زیان اقتصادی مازوت‌سوزی/ نفت و گازوییل کجا رفت؟

جهان صنعت نیوز- هرچند از تابستان امسال مشخص بود که ناترازی ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه توزیع گاز کشور،نیروگاهها و صنایعی مثل فولاد را ناچار به مازوت سوزی می‌کند،اما با وجودی که هنوز زمستان سخت فرا نرسیده، نیروگاهها به مازوت سوزی افتاده اند.ظاهرا چاره ای هم نیست و گاز سهمیه آنها در خطوط لوله روانه ترکیه و عراق می شود.

سال گذشته و در اوج کمبود گاز، قرارداد گازی با ترکمنستان احیا شد تا گاز مناطق شمالی کشور تامین شود.اما امسال با وجود پابرجا بودن این قرارداد گازی، باز هم کمبود گاز از سومین ماه پاییز رخ‌نمایی می‌کند.

گزارش ها نشان می دهد که مصرف گاز در کشور از ۲۳۳ میلیارد متر مکعب  در پایان سال ۹۹ به ۲۶۶ میلیارد متر مکعب در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است. هنوز از وضعیت مصرف گاز در سال جاری گزارشی منتشر نشده ،با این حال قول و قرارهایی که بین مقامات وزارت نفت و کشورهای ترکیه و عراق در تابستان داده شد،نشان می دهد که -با فرض کمبود ۲۶۰ میلیون متر مکعب – گاز با شتاب بیشتری صادر می شود و مازوت سوزی هم با شدت بیشتری در حال انجام است.

صرف نظر از پیامدهای زیست محیطی که مازوت سوزی در پی دارد، این تصمیم مخالفان زیادی هم دارد.آنطور که کارشناسان سازمان برنامه و بودجه می گویند،در سالهای گذشته به دلیل قیمت ارزان مازوت در بازار جهانی، این سوخت ارزان بود و ایران همیشه با مازاد مواجه بود،اما از ابتدای سال جاری قیمت مازوت و سایر فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی بالا رفته و حتی پالایشگاهها هم تمایل ندارند که فرآورده های خود را با قیمت پایین به نیروگاهها بفروشند. در واقع آنها ترجیح می دهند که این فرآورده ها را صادر کنند و درآمد صادراتی برای خود کسب کنند.

فشار بر کامیون داران

البته فقط مازوت نیست که این روزها به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاهها و یا فولاد سازان به عنوان سوخت جایگزین داده می شود.برخی خبرها حکایت از جایگزینی گازوییل به جای گاز هم دارد.تصمیمی که صدای کامیون داران را هم درآورده است.

دولت در ماههای اخیر با اجرای طرح پیمایش برای کامیون ها سقف مشخصی را به عنوان سهمیه گازوییل برای کامیون داران مشخص کرد.

براساس این طرح، سهمیه پایه گازوییل کامیون ها حذف شده است.پیش از این روال اینگونه بود که دولت میزان مشخصی به هر کارتی واریز می کرد و رانندگان کامیون براساس پیمایش از آن میزان سوخت استفاده می‌کردند و مازاد ظرفیت ابطال و دوباره از ابتدای ماه سقف ظرفیت واریز می‌شد.اما طی ماههای اخیر این سهمیه پایه تا سقف ۲۰۰۰ لیتر حذف شده است.موضوعی که باعث اعتراض کامیون داران شده است.

گفته می شود که کاهش سهمیه گازوییل از شبکه حمل و نقل با هدف پوشش نیاز نیروگاهها و سایر صنایع صورت گرفته است.

سال گذشته وزارت نیرو اعلام کرد که از ۱۲۹ نیروگاه فعال  تنها ۶ نیروگاه سوخت مازوت استفاده کرده اند.با این حال گزارش های غیررسمی نشان می دهد که تعداد نیروگاههایی که امسال مازوت می سوزانند به دو برابر افزایش یافته است.

از آنجا که بیشتر نیروگاههای کشور در حالت عادی ۷۵ درصد از سوخت مورد نیاز خود را از گاز، حدود ۲۰ درصد از گازوئیل و نزدیک به ۵ درصد از مازوت تامین می کردند،حالا با کمبود پیش آمده به نظر می رسد سهم مازوت و گازوییل در سوخت نیروگاهی افزایش یافته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 309622
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا