کمبود روزانه بنزین در ایران: ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت از صدور مجوز فروش گاز مایع به پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: پالایشگاه‌های کشور ۱۵۷هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند که بیشتر این مطالبات مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مالیات مستقیم پالایشگاه‌های نفتی در سال گذشته به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید که رقم بسیار بالایی است.

وی افزود: از سوی دیگر، پالایشگاه‌های کشور ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند که بیشتر این مطالبات، مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.

عاشوری با اعلام اینکه “تولید روزانه بنزین کشور بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر متغیر است”، گفت: برآورد می‌شود که میزان ناترازی بنزین، روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر است که رقم بالایی است و مسئولان باید برای کنترل مصرف فکری کنند، از جمله روند مصرف خودروهای تولیدی که بسیار پرمصرف هستند، اصلاح شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه مهر خلیج فارس که با خوراک ۱۳۰ هزار بشکه میعانات گازی در حال احداث است، به پیشرفت ۴۳درصدی رسیده است و با به مدار بهره‌برداری وارد شدن این پالایشگاه، مسئله ناترازی بنزین رفع می‌شود و به هم‌ترازی تولید و مصرف بنزین خواهیم رسید.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: اگر تأمین مالی این پالایشگاه به‌موقع انجام شود، سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود اما متأسفانه از مصوبه تخصیص ۵۰۰ میلیون دلاری به این پالایشگاه، تا امروز هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

برای بدهی‌های دولت به پالایشگاه‌های نفتی ۳ راهکار ارائه داده‌ایم

عاشوری با بیان اینکه “برای مسئله بدهی‌های انباشته و قابل توجه دولت به پالایشگاه‌ها، ۳ راهکار به دولت ارائه داده‌ایم”، گفت: یکی از راهکارها، صدور مجوز فروش برخی از فرآورده‌های نفتی مثل گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره به پالایشگاه‌ها است که طی هفته‌های اخیر، مجوز فروش گاز مایع مازاد بر نیاز داخلی را به پالایشگاه‌ها داده‌اند.

وی افزود: صدور مجوز دریافت نفت‌خام و میعانات برای فروش از سوی پالایشگاه‌ها، مازاد بر ۲.۲ میلیون بشکه‌ای که هم‌اکنون به پالایشگاه‌ها تحویل می‌شود، راهکار دیگری است که مطرح شده و همچنین، تهاتر بدهی‌های مالیاتی با مطالبات از دولت، راهکار دیگری است که منتظریم مجوز آن صادر شود.

تسنیم

نفت و پتروشیمی
شناسه : 366739
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر).
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: ۱- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ۲- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود ۳-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد ۴- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا