‌شود. همچنین آماده‌ایم تفاهمنامه لازم را برای تولید سالانه ۲۰هزارتن کاغذ امضا کنیم. در آغاز دولت اعلام کردیم که برنامه دولت این است که در تولید کاغذ مورد نیاز کتاب و مطبوعات به خودکفایی برسیم. این موضوع چند سال بود که از سوی رهبر انقلاب مطالبه می‌شد. انشاءالله این مجموعه امسال به ۴۵ هزار تن و سال آینده به ۶۰ هزار تن می‌رسد و ما هم حمایت می‌کنیم.

وی افزود: هدف‌گذاری ما این است که در سال ۱۴۰۲ به این نقطه برسیم که در تولید کاغذ خودکفایی ایجاد شود. موضوع خودکفایی در نیاز داخلی کاغذ برایمان یک مساله راهبردی است و دنبالش می‌کنیم. اهالی نشر و همه باید در این مسیر کمک کنند، ممکن است اشکالات کیفی هم باشد که باید برطرف شود. امیدواریم ضمن افزایش کیفیت کار، این اقدام مهم و تحقق خودکفایی کاغذ انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: از تولید‌کننده کاغذ تا ناشر و مصرف‌کننده عزممان جزم است که مساله خودکفایی اتفاق بیفتد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 305831
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا