شهرداری برای مستاجران خانه می‌سازد

شهردار تهران گفت: در حال ساخت مکان‌هایی برای سال آینده هستیم که از آنها برای مسکن مستاجران استفاده کنیم. این مسئله می تواند در بحث کاهش اجاره به مردم کمک کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرضا زاکانی از ورود شهرداری تهران به اجاره‌داری حرفه‌ای خبر داد و گفت: در حال ساخت مکان‌هایی برای سال آینده هستیم که از آنها برای اسکان مستاجران استفاده کنیم. این مسئله می تواند در بحث کاهش اجاره به مردم کمک کند.

اجاره‌داری توسط شهرداری‌ها در برخی از شهرهای دنیا انجام می‌شود و شهرداری‌ها در این مناطق در تامین مسکن اقدامات خوبی را هم انجام داده اند. برخی کارشناسان معتقدند در شرایطی که کشور ما با مشکل مسکن مواجه است، ورود شهرداری‌ها به اجاره‌داری می تواند کمک زیادی به حل مشکل داشته باشد.

 قیمت مسکن در ۵ سال گذشته ۱۰ برابر رشد کرد 

براساس آمار ارائه شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، قیمت مسکن در کل کشور، به ویژه در کلانشهرها، طی بازه زمانی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ رشدی ۱۰ برابری به خود دیده و ضرب آهنگ این افزایش بســیار سریعتر از افزایش درآمد خانوارهای دهک‌های پائینی و میانی بوده است. خرید مسکن ملکی برای مستأجران، جوانان و حتی خانوارهای پردرآمد به شدت مشکل شده و وضعیت در بخش مسکن استیجاری به مراتب بدتر و پیچیده‌تر است و خانوارهای مستأجر با جابه جایی و تخلیه اجباری روزافزونی روبرو شده‌اند و یافتن واحد مسکونی استیجاری متناسب با درآمد خانوارها به بحرانی چندوجهی منجر شده است.

درباره ایجاد این وضعیت دلایل مختلفی از سوی کارشناسان بیان شده، از عدم تولید و عرضه نامناسب مسکن طی دهه گذشته تا سیاست‌های نادرست برخی مسئولان متولی حوزه مسکن در سال‌های گذشته. اما هر چه باشد امروز افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن مشکلات عدیده‌ای برای مستاجران ایجاد کرده به گونه‌ای که بسیاری از آنها به دلیل اینکه توان پرداخت اجاره‌های سرسام آور را نداشتند، مجبور شدند به حاشیه شهر و مناطقی که کیلومترها از شهر فاصله دارد کوچ کنند یا اینکه منازلی با متراژهای کوچکتر را انتخاب کنند تا اجاره کمتری بپردازند.

درخواست مستاجران از مسئولان برای حل مشکلات

در همین راستا مخاطبان هم با ثبت پویش های مختلفی خواستار  مقابله با گران شدن مسکن و حل مشکلات مستأجران شده اند. در متن یکی از این پویش ها آمده است: « بازار بی‌حساب و کتاب اجاره‌بهای مسکن را سامان دهید. اجاره‌خانه‌های سرسام‌آور را قانونمند و ضابطه‌مند کنید. کمر مستأجران زیر بار گرانی اجاره خانه شکسته است. خواهشمندیم به بحران اجاره مسکن رسیدگی شود.»

شهرداری تهران وارد اجاره داری حرفه‌ای می‌شود

بسیاری از کارشناسان معتقدند شهرداری ها علیرغم اینکه در حوزه ساخت مسکن مسئولیت مستقیم ندارند ولی با توجه به اختیارات، امکانات و دسترسی‌هایی که دارند می‌توانند در بحث ساخت مسکن و کاهش اجاره تاثیرگذار باشند و به مستاجران کمک کنند.

بر همین اساس در حاشیه نشست دولت با علیرضا زاکانی شهردار پایتخت درباره اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسکن و اینکه آیا شهرداری برنامه‌ای برای آینده در این حوزه دارد، گفت وگو کردیم.

زاکانی ضمن تاکید بر اینکه شهرداری تهران مسئولیت مستقیمی در حوزه تامین مسکن ندارد، گفت: با این حال ما هر وظیفه‌ای از دستمان بر بیاید در این رابطه انجام می دهیم.

شهردار تهران یادآور شد: ما به عزیزان در وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم که هر کمکی در حوزه مسکن و کمک به مستاجران نیاز باشد را آمادگی داریم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در حال ساخت مکان‌هایی برای سال آینده هستیم که از آنها برای مسکن استیجاری استفاده کنیم. این مسئله می تواند در بحث کاهش اجاره به مردم کمک کند.

شهردار تهران با اشاره به جزئیاتی از ساخت مسکن‌های استیجاری اظهار داشت: ساخت و سازها شروع شده است و یک قدر و سهمی از املاک خودمان که در تهران بودند رابررسی کردیم که حدود ۳۴ هزار واحد می شود که بخشی برای پرسنل شهرداری و بخش عمده ای برای اجاره در نظر گرفته شده است.

زاکانی تاکید کرد: ساخت حدود ۷ تا  ۸ هزار واحد از این واحدهای مسکونی  آغاز شده و همین اخیرا ۱۸۰۰ واحد دیگر هم شروع شده است.

شهردار تهران گفت: این بسته اولیه است و همین طور به تعداد واحدهای در حال سخت اضافه خواهد شد ما در بسیاری از شهرک هایی که در حال احداث است شهرداری قدر السهم دارد و ما این را هم در حوزه مسکن به کار خواهیم گرفت، یعنی داریم دنبال می کنیم که در حوزه مسکن کار جدی کنیم که باری از روی دوش مردم برداریم.

شهردار تهران در گفت وگوی دیگری خاطرنشان می‌کند که در بسیاری از کشورها، شهرداری‌ها مسکن استیجاری دارند و اینگونه نرخ بی رویه رشد اجاره را کنترل می‌کنند. شهرداری تسهیل‌گری می‌کند و ما به ازای آن قدرالسهمی را دریافت می‌کند

وظیفه شهرداری برای شناسایی خانه‌های خالی

یکی از اقدامات دیگری هم که شهرداری‌ها برای حل مشکل مسکن قرار است انجام دهند، شناسایی خانه‌های خالی است. این وظیفه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با تصویب طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی بر عهدخ شهردای‌ها گذاشته شده است.

براساس این طرح شهرداری‌های شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مکلف هستند واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی کنند و اطلاعات آن را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی موظف است بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اطلاعات دریافتی را صحت سنجی کرده و پس از تایید، جهت اخذ مالیات متعلقه  موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

براساس این مصوبه صد درصد درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی شده توسط شهرداری‌ها به حساب شهرداری شهرهای محل اخذ مالیات صرفا برای احیای بافت‌های فرسوده و اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه برای افراد بی بضاعت واریز می‌شود.

کارشناسان معتقدند اگر وظایفی که در حوزه کنترل قیمت مسکن و اجاره بر عهده دستگاه ها گذاشته شده به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات مستاجران و افرادی که به سرپناه مناسب برای زندگی احتیاج دارند، حل خواهد شد.

فارس

مسکن
شناسه : 363901
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا