علی‌اف دنباله‌روی اردوغان

به گزارش جهان صنعت نیوز: امری که مورد استقبال مقامات رژیم‌صهیونیستی قرار گرفت و یائیر لاپید نخست‌وزیر فعلی اسراییل در واکنش به این تصمیم در پیامی توئیتری اعلام کرد: آذربایجان شریک مهمی برای اسراییل و مکانی برای یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های یهود در جهان اسلام است. این مساله بیانگر عمق روابط دوطرف و ثمره تلاش‌های تل‌آویو برای برقراری ارتباط با کشورهای اسلامی است.

به گفته کارشناسان اشاره لاپید به این موضوع، بخشی از رویکرد اسراییل برای عادی‌سازی روابط با کشورهای مسلمان به خصوص برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. موضوعی که طی توافق ابراهیم با برخی کشورهای عربی مانند، امارات، بحرین و سایر کشورهای عرب در طول دو سال گذشته رقم خورده است. در واقع اشاره نخست‌وزیر اسراییل به واژه جهان اسلام رویکرد چند جانبه دارد. نخست سرپوش گذاشتن به سیاست‌های این رژیم در قبال مسلمانان در اراضی اشغالی و نیز حقوق فلسطینی‌ها که دهه‌هاست از سوی اسراییل به صورت فاحشی نقض شده است.

در همین رابطه پنجشنبه گذشته بود که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون حقوق بشر و امور انسانی، اجتماعی و فرهنگی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود را تایید می‌کند. این قطعنامه حمایت اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل را از جمله کشورهایی از اتحادیه اروپا، کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا را به دست آورد و قرار است برای تصویب از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اواسط ماه دسامبر مطرح شود. این قطعنامه بر حق ملت فلسطین در هر مکانی که حضور دارند برای تعیین سرنوشت خود و دستیابی به آزادی تاکید دارد و آن را شرط اصلی برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه و جامع برای مساله فلسطین می‌د‌اند. با این حال مقامات اسراییلی همزمان با این قطعنامه، مساله افتتاح سفارتخانه آذربایجان در تل‌آویو را برجسته‌سازی کرده و آن را به عادی‌سازی با جهان اسلام ربط می‌دهند.

 

پشت گرمی علی‌اف به ترکیه و اسراییل

از سوی دیگر در سمت باکو نیز شاهد تحرکاتی هستیم که علاوه‌بر بر هم زدن نظم ژئوپلیتیکی منطقه، منجر به شروع جنگی با ارمنستان شده که دو سال از آن می‌گذرد و دورنمای مشخصی هم برای پایان آن وجود ندارد. کنش‌های الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان و تلاش‌هایی که او برای تحکیم ائتلاف‌سازی می‌کند، همگی موید این موضوع است که وی به پشت‌گرمی برخی متحدان خود در حال پیاده کردن سیاست‌هایی است که نظم منطقه‌ای را تحت‌الشعاع قرار داده و در عین حال می‌تواند آسیب‌پذیری‌هایی را نیز برای او به همراه داشته باشد. به همین دلیل در اوج درگیری لفظی با ایران و ادعاهایی که اخیراً در کنفرانس کشورهای ترک در ازبکستان مطرح کرده، بلافاصله پس از انتشار خبر گفت‌و‌گوی تلفنی اردوغان با نتانیاهو که پس از ۹ سال صورت گرفت، دولت باکو علنا خبر بازگشایی سفارت در اسراییل را اعلام می‌کند.

بنابر گزارشی که اوراسیانت منتشر کرده است: آذربایجان و اسراییل اکنون سال‌هاست که روابط عمیق و چندوجهی به ویژه در زمینه‌های امنیتی و تجاری دارند. با این حال باکو هیچ‌گاه تمایلی برای افتتاح سفارتخانه به صورت رسمی در سرزمین‌های اشغالی نداشت. انگیزه باکو ملاحظات در جهان اسلام و همچنین خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران بود ولی حالا در سایه توافق ابراهیم و بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه قفقاز شاهد هستیم که علی‌اف به صورت علنی چرخش به سمت تل‌آویو را رقم زده است.

در اوایل سال جاری آیزاک هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نامه‌ای به الهام علی‌اف به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط باکو و تل‌آویو نوشته و از وی خواست در سفری سفارتخانه خود را افتتاح کند. در این نامه عملاً به بحث عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای اسلامی در پی توافق ابراهیم در سال ۲۰۲۰ اشاره شده است.

بنا گزارشی که برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، نزدیکی ترکیه و اسراییل فضای آذربایجان را برای مانور در این زمینه را گسترش داد. سال جاری میلادی بود که مقامات ارشد اسراییل در بازدید از ترکیه زمینه‌هایی را برای استقرار مجدد سفرا فراهم کردند. همچنین انتظار می‌رود که اردوغان برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۵ به اسراییل سفر کند. به همین دلیل بهبود روابط ترکیه با اسراییل برای باکو یک پشت‌گرمی محسوب می‌شود. به همین دلیل در شرایطی که برخی کشورهای عربی و ترکیه در حال عادی‌سازی روابط با اسراییل هستند، جمهوری آذربایجان نیز در این شرایط احتیاط را کنار گذاشته و بدون ملاحظاتی که پیش‌تر از این داشت به سمت برقراری روابط دوجانبه رسمی با رژیم صهیونیستی گام برداشته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 306716
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا