محدوده تعادلی قیمت دلار کجاست؟

پیش بینی قیمت دلار با نوسان بالایی همراه است. برخی محدود ۴۰ هزار تومانی را تعادلی می‌دانند و برخی منتظر افزایش دوباره قیمت دلار هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با انتشار اخبار مثبت برجام، کاهش قیمت دلار شدیدتر شده است. هرچند در روزهای گذشته دلار به سطح ۴۸ هزار تومان هم دست پیدا کرده بود، اما بسیاری تصور می‌کردند که دلار توان ریزش بیشتر را ندارد.

 با این حال دیروز و برخلاف تصور معامله‌گران بار دیگر توانست مرزشکنی کند و یک پله قیمتی دیگر هم پایین بیاید.

درخصوص دلایل ریزش قیمت دلار طی روزهای اخیر عمده نگاه‌ها به موضوعات سیاسی معطوف شده است. انتشار اخبار سیاسی پیش‌تر هم بر نوسانات قیمتی در بازار ارز تاثیر می‌گذاشت. با این وجود به نظر می‌رسد اثرگذاری این اخبار در قیمت‌گذاری دلار بیشتر از گذشته شده است. به نظر می‌رسد نقطه آغاز ریزش قیمت دلار سفر سلطان عمان به کشورمان است.

دلارهای بلوکه شده بالاخره آزاد شدند؟

یکی از این خبرها موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران است. در این خصوص نیز تاکنون خبرهای متفاوتی مطرح شده است.

در ابتدا بیان شد که ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودی کشورمان در حال آزاد شدن است. هرچند این خبر به سرعت تکذیب شد، اما در ادامه خبرهای دیگری هم از همین جنس اعلام عمومی شد.

برای مثال روز شنبه هفته جاری یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از آزادسازی بخشی از طلب ایران در عراق خبر داد. وی گفت: «مقداری از منابع بلوکه‌شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است. بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد. شنیده‌ها حاکی از این است که مبلغ پرداختی حدود سه میلیارد دلار است.»

وی تاکید کرد: «این اتفاق به‌طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت. چرا که هم نیاز‌های بانک مرکزی مرتفع و هم کالا‌های اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالا‌های اساسی کمک قابل توجهی کند.»

 دیروز نیز ضیاء الناصری مشاور نخست‌وزیر عراق در تایید اظهارات آل‌اسحاق اعلام کرد: «مجموع پول‌های ایران که عراق طی دوره مسوولیت دولت کنونی آزاد کرده به ۱.۵ میلیارد یورو رسیده است. همچنین یک میلیارد دیگر هم آزاد خواهد شد. در مقابل، شهروندان همزمان با طرح‌های جدید دولت در بهره‌برداری از انرژی پاک و استفاده از گاز عراق شاهد بهبود تدریجی در روند برق‌رسانی خواهند بود.»

اصلاح قیمت دلار معنادار بود

عمده پیش‌بینی ‌ها بر تداوم ریزش قیمت دلار در صورت قطعی شدن موضوع توافق ایران و آمریکا استوار است. اما سوال مهم این است که آیا دلار توان ماندگاری در نرخ‌های زیر ۵۰ هزار تومان را خواهد داشت؟

پیام الیاس‌کردی، تحلیلگر بازارهای مالی درخصوص چشم‌انداز قیمت دلار بر پایه تحلیل تکنیکال به «جهان‌‌صنعت» گفت: بعد از آنکه دلار به سقف تاریخی خود یعنی نرخ ۶۰ هزار تومان رسید با اصلاحات قیمتی همراه شد. این اصلاحات اما نه به یک باره بلکه به تدریج اتفاق افتاد.

به‌طور کلی هرگونه اصلاح قیمتی در بازار ارز به صورت پله به پله اتفاق می‌افتد که در این بین اصلاحات قیمتی تا ۵ هزار تومان برای تحلیلگران و کارشناسان بسیار بااهمیت تلقی می‌شود. اصلاحات قیمتی تا دو هزار تومان تنها نشان می‌دهد که بازار ارز می‌تواند حامل خبرهایی باشد.

وی اظهار کرد: بازار ارز اصولا اطلاعات دقیقی در اختیار ما قرار نمی‌دهد. این اطلاعات عبارتند از حجم و میزان معاملات انجام‌شده در آن.  به عبارتی ما همواره با ضعف اطلاعاتی در بازار ارز مواجه هستیم و به‌طور دقیق نمی‌دانیم که حجم معاملات بازار ارز چقدر است.

دلار ۶۰ هزار تومانی خریدار نداشت

 پیش‌تر اگر این سوال مطرح می‌شد که آیا دلار با نرخ‌های بالای ۵۵ هزار تومان و نزدیک به ۶۰ هزار تومان خریدار خواهد داشت یا خیر، فعالان بازار ارز متفق‌القول اعلام می‌کردند که بازار در مسیری که تصور می‌شود حرکت نمی‌کند و در نرخ‌های اعلامی خریدار آنچنانی ندارد.

الیاس‌کردی ادامه داد: بنابراین دلیل برگشت دلار از نرخ‌های نزدیک به ۶۰ هزار تومان در سال گذشته، ظرفیت پایین بازار برای خرید ارز در آن نرخ‌ها بود. در نهایت نیز دیدیم که قیمت دلار به سرعت تا سطح ۵۵ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد.

 نکته جالب توجه اینکه قیمت دلار در هفته‌های منتهی به پایان سال گذشته و پیش از آنکه خبری درخصوص توافق ایران و عربستان منتشر شود به ۵۲ هزار تومان هم رسید. از آن زمان تاکنون قیمت دلار عمدتا در محدوده ۵۲ و ۵۳ هزار تومان در نوسان بوده است.

قیمت دلار به اخبار سیاسی بیش واکنش نشان داد

وی بیان کرد: طی چند وقت اخیر اما خبرهای سیاسی زیادی منتشر شده است. از احتمال توافق برجامی ایران و آمریکا گرفته تا خبر آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران.

در گزاره‌های جدیدی که از سوی مقامات سیاسی مطرح شده نیز این نکته ای تاکید قرار گرفته است. موضوعی نشان از موانع زیادی بر سر راه توافق برجامی وجود ندارد. اما تاکید می شود تلاش‌ها در این خصوص در حال انجام است. با وجود حجم بالای اخبار سیاسی مثبتی که منتشر می‌شود، اما بازار ارز به دلیل فراهم نبودن اطلاعات کامل و دقیق از حجم و اندازه معاملات تکنیکال‌پذیری کمتری دارد.

به گفته این تحلیلگر بازارهای مالی، در مجموع به نظر می‌رسد بازار ارز بیش‌واکنش‌هایی نسبت به خبر توافق با آمریکا نشان می‌دهد.

پیش بینی قیمت دلار؛ محدوده تعادلی کجا خواهد بود؟

این تحلیل گر ادامه داد: با این حال این واقعیت بزرگ را نمی‌توان نادیده گرفت که چالش‌ها و مشکلات اقتصادی اعم از تورم بالای موجود، عدم استقلال بانک مرکزی، تبدیل شبه‌پول به پول، نقدینگی بالا و در راس آن کسری بودجه بالای دولت می‌تواند زمینه‌ساز رشد دوباره قیمت دلار شود.

در حقیقت با وجود کاهش قیمت دلار در سایه اخبار مثبت سیاسی این احتمال مطرح است اگر سطح توافق چندان مطلوب نباشد، دلار مدتی در محدوده قیمتی فعلی باقی می‌ماند و در ادامه آماده رشد دوباره می‌شود.

پیش بینی دقیق قیمت دلار ممکن نیست

الیاس‌کردی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت دلار تا چه مدت می‌تواند در محدوده کنونی نوسان کند. اظهار کرد: این مساله بستگی دارد که توافق ایران و آمریکا در چه سطحی انجام گیرد.

همان‌طور که اشاره شد اطلاعات دقیقی از میزان معاملات بازار و حجم خرید و فروش‌ها در اختیار نداریم. همین مساله یکی از موانع جدی پیش‌بینی دقیق قیمت دلار در بازار ارز محسوب می‌شود.

با همه اینها، با اطلاعاتی که اکنون در اختیار داریم و همچنین دیدگاه ایران و آمریکا به توافق محدود، دلار توانایی ریزش به نرخ‌های زیر ۴۵ هزار تومان را برای مدت بسیار کوتاهی خواهد داشت.

به این ترتیب دلار می‌تواند مدتی را بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان نوسان کند. با این حال مدت زمان ماندگاری آن در محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان بیشتر خواهد بود.

به باور وی، به‌طور کلی ماندگاری دلار در محدوده قیمتی یاد‌شده به عملکرد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در زمینه‌های اقتصادی اعم از کنترل رشد تورم و نقدینگی بستگی دارد.

این مهم نیست که سیاستگذار بتواند دلار را برای مدت زمان کوتاهی به نرخ‌های بسیار پایینی برساند، آنچه اهمیت دارد این است که دولت بازار ارز را به ثبات برساند و به تعادل‌سازی نرخ ارز کمک کند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویژه اقتصاد کلان
شناسه : 355660
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا