تکانه‌های اخبار برجامی به بازار ارز رسید؛

دلار در انتظار مذاکره

بازار ارز در دو روز گذشته تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض برجامی قرار داشته است. انتشار بیانیه ضدایرانی از سوی تروئیکای اروپایی از یک سو انتظارات افزایشی را در بازار تقویت کرد و دیدار وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل و انریکه مورا در اردن از سوی دیگر، توانست معامله گران را وارد فاز احتیاطی کند. عقب گرد دلار به کانال قیمتی 38 هزار تومانی نیز واکنشی مثبت به دیدار روز گذشته اردن بوده است. آیا زور اخبار سیاسی به دلار خواهد چربید؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: در معاملات امروز بازار ارز دلار در کانال قیمتی ۳۸ هزار تومانی معامله می شود. این ارز خارجی که در روزهای اخیر توانسته بود از مرز روانی ۳۹ هزار تومانی نیز عبور کند، در واکنش به دیدار برجامی روز گذشته مقامات ایرانی و غربی وارد فاز کاهشی شد. بررسی ها نشان می دهد که روز گذشته حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه نشست بغداد-۲ در اردن دیدار و در خصوص برجام به بحث و گفتگو پرداختند.

آنطور که از شنیده ها برمی آید، خروجی این گفتگوها مثبت و سازنده بوده است. در همین راستا نیز  مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در توییتی اعلام کرد «توافق کردیم ارتباطات را برای احیای برجام بر اساس مذاکرات وین باز نگه داریم». به نظر می رسد این خبر باعث تقویت انتظارات کاهشی در میان معامله گران شد و توانست به برگشت دلار به کانال قیمتی ۳۸ هزار تومانی کمک کند.

اما خبرها در خصوص برجام همچنان ضد و نقیض است. برای مثال بعد از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات برجامی، رابرت مالی، نماینده آمریکا اعلام کرد «آخرین امید جمعی برای احیای کامل برجام از بین رفته است». در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل نیز با وجود تاکید اعضای حاضر بر احیای برجام، تروئیکای اروپا علیه ایران بیانیه ای صادر کرد و خواستار توقف فعالیت های موشکی بالستیک و عقبگرد برنامه هسته ای ایران شدند.

بنابراین آنطور که به نظر می رسد خبرهای برجامی معامله گران بازار ارز را سردرگم کرده است. همین مساله نیز موجب شده که خریداران و فروشندگان بازار با احتیاط بیشتری وارد معاملات ارزی شوند. هنوز مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار برجام و آینده مذاکرات است. بسیاری برجام را تمام شده می دانند و اعلام می کنند که تلاش های فعلی برای ازسرگیری مذاکرات راه به جایی نمی برد.

بدیهی است اگر خبر قطعی بن بست برجام از سوی طرفین مذاکره کننده اعلام شود بازار ارز آماده حرکت جدید در مسیر صعود می شود. به ویژه آنکه تورم نیز به ۴۴ درصد رسیده و موتور پیشران رشد قیمت ارز محسوب می شود. با این حال با توجه به اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات و عمل به تعهدات برجامی باید دید که آیا طرفین مذاکره کننده امیدها به احیای برجام را پررنگ خواهند کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 316466
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا