دبیر انجمن سیمان به «جهان صنعت نیوز» گفت:

سیمانی ها در آلودگی هوا نقشی ندارند/ خطر کمبود سیمان در پی کمبود گاز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالیکه سیمانی ها به دلیل مشکلاتی که در تامین گاز دارند، ناچار شده اند به سمت مصرف مازوت بروند اما فعالان این عرصه باور دارند که تامین مازوت هم به دلیل مشکلات هزینه حمل و نقل، تامین ماشین آلات و در اولویت نبودن سیمانی ها نسبت به نیروگاه ها چندان آسان نیست. فعالان سیمانی باور دارند که از نظر اقتصادی یک خط کارخانه باید ۳۰۰ روز کار کند تا سودآوری داشته باشد اما این وضعیت به دلیل مشکلات تامین برق و گاز آسان به دست نمی آید و آنچه عاید سیمانی ها می شود ، کاهش سودآوری و تولیدشان است.

در این خصوص علی اکبر الوندیان درباره مصرف مازوت کارخانجات اطراف تهران و ارتباط آن با آلودگی هوا به «جهان صنعت نیوز» گفت: کارخانه های سیمان نزدیک کلان شهرها به هیچ وجه اجازه مصرف مازوت ندارند، بنابراین آلودگی ارتباطی به این حوزه ندارد. در این بین برخی از کارخانجاتی که از شهرها دورتر هستند، آن هم با هماهنگی سازمان محیط زیست اجازه مصرف مازوت را دارند.

مشکلات مصرف مازوت

دبیر انجمن سیمان در ادامه با اشاره به اینکه سیمانی ها علاقه ای هم به مصرف مازوت ندارند، خاطرنشان کرد: ازآنجاییکه مازوت سولفور دارد و معادن برخی کارخانجات سولفات؛ درنتیجه گرفتگی در خط تولید را تشدید می شود و در نهایت می تواند منجر به توقف آن شود.
الوندیان همچنین با اشاره به هزینه هایی که کارخانه داران سیمان از مصرف مازوت متحمل می شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه هزینه حمل و نقل در کشور ما به شدت بالاست. گاهی می شود که مازوت کارخانه ای که در شرق تهران است از انبار شهر ری تامین می شود. این درحالی است که هزینه حملش بسیار بالاست و چیزی معادل قیمت مازوت تمام می شود.

او همچنین با اشاره به مشکل تامین ماشین آلات نیز گفت: علاوه بر هزینه حمل و نقل، هزینه ماشین آلات معدنی هم افزایش یافته؛ طوریکه برای فعالان این عرصه کفایت لازم را نمی کند و تعدادشان هم به شدت کم است. البته این میزان کم مشکل فرسودگی هم دارند؛ درنتیجه نمی شود به راحتی مازوت تحویل گرفت.

الوندیان تصریح کرد: همه این مشکلات را وقتی بیشتر درک می کنیم که بدانیم اولویت تحویل مازوت با سیمانی ها نیست؛ بلکه با نیروگاه های دیگر است. البته همین میزان هم به دلیل قیمت بالا و وجود مشکلات تولید، چندان در دسترس فعالان معدن قرار نمی گیرد.

کمبود گاز به چه قیمتی؟!

دبیر انجمن سیمان در پاسخ به این سوال که چقدر کمبود گاز در زمستان امسال جدی است، گفت: ازآنجاکه برای تهیه گاز محدودیتهایی در کشور ایجاد شده؛ در نتیجه این مهم در کاهش تولید نقش موثری خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه مصرف کارخانجات در حد خانگی شده، ادامه داد: امروز عمده کارخانجات سیمان در حد گرمایش کارمندان گاز مصرف می کنند و متاسفانه مصرف خط تولیدی شان قطع شده است. این درحالی است که کارخانجات سیمان روزانه نزدیک به ۶ میلیون متر مکعب باید گاز دریافت کنند.

الوندیان با بیان اینکه کارخانه هایی که اطراف تهران هستند هنوز با مشکل قطعی شدید گاز روبرو نشده اند، خاطرنشان کرد: آنهایی که نزدیک شهرهای بزرگ واقع شده اند، گازشان قطع نشده بلکه محدود شده ؛ اما مابقی جاها با قطعی گاز مواجه شده اند و ناچار هستند که مازوت مصرف کنند.

دبیر انجمن سیمان درباره این پرسش که در آینده نزدیک چقدر سیمانی ها با چالش تولید روبرو خواهند شد، گفت: خروجی کوره های سیمان کلینکر است و امکان ذخیره آن در فضای باز وجود دارد از آنجایی که در حال حاضر ما ذخیره کلینکر داریم برای عرضه سیمان مشکل جدی نداشته ایم. اما با توجه به اینکه بخشی از موجودی کلینکر سنواتی بوده و قابلیت مصرف مستقیم ندارد ، در آینده نزدیک با مشکل کمبود روبرو خواهیم شد و این مساله موجبات تنش در بازار را فراهم خواهد کرد.

او با ابراز نگرانی از اینکه سال قبل فعالان سیمانی با مشکل انرژی روبرو بودند و نگرانی از اینکه این مساله امسال هم تکررا شود، گفت:او با ابراز نگرانی از اینکه با مشکل محدودیت برق نیز مواجه شوند گفت: اگر در تامین گاز و برق محدودیت تشدید و ادامه دار باشد با مشکل تولید و کمبود عرضه مواجه خواهیم شد و این مساله منجر به تنش در بازار و افزایش قیمت ها خواهد شد.
الوندیان درباره این پرسش که چه انتظاری از دولت دارید، گفت: حوزه تامین انرژی نیاز به تقویت زیر ساخت دارد نمی شود به یک صنعت فشار آورد که قیمت را مدیریت کند ولی در مقابل انرژی پایدار تامین نکرد و انتظار رشد صنعت و تولید پایدار داشت!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 313979
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا