نشست صلح جده بی نتیجه بود اما؛

بازی عربستان با کارت اوکراین و روسیه

عربستان تمام تلاش خود را برای بازسازی چهره بین‌المللی خود انجام می‌دهد و در آخرین اقدام، برای میزبان مذاکرات صلح روسیه و اوکراین بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،همان‌طور که از پیش اعلام شده بود، عربستان سعودی این هفته میزبان مذاکرات صلح اوکراین و روسیه در شهر جده است.

در این رابطه خبرگزاری دولتی عربستان (واس) اعلام کرده ریاض مشتاقانه منتظر است تا این نشست به تقویت گفت‌وگو و همکاری از طریق تبادل نظر، هماهنگی و بحث در سطح بین‌المللی درباره راه‌های حل بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک و سیاسی کمک کرده تا صلح و امنیت بین‌المللی را تقویت کند و از پیامدهای انسانی، امنیتی و اقتصادی بیشتر بحران در جهان بکاهد.

همچنین در ادامه این خبر آمده، میزبانی این نشست در ادامه ابتکارات و تلاش‌های بشردوستانه انجام‌شده در این زمینه توسط شاهزاده محمد بن‌سلمان و تماس‌هایی است که وی با رهبران روسیه و اوکراین از همان روزهای اولیه آغاز جنگ داشته است.

به گفته منابع خبری، روسیه نیز با وجود عدم حضور نمایندگانش در جده، اعلام کرده مذاکرات در این نشست را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

با این وجود فرانس ۲۴ در گزارشی مطرح کرده  که نقل از فرانسه ۲۴، نشست جده پس از چندین ساعت نطق و سخنرانی هیئت‌های دیپلماتیک، بدون ماحصل به پایان رسیده‌است.

عربستان در مذاکرات روسیه و اوکراین به دنبال چیست؟

طبق گزارشی که در این خصوص میدل‌ایست‌آی منتشر کرده است، فارغ از نتیجه این نشست و جنبه نمادین آن، برای عربستان سعودی و به ویژه محمد بن‌سلمان چنین مذاکراتی یک برد دیپلماتیک محسوب می‌شود.

چراکه او پس از رسوایی قتل جمال خاشقچی در سال ۲۰۱۸ اکنون به دنبال استفاده از فرصت‌ها به منظور بهره‌برداری از شرایط بین‌المللی است. در واقع جنگ اوکراین به عنوان هدیه‌ای خوشایند برای سعودی‌ها به آنها این امکان را داده تا علاوه بر ترمیم روابط با دولت جو بایدن، وزن دیپلماتیک عربستان را نیز بالا ببرند.

به همین دلیل است که برخی از کارشناسان معتقدند اجلاس صلح در جده، علاوه بر بازسازی چهره محمد بن‌سلمان، چشم‌انداز سیاسی نوظهور کشورش را نیز در نظام بین‌المللی تقویت می‌کند.

بازی عربستان و امارات

در این رابطه جولین بارنز دیسی مدیر بخش خاورمیانه شورای روابط خارجی اروپا به میدل‌ایست‌آی توضیح می‌دهد که کشورهایی نظیر عربستان و امارات نشان داده‌اند به جای گره زدن منافع خود به صورت یکجانبه، سعی می‌کنند نوعی تعادل در میان غرب و شرق به منظور حداکثرسازی منافع خود ایجاد کنند.

در واقع در شرایطی که ظهور چین، افول نسبی آمریکا در خاورمیانه را در‌بر داشته و قدرت‌های منطقه مانند ایران، ترکیه و عربستان به آرامی در حال تغییر پویایی سیاست جهانی هستند، عربستان و امارات با پذیرفتن چند‌قطبی نوظهور جهانی سعی دارند نقش خود را در این عرصه پررنگ‌تر کنند.

امتیازگیری عربستان از آمریکا

در چنین شرایطی است که شاهد هستیم محمد بن‌سلمان به صراحت درخواست‌های آمریکا برای افزایش تولید نفت را نادیده گرفته و حتی به تازگی دوباره سقف کاهش تولید نفت خود را برای مدت یک‌سال تمدید کرد. او حتی به قیمت خشمگین کردن دولت بایدن، با روسیه درخصوص قیمت نفت توافق کرده، چراکه برای پروژه‌های بزرگ زیربنایی خود نیاز به بودجه و سرمایه اضافی دارد.

این مساله زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم، سعودی‌ها در اسفند سال گذشته و با میانجیگری چین، پس از ۷ سال روابط خود را با ایران عادی‌سازی کرده کردند.

از سوی دیگر در شرایطی که اعلام شده دولت بایدن سعی دارد در یک معامله بزرگ، عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل را کلید بزند، شاهد هستیم بن‌سلمان به صراحت می‌گوید بدون دریافت امتیازات بزرگ، تن به چنین معامله‌ای نخواهد داد. طبق گزارش‌های منتشرشده، یکی از شروط کلیدی ریاض برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای عربستان است.

قدرت منطقه‌ای با اسم رمز صلح اوکراین و روسیه

در این راستا عبدالله بابود پژوهشگر موسسه کارنگی در گفت‌وگو با میدل‌ایست‌آی توضیح می‌دهد: عربستان سعودی در نشست اخیر جده، کشورهای غربی و جنوب جهانی که برخی از آنها با تحریم‌های روسیه همراه نشده‌اند را دور یکدیگر جمع کرده است. چنین کاری دقیقا با جاه‌طلبی‌های بن‌سلمان و هدف استراتژیک وی به منظور تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و بازیگری جهانی مطابقت دارد.

از همین رو سعودی‌ها به دنبال نشان دادن یک نقش خودمختار از خود هستند و قصد دارند با توجه به تحولاتی که در نظام بین‌الملل در حال رقم خوردن است، از مانور تعادل استراتژیک خود سود ببرند. آنها همچنین تمایل دارند نشان دهند در دنیای جدید چندقطبی، عربستان سعودی یکی از بازیگران مهم است.

طرفدار روسیه، دوست اوکراین

در شرایطی که عربستان سعودی از محکوم کردن صریح حمله روسیه به اوکراین اجتناب کرده، اما در عین حال با کی‌یف نیز رابطه‌ای نزدیک دارد. به همین دلیل است که می‌بینیم ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین نیز از ابتکار صلح سعودی‌ها به منظور جذب متحدانی جدید استقبال کرده است.

این تصویر زمانی برجسته‌تر شد که محمد بن‌سلمان دو ماه قبل با دعوت از زلنسکی برای حضور در نشست اتحادیه عرب، همگان را غافلگیر کرد.

علاوه بر این در شرایطی که بشار اسد از متحدان اصلی روسیه در منطقه پس از جنگ داخلی این کشور روابطی بسیار تیره با عربستان داشت نیز همزمان با استقبالی کم‌سابقه به عربستان دعوت شد.

از این رو عربستان همزمان نشان می‌دهد که بستری برای دیدگاه‌های مختلف جهانی فراهم کرده و از سوی دیگر از هر دو کارت بازی سعی می‌کند به نفع خود استفاده کند.

دقیقا در چنین شرایطی است که می‌توان از اقدامات عربستان در زمینه جنگ یمن یا پرکردن شکاف‌های این کشور با ایران، قطر و ترکیه رمزگشایی کرد. از این رو هر چند که به نظر می‌رسد نشست فعلی در جده، خروجی خاصی به منظور برقراری صلح میان روسیه و اوکراین نداشته باشد، اما مساله مهم برای سعودی‌ها این است که خود را به عنوان یک بازیگر صلح‌ساز معرفی کنندو همزمان با غرب و شرق به تعامل و همکاری ادامه دهند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 366361
لینک کوتاه :

۲۰ دیدگاه

      1. نویسنده این خبر واقعان چرت پرت میگه اینها همش چرته روسیه فکر همه جاش کرده که حمله کرده چون روسیه هنوز از یک سوم جنگندهاش استفاده کرده دومان برای اکراین دیگه چیزی نمانده فرودگاه برای پذیرش جنگنده نداره.موشک والان حتی اکراین تامین برق فرودگاه نداره.تا حالا اکراین با اشتباهی این دلقک زلنسکی کرد ۳۹۰,هزار کشته داده روسیه۶۲.هزار نفر اکراین به تدریج داره از بین میره.هر جنگی تبعاتی داره

  1. ولادیمیر ذلنسکی زل میزنه تو چشم ولادیمیر پوتین
    ولادیمیر پوتین با پوتین هایش می‌زند به چشمان ولادیمیر زلنسکی( این زل زدن وان پوتین آخر کار همدیگر را خسته می‌کنند ومیشنند سر جایشان)

  2. شتر در خواب بیند پنبه دانه اکراین هنوز به مسکو‌.نرسیده این تبلیغات آمریکا هست چون تا حالا خیلی هزینه کرده برای اکراین بهتون میگم.اکراین الان فقط زد حمله میزنه.نمیتونه حمله کنه تا لئو پارد خیلی از دست داده روسیه هنوز از سلاحهای مدرن استفاده نکرده تمام حملات هوایش با سوخو ۲۲.هست هنوز از بمب افکن تو پلوف.استفاده نکرده کمی عقل داشته باشید تحریم غرب به نفع روسیه شده اقتصادش قویتر شده.اخه دوستان غرب پرست بیشترین ضربه را ایران تا حالا از آمریکا و اروپا خورده کی میخواهید بفهمید هنوز هیچ سلاح مدرن بغیر از چند تا تانک به اکراین غرب نداده آنهم با وام که اکراین باید بهره هم بده هیچ ابر قدرتی نمی‌گذارد داخل حیاط خلوتش دشمنش بیاد روسیه تو زمستان که سلاحهای غربی گیر میکنند انموقع دهن اکراین یکسره میکنند اینو بهتون بگم ناتو هم اکراین قبول نداره

  3. آخ که چقدر این تحلیل منطقی دل روسیه لیسان و پوتین دوستان رو سوزونده! که اینطوری مثل کرکس ریختند به این سایت و طرفداری دوست ذلیل و وامانده شونو کردند! بزودی شکست خودشون ودوستهاشون قطعی وحتمیه! دلسرد نشوید وازین تحلیلها بیشتر بنویسید. ممنون. فقط نباید به عربستان اعتماد کرد چون مثل روسیه و چین خنجر را بدموقعی از پشت میزند!!

    1. بله.. دوست گرامی واقعا تجربه ثابت کرده… اما بیشعور…زیاده… و کسیکه درحال سقوط هست دست به هر حربه ای می زنه… حتی روسیه! این نشانه بدی است برای مسوولین نادانو متعصب ما

  4. پسرم می گفت درست که می گویند سگها وفادارند اما نه سگهای ولگرد،، چون آنها به هر غریبه ای که برسند با کوچکترین استخوان محل قبلی خود را که زمان طولانی در آنجا غذا خورده اند را ترک می کنند ودیگر به صاحب قبلی اعتنا نمی کنند، عده ای هم در ایران مثل این سگها با ناچیز ترین وعده نوکر حلقه بگوش غرب می شوند ،بابا من مدتها در روسیه بوده ام والله و بالله هرگز شما قدرت روسیه و غیرت روس را ندیده اید ! ببینید بایدن در مقابل پوتین پوچ وعلیل است مردم غرب هم در مقابل روس علیلند؟؟ چی را با چی می سنجی!! زآن سوی مثل کرم در زیر خاک جابجا می شود هواست کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا