در این شرایط توسعه معنایی ندارد؛

دولت صفر؛ بحران سیاسی بازی اقتصاد ایران

کلید واژه «دولت قبل» همچنان یکی از پرکاربردترین گزاره‌هایی است که پس از بیش از ۱۶ ماه فعالیت دولت سیزدهم، همچنان می شنویم. البته این موضوع تنها مختص به دولت سیزدهم نیست و عملاً طی چند دهه گذشته وارد ادبیات سیاسی کشور شده است. «دولت قبل» را می توان نتیجه سیاست زدگی اقتصاد ایران دانست. فضایی که دستیابی به توسعه را به آرزویی محال مبدل کرده و بحران های متعدد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ در روزهایی ابتدایی هفته و درحالی که همچنان تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۲ مشخص نیست، بحث در خصوص کسری بودجه امسال دولت بالا گرفت.

ابتدا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی خبر داد. عددی که با توجه به گزارش‌های مراکز پژوهشی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین مصاحبه‌های پیشین میرکاظمی،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه دور از انتظار به نظر ‌نمی‌رسد.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش عملکرد ۴ ماهه بودجه، تحقق ۷۶ درصدی منابع عمومی را پیش بینی کرده بود که به معنای کسری بودجه بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی برای امسال است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پیش تر میزان تحقق درآمدهای دولت را در هفت ماهه نخست امسال، ۶۶ درصد عنوان کرده بود. میرکاظمی بیان کرده بود که میزان تحقق درآمدهای دولت تا پایان سال نیز در همین محدوده باقی خواهد ماند. تحقق ۶۶ درصدی منابع درآمدی دولت با توجه به بودجه ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی امسال، به معنای کسری حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی است.

پس از این بودکه از یکسو حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و از سوی دیگر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را تکذیب کردند. در حقیقیت نه تنها این خبر تکذیب شد بلکه هم رئیس سازمان برنامه و بودجه و هم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر عدم کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ تاکید کردند.

دولت قبل، اسم رمز مشکلات نیست

جدای از این تایید و تکذیب ها و اینکه آیا واقعا امسال کسری بودجه نداریم، مسئله مهم به نحوه تکراری برخورد مسئولان با مشکلات اقتصادی باز می‎گردد. جاییکه همواره یکی از پاسخ‌های مسئولان در خصوص مسائل اقتصادی، کلید واژه «دولت گذشته» است.

برای اینکه موضوع شفاف شود، بخشی از جوابیه سازمان برنامه به یکی از روزنامه‌ها را در خصوص خبر کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان که در رسانه‌ها منتشر شده است را مرور می کنیم:

«جریان‌هایی که دولت مورد حمایتشان، کشور را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل داد و تمام متغیرهای اقتصادی در طول مدیریتشان سقوط کرد گویا از اداره کشور بدون استقراض همراه با انجام تعهدات بر زمین‌مانده دولت قبل برآشفته و مدعی کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شده‌اند. بله دولت سیزدهم سنت غلط استقراض و چاپ پول و تحمیل تورم ۶۰ درصد بر مردم را برچیده و این در حالی است که عملکرد ناصواب دولت‌های گذشته؛ مانند آینده‌فروشی و انتشار بی‌رویه اوراق کارش را سخت کرده است.»

این ادبیات بارها طی دو سال گذشته و در همه مسائل تکرار شده است. کافی است در مورد مشکلی از یک مسئول سوال کنید؛ فرقی هم نمی کند که آن معضل مربوط به بودجه باشد یا بازار سرمایه، یا تورم و رشد نقدینگی و یا حتی آلودگی هوا و کمبود آب. به احتمال زیاد یکی از مهم ترین دلایلی که می شنوید، عملکرد دولت گذشته است.

این در حالی است که بیش از ۱۶ ماه از آغاز کار دولت سیزدهم می گذرد. به نظر می رسد در این شرایط صحبت از دولت گذشته در خصوص هر مسئله ای بیش از اندازه جناحی نگاه کردن به موضوعات است.

سیاسی بازی یا سیاستگذاری

کلید واژه «دولت قبل» تنها مختص دولت سیزدهم نیست. تقریبا طی چند دهه گذشته همه دولت‌ها، مقصر بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را ناشی از عملکرد دولت قبل عنوان کرده و خود را متفاوت از دولت قبل دانسته اند. دولتی کامل که به عنوان ناجی مشکلات دولت قبل را حل خواهد کرد.

با این وجود به نظر می رسد که کلید واژه دولت قبل به پوششی برای عدم کارآمدی سیاستگذاران و تسویه حساب سیاسی تبدیل شده است.

این در حالی است که جدا از جناح بندی‌های سیاسی همه مسئولان باید یک هدف داشته باشند و آن دستیابی به توسعه اقتصادی کشور است. شرایطی که اکنون در سپهر اقتصادی و سیاسی کشور شکل گرفته است، دستیابی به این مهم را دور از انتظار کرده است. در شرایط کنونی گویا اقتصاد ایران هر هشت سال یک بار، از صفر آغاز می کند.

در این فضای سیاست‌زده، برنامه ریزی اقتصادی بیش‌تر همانند یک شوخی تلخ به نظر می رسد. گواه این موضوع را نیز می توان در عملکرد برنامه های توسعه کشور طی سال‌های گذشته مشاهده کرد. برنامه‌هایی که قرار است چراغ راه کشور باشد اما در عمل درصد تحقق آن به صفر میل می کند!

بیایید یک بار برای همیشه همه تقصیرها را نه بر گردن دولت سیزدهم و یا دولت دوزادهم و نه حتی دولت دهم بلکه به گردن دولت صفر بیندازیم. بیایید یک بار توسعه و رشد اقتصادی ایران را به جای بازی‌های سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی دنبال کنیم. بیایید یک بار هم که شده اقتصاد اولویت باشد. باور کنید که بازنده این بازی سیاسی معیشت مردم و شکل گیری بحران ها متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. باور کنید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 322475
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا