وعده هایی که محقق نشد:

در دنیای موازی قرعه کشی خودرو حذف شد و قیمت خودرو کاهش یافت

یک سال از وعده های وزیر صمت درباره ساماندهی بازار خودرو می گذرد. در این مدت نه تنها شاهد بهبود محسوسی نبودیم بلکه وضعیت بازار و قیمت خودرو آشفته تر هم شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حدود یک سال پیش و به طور مشخص ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰،‌ فاطمی امین در برنامه تلویزیونی نگاه یک حضور پیدا کرد. برنامه‌ای که در آن وزیر صمت برنامه‌های خود را برای بازار خودرو تشریح کرد. از کاهش قیمت خودرو و بهبود کیفیت تولید داخلی تا حذف قرعه کشی خودرو.

حالا پس از یک سال از آن روزها نگاهی به شرایط بازار خودرو نشان می‌دهد که آن برنامه ها و وعده ها چیزی بیش از خریدن زمان و به عقب انداختن حل مشکلات نبوده است.

ایران خودرو و سایپا واگذار شدند؟

یکی از پروژه هایی مورد تاکید وزیر صمت برای سال ۱۴۰۱، اصلاح ساختار سهامداری و مدیریتی خودروسازان بود. فاطمی امین از همان ابتدای دوران وزارت خود،‌ نحوه مدیریت و مشکلات ساختاری صنعت خودرو را مورد انتقاد قرار داده بود.

فاطمی امین در این برنامه گفته بود که به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی، واگذاری سهام دولت در مجموعه‌های ایران خودرو و سایپا را دنبال خواهد کرد. اما حالا بعد از گذشت بیش از یک سال، هیچ واگذاری صورت نگرفته است.

حتی شنیده می شود که وزارت صمت با شرط و شروطی که برای واگذاری گذاشته نشان داده دل کندن از خودروسازی برایش راحت نیست.

بدهی به قطعه سازان به کجا رسید؟

فاطمی امین در این برنامه از رابطه نادرست خودروساز و قطعه ساز به عنوان یکی دیگر از مشکلات صنعت خودروسازی یاد کرد. آنطور که وزیر صمت گفته بود این رابطه موجب پیچیده شدن مدیریت، سخت شدن کنترل کیفیت قطعات و قیمت‌ها شده است.

بر همین اساس وزیر صمت وعده داده بود که به دنبال مجموعه‌سازی در صنعت خودرو است. از این طریق به جای اینکه هر خودروساز با ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعه‌ساز کار کند، با ۷۰ تا ۱۰۰ مجموعه‌ قطعه‌ساز کار خواهد کرد. وعده ای که عملا محقق نشده است

قرعه کشی خودرو حذف شد!

شاید بتوان مهم ترین وعده خودرویی فاطمی امین را حذف قرعه کشی خودرو دانست. وعده ای که نه تنها در این برنامه بلکه از همان ابتدای در دست گرفتن وزارت صمت آن را مطرح کرده بود. با توجه به اینکه وزیر بارها وعده حذف این فرآیند را داده بود، همگان انتظار فروش بدون قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ را داشتند.

وعده ای که نه تنها تاکنون محقق نشده بلکه حالا قرعه کشی خودرو به خودروهای وارداتی هم رسیده است.

زنجیره تامین مالی به کجا رسید؟

براساس گفته های وزیر صمت پارسال برای تامین مالی زنجیره ای  قرارداد ۲ هزار میلیارد تومان بسته شده بود. طبق قول فاطمی امین قرار بود امسال به سمت اجرای کامل آن در خودرو سازی بروند. در نتیجه آن، پول قطعه ساز به موقع پرداخت شود و کیفیت هم قابل کنترل و مدیریت شود.

اما آنطور که از شواهد به نظر می رسد، این شرایط تفاوت محسوسی با گذشته نکرده است. آنگونه که نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور می گوید خودروسازان زیانی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان دارند و بدهی به قطعه سازان به بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان رسید.

تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو

فاطمی امین تاکید کرده بود تولید خودرو برای سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه هدف گذاری شده است. حتی خاطرنشان کرده بود که این افزایش ۵۰ درصدی کاملا امکان پذیر است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه، بیش از یک میلیون و ۱۲۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. هر چند این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۵ درصدی نشان می‌دهد اما تقریباً ۳۰ درصد از برنامه پیش بینی شده عقب مانده است.

قیمت خودرو کاهش یافت؟!

فاطمی امین قول داده بود که اصلاحات و اقدامات از اواسط سال آینده (۱۴۰۱) ملموس خواهد بود. همچنین تاکید کرده بود که مشکلاتی که در کیفیت خودرو وجود دارد را ریز به ریز تحلیل کرده و این اطمینان را به مردم می دهد که از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل همچون قرعه کشی خودرو، کیفیت پایین تولیدات داخلی و … یک به یک حل خواهد شد.

نگاهی به بازار خودرو نشان می دهد که قیمت خودرو طی یک سال گذشته افزایش شدیدی را تجربه کرده است. پراید ۳۲۰ میلیونی و پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۵۵۰ میلیونی تنها نمونه هایی از افزایش قیمت خودرو  طی یک سال گذشته است. کیفیت خودرو هم که همچنان تغییر محسوسی نکرده است.

 باید یکبار دیگر از وزیر صمت پرسید که آیا واقعا چیزی حل شده است؟

پیشنهاد ویژهخودرو
شناسه : 337154
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا