جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم پشت سد کسری بودجه ماند

درحالی که به ماه‌های پایانی سال آبی رسیده‌ایم، همچنان خبری از اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نیست. دلیل مقاومت دولت برای افزایش این نرخ چیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، از بهمن ماه سال گذشته، موضوع اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم مطرح شد. در آن زمان نرخ خرید تضمینی ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود. اما افزایش قابل توجه قیمت دلار و تشدید تورم در نیمه دوم سال گذشته، منجر شد که عملا این قیمت برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

قیمت دلار در شهریور ماه سال گذشته (زمان تعیین قیمت خرید تضمینی گندم) حدود ۳۰ هزار تومان بود. اما این روزها به بیش از ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین بر اساس داده‌های مرکز آمار،‌ میانگین افزایش قیمت همه کالاها و خدمات یا همان تورم از شهریور ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

افزایش ۱۵۰۰ تومانی قیمت گندم

در این شرایط کارشناسان بر این باور بودند که قیمت خرید تضمینی گندم نباید کم‌تر از ۱۷ هزار تومان تعیین شود. با این وجود سخنگوی دولت ۳۱ فروردین ماه نرخ جدید خرید تضمینی گندم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

افزایش تنها یک هزار و ۵۰۰ تومانی با اعتراض شدید کشاورزان و البته کارشناسان همراه شد. حتی ابراهیم رئیسی دستور بررسی فوری این موضوع را داد و خواستار اصلاح آن شد. با این وجود و در حالی که به ماه‌های پایانی سال آبی رسیده‌ایم، همچنان قیمت خرید تضمینی گندم به معادله لاینحل این روزها بدل شده‌است.

فارغ از اینکه قیمت تضمینی باید توسط شورای رقابت گذاری اعلام شود و نه سخنگوی دولت،‌ پرسش مهم این است که چرا دولت بر قیمت پیشنهادی خود پا فشاری می کند؟

این در حالی است که شرایط بازارهای جهانی و جنگ روسیه و اوکراین و همچنین احتمال محدودیت صادرات تولیدکنندگان بزرگ غلات، ما را با خطر عدم تامین غلات از طریق واردات رو به رو کرده است.

در چنین شرایطی عدم تامین رضایت کشاورزان خطر افزایش فروش گندم به دلالان به جای دولت و افزایش قاچاق گندم به کشور های همسایه را افزایش می دهد.

چرا دولت در برابر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مقاومت می‌کند؟

در بودجه سال جاری، ۱۰۲ هزار میلیاد تومان به خرید تضمینی گندم اختصاص یافته است. بر این اساس به نظر می رسد دولت به طور تقریبی هدف گذاری مشابه سال قبل، برای خرید ۷.۵ تا ۸ میلیون تن گندم داشته است.

با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای خرید گندم در سال جاری و افزایش کسری بودجه دولت در صورت افزایش قیمت مصوب به نظر می رسد عامل اصلی افزایش نیافتن قیمت خرید تضمینی گندم، کسری بودجه دولت و ناتوانی در تامین بودجه گندم مورد نیاز کشور است.

به بیان دیگر اگر هدف گذاری میزان خرید گندم را ۸ میلیون تن در نظر بگیریم، هر یک هزار تومان افزایش نرخ خرید تضمینی گندم،‌ حدود ۸ هزار میلیارد تومان به بودجه دولت اضافه خواهد کرد. موضوعی که شاید در شرایط کنونی کسری بودجه برای دولت با چالش همراه باشد.

پیشنهاد ویژهکشاورزی
شناسه : 352682
لینک کوتاه :

۱۰ دیدگاه

  1. نوبت دستمزد ما کشاورزها که شد بودجه تموم شد؟یعنی واقعا امسال اختلاس ۳هزار میلیاردی اتفاق نمیافته؟اونم چندین مورد؟باشه افزایش ندیدن ،از دیوار کشاورز کوتاهتر پیدا نمیشه تو این مملکت

  2. باسلام وادب واحترام خوب مشخصاکشاورزبنابفرمایشات رهبرعزیزمیبایست گندم راتحویل سیلودهدولی متاسفانه پرداخت وجه ان برای کشاورزکمترازگدایی نبوده چراکه عین جگرزلیخاتکه تکه وجه گندم راپرداخت میکنندبنده بعنوان فردکوچک این مملکت خواهشمندم نوشته این حقیرراخدمت مقام معظم رهبری انعکاس بدیدتابه دستورایشان فکراساسی برای ماکشاورزان انجام دهندچه فایده ای داره خردخردپول گیرمابرسه

  3. دلیل که دیدگاه بنده را منتشر نمیکنید چیه صد بار دیدگاه فرستادم یک بار هم پخش نکردید ما کشاورزان دیگه توبه کردیم کشت گندم نمی‌کنیم همین امسال از سر تقصیرمان بگذرید دیگه غلط کردیم آخه ما دیگه از بدهکاری داخل زندان هستیم کی آزاد بشیم خدا می‌دونه

  4. باسلام وخداقوت خدمت همه کشاورزان وزحمتکشان چرخه تولید و صنعت متاسفانه کشورماشده منبع درآمدزایی دلالی همه پول کشور داره می‌ره صرف خرید وفروش خودرو ومسکن وغیره میشه ،دولت عملا داره تیشه به ریشه اقتصاد وتولید کننده میزنم اگر این پولی که به گندم اضافه کنه کشاورز رو ترغیب به کشت بیشتر وتولید بهتر می‌کنه الان شاید برای دولت تویکسال بازده مثبت داشته باشه امایققین بدانید درازمدت به مشکل خواهیم خورد

  5. سیاست خوبی امسال پیاده کردید آفرین! با این جلسه واون جلسه وقت خریدید کشاورز هم به هوای پارسال کشت کرد وتحویل داد.. ولی اگه زنده باشیم سال آینده چنان گندمی کشت کنیم وتحویل بدیم که انشالا صادر کننده باشید….ککا سیاه روزش میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا